www.boswachtersblog.nl/ Fryslân

260 kinderen staan tot enkels in het water

9 juli 2019 Boswachter Manon van Wesel in Fryslân

In de laatste week van juni en eerste week van juli zijn ongeveer 260 basisschoolleerlingen uit de gemeente Weststellingwerf op bezoek geweest in het waterrijke natuurgebied de Rottige Meente. Via een aantal leuke en gevarieerde opdrachten hebben de leerlingen kennis gemaakt met de bijzondere plant- en diersoorten en andere eigenaardigheden van dit gebied. Tijdens deze ontdekkingstocht stond beleving en het zelf doen en ervaren centraal. De boswachter neemt je graag mee op ontdekkingstocht door een korte impressie te weergeven van één van deze educatieve ochtenden in de Rottige Meente.

Op ontdekkingstocht
’Sssssstt…’’ roept de boswachter tijdens een spannende wandeling door het moerasbos van de Rottige Meente. ‘’Luister naar het druk gefluit van de vogels om ons heen en pas op waar je je voeten neerzet, wie weet glibbert er een ringslang voor je weg’’. Even later schrikken de voorste leerlingen van de groep zich een hoedje en bleef de gehele groep staan op de plek. ‘’Wat is dat nou?!’’ roept de ene leerling, waarop een andere leerling reageert ‘’Dat is een bever toch?!’’. ‘’Nee, het is een otter!’’ roept weer een andere leerling luidkeels. ‘’ Dat klopt, de Rottige Meente is uitermate geschikt als leefgebied voor de otter’’ vertelt de boswachter. ‘’Dit nacht actieve dier houdt van water en kan uitstekend zwemmen en duiken‘’. ‘’De otter jaagt voornamelijk op vissen, en vissen zijn hier genoeg!’’. ‘’De Rottige Meente heeft schoon en zoet water, waar voldoende voedsel, schuilplaatsen en rust is voor otters’’. Aan het einde van het moerasbos staan de vrijwilligers en boswachters van Staatsbosbeheer ons al op te wachten om leuke en gevarieerde opdrachten te gaan doen.

Ottergeurspel
Kruip in de huid van een otter! Dit dier heeft een uitstekend reukvermogen om prooidieren zoals vissen te kunnen detecteren. Wij gaan ook onze ‘’snuit’’ gebruiken. ‘’Weet jij de vislucht te onderscheiden van de bloemenlucht?!’’ vraagt vrijwilliger Gerrit. Detecteer de vislucht en volg de richtingaanwijzers. Weet jij de juiste route te volgen en bij de vis te komen? Aangekomen bij het einde van de route werd hun kennis nog eens getest. Hoe snel zwemt een otter? Hoeveel kilo eet een otter per dag? Deze hersen krakende vragen worden de leerlingen gesteld tijdens de otterquiz.

Ren je rot
Tijdens het Staatsbosbeheer ren spel kunnen leerlingen écht hun energie kwijt. Weet jij hoe een vlinder eet? Of hoe de Rottige Meente is ontstaan? Hoe komt de waterspin onderwater aan zijn zuurstof? En wat is de belangrijkste reden om rietlanden eens in de zoveel tijd te maaien? Leerlingen gaan op zoek naar kaarten met daarop vragen die verstopt zijn in het lange gras. ‘’leuk spel! Ik kon nog net op tijd omhoog springen om over een greppeltje heen te komen!’’ roept een leerling.

Rietopdracht
In de 19e eeuw waren rietsnijders actief met het snijden en verkopen van riet in de Rottige Meente. Zij hebben een grote bijdrage geleverde aan het landschap wat er nu is. Deze oeroude activiteiten worden tot op de dag van vandaag nog steeds uitgevoerd, maar dan met modernere technieken, om een open landschap te behouden en ontwikkelen. Dit is enorm belangrijk omdat er anders verruiging en verbossing kan ontstaan. De leerlingen mogen zelf de handen uit de mouwen steken en een wand vol met samengebonden riet maken.

Waterbeestjes vangen
‘’Woow, wat is dat voor een grote lange worm in de waterbak?’’
vraagt een leerling. ‘’Dat is de larve van een geel gerande watertor’’ vertelt vrijwilliger Jetty. ‘’Dit zijn echte waterrovers’’. Vanuit een hinderlaag grijpen ze hun prooi met hun gifkaken’’. ‘’Kijk, de larve pakt nu recht voor onze neus een bootsmannetje met zijn sterke kaken, en deze zal hij niet meer loslaten!’’. Met schepnetjes gaan de leerlingen op zoek naar nog meer leuke waterbeestjes. Het is altijd weer een spannend moment wat je in je netje vindt zodra je je schepnet uit het water haalt!

Waterhelderheid
Als je om je heen kijkt zie je veel sloten en petgaten in de Rottige meente. Een opdracht met water kan daarom niet ontbreken! De leerlingen gaan op onderzoek uit en meten de helderheid van het water. ’Waar genoeg zonlicht het water kan doordringen, zijn over het algemeen ook meer waterplanten en waterdieren’’ vertelt boswachter Micha. ‘’Tot hoe diep kan het zonlicht doordringen in het water vanaf het wateroppervlak?’’ Leerlingen laten op verschillende plekken een secchi-schijf zakken vanaf het vlot, meten de helderheid van het water en maken vergelijkingen. ‘’Nou, hier kunnen genoeg planten en dieren in het water leven, de schijf raakt bijna de bodem en ik zie hem nog steeds!’’ roept een leerling.

Excursie met de praam
Ná deze leuke opdrachten ligt een eindje verderop de praam al klaar en neemt de boswachter de leerlingen mee op een ontdekkingstocht vanaf het water. Even lekker bijkomen na een ochtend hard werken en spelen!

reageren

geef een reactie

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog