www.boswachtersblog.nl/ Biesbosch

“Elektrisch varen moeten we stimuleren”

15 november 2016 Boswachter Jacques van der Neut in Biesbosch

Diverse ondernemers in het Biesboschgebied maken gebruik van zogenaamde ‘fluisterboten’, schuiten met een elektrische voortstuwing. Een aantal ondernemers heeft de handen inéén geslagen en de meest duurzame manieren van varen in het project Sun-Bi onder de loep genomen. Gisteren werden de resultaten van dit project in Drimmelen gepresenteerd.

Sceptisch

Om het elektrisch varen eens mee te maken stapt een aantal medewerkers van Staatsbosbeheer aan boord bij Tony van den Diepstraten uit Drimmelen die twee elektrische sloepen bouwde. “In het begin verwachtte ik nogal wat technische problemen en was ik ronduit behoorlijk sceptisch” zegt Van den Diepstraten, terwijl hij zijn elektrische sloep de Amer over vaart. “Maar het bevalt goed. We hebben er twee in de verhuur en beide zijn dusdanig geconstrueerd dat het eigenlijk niet mis kan gaan. Als je vanuit Drimmelen de Biesbosch in wil, moet je eerst de Amer over en vandaar dat er in deze sloep ook wel wat power zit. Zo’n elektrische sloep verhuren we het hele jaar, waarbij het accent natuurlijk op de zomer ligt.” Voor een exemplaar ontving Van den Diepstraten subsidie, terwijl hij de ander zelf bekostigde. “Beide aluminium vaartuigen heb ik zelf gebouwd. Het is en blijft echter een dure business. Voor zo’n sloep als dit hebben we het toch al gauw over ongeveer 35.000 euro aan materiaal en dan laat ik de manuren voor het gemak nog maar even buiten beschouwing. Elektrisch varen moet gestimuleerd worden en zo niet, dan is zoiets hier niet van de grond te krijgen. We moeten de overstap van fossiele brandstof naar elektrisch gezamenlijk oppakken. Voor de Biesbosch is het een enorme verbetering. Iedere huurder is aan het eind van zo’n dag enthousiast over het gebruik van zo’n sloep. Tot nu toe heb ik niemand horen klagen over de stilte” glimlacht hij. Het is een prachtige herfstdag. Populieren hullen zich in een stemmig, donkergeel gewaad. Als we in een kreek varen ontdekken we een reegeit op de oever. Het dier kijkt ons met grote, zwarte ogen aan.

Stille kern

z8
De Z8, een duurzame partyboot. (foto: Rondvaartbedrijf De Zilvermeeuw)

Het is heel mooi dat een aantal ondernemers heeft aangegeven zich te willen inzetten voor het elektrisch varen. Van den Diepstraten gaf tijdens de bijeenkomst in Drimmelen zelfs aan, dat hij marktleider op dit gebied wilde worden. Andere ondernemers vertelden ook over hun ervaringen. Zo kregen we uitleg over de Z8, de duurzame partyboot van rondvaartbedrijf De Zilvermeeuw en Jasper van Mill van Biesbosch Adventures vertelde over de ontwikkelingen van een track-and-trace systeem. De looptijd van het Sun-Bi project is dan wel voorbij, maar dat houdt natuurlijk niet in dat de aandacht voor het elektrisch varen nu moet stoppen. Integendeel, het project vraagt juist om een vervolg! Alleen wat is de meerwaarde van een handvol ondernemers, dat elektrisch varen een warm hart toedraagt, terwijl tien kilometer stroomafwaarts een ondernemer zojuist weer heeft geïnvesteerd in een aanzienlijke uitbreiding van zijn vloot met reguliere buitenboordmotoren? In de Biesbosch mag iedere ondernemer trouwens activiteiten ontplooien zonder daar iets, in financiële zin, voor af te dragen. Een vreemde situatie, want al die ondernemers hebben er immers wel de financiële voordelen van. Het zou mooi zijn als er een ontwikkeling op gang komt, die elektrisch (lees: schoon) varen voordelen biedt boven het gebruik van buitenboordmotoren op fossiele brandstof. We zouden een stille kern in de Biesbosch kunnen creëren, waar uitsluitend mensen mogen varen die gebruik maken van een elektrische voortstuwing. Het is helemaal niet vreemd zoiets te doen, want het wordt inmiddels ook al ruim toegepast in de Weerribben, de Wieden en bepaalde delen in Friesland. De overgang van reguliere buitenboordmotoren naar elektrisch gaat echter niet van vandaag op morgen. Je zou zoiets gefaseerd kunnen gaan invoeren.

Wat is Sun-Bi?

In het project Sun-Bi doen drie bedrijven (Rondvaartbedrijf De Zilvermeeuw, Diepstraten Botenverhuur en Biesbosch Adventures) samen onderzoek naar de meest duurzame wijze van varen in de Biesbosch. Het gaat hierbij om de bouw van duurzame boten, om her-motorisering en om monitoring. Er wordt niet alleen gekeken naar voortstuwing en type motoren, maar ook naar vaargedrag, vormgeving, materiaalgebruik en ICT-middelen.

reageren

geef een reactie

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog