www.boswachtersblog.nl/ Oostvaardersplassen

Commissie van Geel presenteert ‘Advies Beheer Oostvaardersplassen’

1 mei 2018 Boswachters in Oostvaardersplassen

Op 25 april presenteerde de commissie Van Geel het langverwachte rapport ‘Advies Beheer Oostvaardersplassen’. Net als veel mensen waren ook wij als boswachters benieuwd naar de inhoud van dit rapport. Naast het langverwachte advies van de commissie, zijn er vorige week ook twee onafhankelijke dierenartsen langsgeweest om het bijvoeren van de grazers te evalueren.

Van Geel

Het rapport biedt perspectieven voor de verdere ontwikkeling van het gebied. Voor het Natura 2000-gebied de Oostvaardersplassen geldt een brede doelstelling: allereerst de vogels, maar ook natuurbeleving, recreatie en landschap. Ook adviseert de commissie aanpassingen in het beheer van de grote grazers in het gebied.

Hoe gaat het nu verder?

Het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Flevoland gaat de komende weken aan de slag met het advies. Zij zal het advies aan Provinciale Staten aanbieden waar het op 6 juni besproken zal worden in de commissie Duurzaamheid. De verwachting is dat in juli een besluit genomen wordt ten aanzien van het advies in Provinciale Staten. Als het nieuwe beleid is vastgesteld, zal Staatsbosbeheer dit in samenwerking met diverse partijen, vertalen in concrete beheer- en inrichtingsmaatregelen voor de Oostvaardersplassen.

Bijvoeren

Er is ook nieuws over het bijvoeren van de grote grazers. Op maandag 23 april kwamen twee onafhankelijke dierenartsen op verzoek van Staatsbosbeheer en Provincie Flevoland voor een tweede keer langs in de Oostvaardersplassen. Samen met twee collega’s maakten zij een uitgebreide ronde door het gebied, waarbij de verschillende voerplekken en kuddes van dichtbij bekeken werden. Tijdens het bezoek constateerden de dierenartsen en collega’s dat de dieren zich nu minder rond de voerplekken ophouden.

In verschillende delen van de Oostvaardersplassen is de groei van het gras op gang gekomen en wordt er in die gebieden ook gegraasd. Op sommige voerplekken lag nog enig restvoer, waarvan geen gebruik wordt gemaakt omdat de dieren het smakelijkere, jonge gras prefereren. Ook zijn diverse groepen herkauwende runderen waargenomen.

Advies: langzaam afbouwen

Het advies van de dierenartsen is om het bijvoeren langzaam af te bouwen tot het verstrijken van de ontheffing, die tot 5 mei geldt. Dat betekent dat op plekken waar veel restvoer ligt, het aanvullen tot de volgende dag wordt uitgesteld. Op de plekken waar het hooi opgegeten is, daar wordt het hooi aangevuld. We gaan er samen met de betrokken dierenartsen van uit, onvoorziene omstandigheden daargelaten, dat begin mei door de groei van de vegetatie (bijna) geen gebruik meer gemaakt zal worden van het aangeboden voer.

reageren

geef een reactie

  • Gre
    4 mei 2018 om 17:22

    Goedemiddag , welke 2 onafhankelijke dierenartsen controleren de oostvaardersplassen ?

    • Boswachters Oostvaardersplassen
      5 mei 2018 om 14:34

      @Gre Met Provincie Flevoland en dierenartsen is afgesproken dat we hun namen niet communiceren.

  • Henriette
    4 mei 2018 om 10:15

    Beste Boswachters….ik bedank jullie voor al het goede werk dat jullie doen en wens jullie sterkte met alle onbeschofte reacties, doodsbedreigingen en al het andere leed wat ze jullie toewensen!

  • Corinne Polpe
    3 mei 2018 om 20:21

    Beste Astrid,
    Wees realistisch, die antwoorden op jouw én mijn vragen, die krijg je niét! Héél frustrerend!! That’s it!!! Groet, Corinne Polpe

  • Corrie
    3 mei 2018 om 18:07

    Astrid,
    Ben net als jij heel nieuwschierig naar antwoorden.
    Dat wat betreft lente kriebels omdat ze een volle maag hebben hebben begreep ik ook niet.
    Zelfde vraag heb ik gesteld m.b.t. de edelherten die normaal in de herft de bronst hebben.
    Nooit uitleg gekregen hoe het voeren van hooi dit een eens vervroegd
    Mijn ervaring is echter dat als je een kritische vraag steld of hun informatie met goed onderbouwde argumenten kan weerleggen het erg stil blijft.
    Corine
    Ik vrees inderdaad dat veel dieren in de OVP leverfunctie stoornissen hebben.
    O.a door gedroogd jacobskruiskruid en gebrek aan ander voedsel

  • Jacob
    3 mei 2018 om 17:50

    Astrid

    U weet wel waar u het over heeft.
    De vragen zijn kennelijk te moeilijk voor sbb om daar eerlijk een antw op te geven. Ik gaf al aan laad de boswachters het bij het bos de bomen en de struiken houden.

  • Jacob
    3 mei 2018 om 17:41

    Oh das geen probleem die stoort zich niet aan vogels die weet wel wat zijn taak is .er is al weer een nieuwe blog met een leuk kwak verhaaltje

  • Astrid Damstra
    3 mei 2018 om 17:41

    Staatsbosbeheer: Dank voor de reactie en het plaatsen van de deze link.

    https://www.destentor.nl/flevoland/met-volle-maag-dood-bij-voerplek-in-oostvaardersplassen~a6e790ab/

    Ik had dit stuk al eerder gelezen en juist dit artikel waarin uw collega de heer Griekspoor een verklaring geeft over de mogelijke dood van dieren vond ik -even een eufemisme- verbijsterend.

    Citaat:

    Boswachter Jan Griekspoor heeft al Heckrunderen gezien met onvervalste lentekriebels. Dieren die nu al gedekt worden, terwijl de winter nog niet eens echt op z’n einde is in het Flevolandse natuurgebied. Voor hem is het duidelijk: het bijvoeren van de grote grazers heeft een ongunstig effect op de dieren. ,,Ze hebben een volle maag en denken dat het lente is.’’

    Staatsbosbeheer: Sinds wanneer worden dieren met een volle mag hengstig, dan wel tochtig??? Grotendeels drachtige dieren??? Deze hormonale veranderingen spelen géén rol bij een drachtig dier, en de hormonale veranderingen komen tot stand door langer daglicht en warmte!

    Citaat:
    “Volgens hem heeft het de dieren meer kwaad dan goed gedaan. ,,Ze hebben een volle maag, denken dat ze voldoende hebben gegeten.’’ Daardoor stoppen ze met zoeken naar voedsel. In de tussentijd zet het lichaam het voer onvoldoende om in vetten. En juist die zijn nodig om de winter door te komen. Griekspoor: ,,We schieten soms zelfs bij de voerplaatsen dieren die het einde van de winter niet gaan halen. Of we treffen ze er dood aan. Met een volle maag.’’

    Staatsbosbeheer: De dieren stoppen met zoeken naar voedsel? Het voedsel wordt niet omgezet in vetten??
    Graag een medische toelichting.

    Citaat:
    ,,In een tijd van overdaad vormen ze een enorme vetvoorraad.’’ Dat gebeurt vooral in de herfst, als er tot aan de winter volop voedsel is. ,,Eén kilo vet levert ongeveer 6.000 tot 7.000 kilocalorieën op. Een gemiddeld konikpaard bijvoorbeeld heeft 120 kilo vet als de winter aanbreekt. Dat vet is hun voedsel. Daarmee moeten ze de winter doorkomen.’’

    Staatsbosbeheer: Ik begrijp dat u uw collega niet af zal vallen, maar u bent zelf degene die dit artikel plaatst.
    Een paard moet met 120 kilo vet de winter doorkomen??

    Daarom nogmaals, en ja dan maar in herhaling vallen: WAT zijn de uitslagen van de sectierapporten?
    Maagruptuur na het eten van een kilo hooi? Hartfalen? Conditie dieren al in terminale fase?

    Ik ben medisch goed onderlegd, de onderbouwing van de heer Griekspoor lijkt me dat niet te zijn.

    ZOU HIER NA JAREN BELEEFD VRAGEN GRAAG ANTWOORD OP KRIJGEN.

    En nogmaals, wanneer u deze vraag niet kunt of wilt beantwoorden zou ik graag weten wat uw motivatie is.

    • Boswachters Oostvaardersplassen
      4 mei 2018 om 15:46

      @Astrid Damstra Er zijn de afgelopen jaren meerdere onderzoeken naar de dieren geweest. We hebben het voornemen om die gegevens dit jaar overzichtelijk in een rapport te vatten.

  • Corinne Polpe
    3 mei 2018 om 17:38

    Beste Jacob, oké grote grazers eruit en een schaapskudde met herder erin! Wél een belangrijk puntje is: de hond van de
    schaapsherder! Met de Vogelrichtlijn lijkt mij dat niét helemaal te kunnen!
    Mvg, Corinne Polpe

  • Corinne Polpe
    3 mei 2018 om 17:30

    Beste Corrie, ik ben het volstrekt met je eens m.b.t. je eerdere berichtgevingen! Jacobskruiskruid heeft leverfalen tot gevolg. Het is een sluipmoordenaar! Dus het gaat niét alleen om afgelopen herfst/winter; het speelt ál van véél eerder! Jaar na jaar: met het resultaat hetgeen nu pas aan de orde is! Jarenlange ondervoeding van de grote grazers, met het uiteindelijke resultaat wat nu is geopenbaard door een massale sterfte!!!……. Mvg, Corinne Polpe

  • Jacob
    3 mei 2018 om 17:23

    Corinne

    Nee niet meer soorten er bij .
    Sbb kon het nu al niet uitvoeren .

    Nee minder beesten of geen beesten of zoals jij het ook al zei, beheren.

    Liefst anders partijen.
    Dus schaapskudes leek mij wel wat en dan met een echte schaapherder met verstand van zaken en niet een uitvoerende boswachter laat die dan de bomen snoeien en paden harken.
    En bosjes jacobskruid plukken en verkopen in een winkeltje of zo.

  • Corrie
    3 mei 2018 om 17:13

    SBB,
    Zou het mogelijk kunnen zijn dat de dieren met volle maag gestorven zijn omdat hun spijsvertertings stelsel al zo danig was aangetast dat ze het voedsel niet meer konden verteren.

    Of is hier nog geen uitsluitsel over ??

  • Corinne Polpe
    3 mei 2018 om 17:04

    Dag Jacob, je hebt helemaal gelijk. Maar Karel vraagt of de grote grazers mét schapen kunnen in de Oostvaardersplassen! Kijk, dát lijkt mij nóg meer dieren toevoegen aan het overschot aan dieren die er al zijn! Zóveel, dat ze een jammerlijke hongerdood zijn gestorven! Groet, Corinne Polpe

  • Tea
    3 mei 2018 om 16:37

    Karel:
    U ‘haakt zeker net aan’ op dit blog ? ….en heeft waarschijnlijk niet AL die honderden vorige responses op deze blogs gelezen.?

    Want dan had u kunnen constateren dat het constant over de OVP gaat…. en toevallig de laatste blogs over ‘onze’ huisdieren …. via de discussie over onkruid in de OVP etc.
    Tja, we dwaalden even af…. maar is dat zó erg?
    Hebben we er iemand schade mee gedaan?

    EN Corinne:
    Noorse boskatten zijn inderdaad plaatjes maar ze hebben vooral ook leuke en prettige karakters: Speels tot op late leeftijd… verdraagzaam en tolerant …en vriendelijk. Ik zelf heb nog nooit een agressieve Noor meegemaakt.
    Het is al een héél oud ras, alhoewel pas in de jaren ’70 als raskat geregistreerd.

    Dat neemt niet weg dat ‘gewone’ katten net zo leuk zijn. Mijn eerste 2 waren ook ‘gewone’ ‘ongelukjes’….. maar ook reuze lief.

    Maar wat ik al zei: als je eenmaal met Noorse Boskatten hebt ‘geleefd’ dan is dat ‘besmettelijk’…. althans bij mij wél.

    En goed dat jullie ook dieren hebben opgevangen die toch een somber levens vooruitzicht hadden.

    Sorry Karel, maar dát wilde ik ook nog even kwijt.

    Vr. Gr.

  • Corrie
    3 mei 2018 om 16:29

    SBB, bedankt voor jullie reactie .
    Inderdaad grazen grazers om het jacobskruiskruid heen.
    Het gevaar zit hem echter in het najaar als het gras op is het jacobskruiskruid is verwelkt en verdroogd.
    Grazers herkennen het dan niet meer als giftig en zullen het dan zeker bij gebrek aan voedsel wel eten.
    Denkt u dat dit in de OVP met duidelijke overbegrazing niet gebeurd.
    Denkt u ook niet dat in deze situatie de graszode zeer veel moeite hebben zich te sluiten en het jacobskruid steeds meer de overhand krijgt
    Waardoor steeds minder gras en andere kruiden.

  • Jacob
    3 mei 2018 om 16:24

    Corinne

    Schapen met een schaapshoeder lijkt mij beter dan boswachters met runderen paarden herten.

  • Jacob
    3 mei 2018 om 16:21

    Wederom mooie roze antwoorden.

    Boswachters houd u mooi bij uw staats bos lijkt mij beter

  • Corinne Polpe
    3 mei 2018 om 16:18

    Beste Karel, we gáán toch niét méér diersoorten introduceren hé in de Oostvaardersplassen?
    Het téveel aan dieren móet ten éérste gereguleerd worden lijkt mij??? Mvg, Corinne Polpe

  • Sylv
    3 mei 2018 om 15:43

    Karel
    Juist gedreven door Al onze dierenliefde komen we elkaar hier op deze blog tegen.
    Vraagje:
    kunnen de gr gr + de schapen samen?

  • Corinne Polpe
    3 mei 2018 om 15:42

    Beste boswachters van de Oostvaardersplassen,

    Foutje: móet natuurlijk het WUR zijn!

  • Sylv
    3 mei 2018 om 15:40

    Bijzonder Dank boswachters Oostvaardersplassen
    voor jullie toelichtingen.

  • Corinne Polpe
    3 mei 2018 om 15:36

    Beste boswachters van de Oostvaardersplassen,

    Inderdaad, bij voldoende voedselaanbod grazen de grote grazers om het Jacobskruiskruid heen!
    Dát is juist!!!
    Maar als er niéts meer te eten staat, maandenlang, eten ze vanuit pure honger, wél degelijk van het eerdergenoemd kruid! Zéér zeker bij drachtige dieren! Zo’n lijf schreeuwt om voedsel! Er stond al maandenlang niéts meer te eten in de Oostvaardersplassen (zie kaalgevreten boomstammen)! Vraag wat ik hiér nu dus zeg aan deskundigen b.v. bij het EUR in Wageningen!
    Óók dierenartsen zullen dit bevestigen!
    Met vriendelijke groet,
    Corinne Polpe

  • Jacob
    3 mei 2018 om 14:42

    Karel

    Dat vind ik een goed idee Karel.

    Zijn we van heel wat narigheid af.
    En kan het gebied goed herstellen.
    En hebben we een andere uitvoerder.

    Ik zeg 100 punten

  • Karel
    3 mei 2018 om 14:32

    Gaat dit blog over je persoonlijke huisdier of over de dieren in de oostvaarders plassen? Wat een gezeur. Sorry, maar ik moest het even kwijt.

    Is het niet een mogelijkheid om dit gebied te laten begrazen door een of meerdere schaapskudde (s) ipv al deze andere dieren?

  • Corinne Polpe
    3 mei 2018 om 14:27

    Noordse boskatten zijn oogverblindend! Zélf heb ik mijn héle leven zwervers opgevangen die uitgehongerd kwamen aanlopen en niét meer weggingen! Katten met een ‘rugzakje’ zal ik maar zeggen! Gedumpt, door mensen, als oud vuil! Ze hebben bij mij een ‘THUIS’ gevonden. Zijn allemaal oud geworden!
    Heb er zelf één gehad met suikerziekte! Gewoon op straat gesmeten! Die heb ik 16 jaar lang elke dag met een insuline-injectie moeten inspuiten! Hij is 18 jaar geworden! Trouw tot de dood, dát is liefhebben! Groet, Corinne Polpe

  • Sylv
    3 mei 2018 om 13:28

    Corinne,
    Idd zoals je het mooi omschrijft : Je trouwe makker.
    Onvoorwaardelijke liefde !

    Want wat zijn wij mens toch vaak eigenlijk ‘raar’ als soort . 😉

  • Sylv
    3 mei 2018 om 13:24

    Niek L

    Ja eigenlijk zou ik ook wel een hond willen, doch partnerlief voelt daar niets voor , dus leen ik zo af en toe een hond van vrienden en ga er een paar uurtjes mee op ‘route” .

    Tegen de tijd dat ik niet meer hoef te werken , heb ik al bedacht om dan in ieder geval vrijwilliger te worden bij een vogel-, dieren- katten- en of hondenopvang.
    Mensen laten nog om zo veel domme redenen hun huisdier achter…ik zal dat nooit begrijpen

    Idd mogelijk komt er bij ons in huis wederom zo’n ‘ figuur’ 🙂 die ons hart veroverd. ….

  • Sylv
    3 mei 2018 om 13:18

    Tea,
    dank je wel voor je begrijpende reactie…
    Jemig 3 nog wel
    (hadden wij ooit ook , onze MartinGaus-ophaalpoezen welke in een doos op straat gevonden waren ) ,

    Heel gezellig en daarnaast ook wat’ ha ha een gedoe idd om e.e.a. veilig te stellen, maar alleszins de moeite waard is ons al jaaaaaren 🙂 gebleken.

    Mooie soort de Noorse boskat., heel ‘waardig’ zo te zien .

    Gelukkig hebben we ZOoooooo ontzettend veel fantastische herinneringen aan onze hemelse kater en dat troost.

    Grt
    Sylv

  • Corinne Polpe
    3 mei 2018 om 11:46

    Beste Niek L, als je je trouwe makker moet missen is dat een immens verdriet! Ik wéét er alles van! De beste remedie tégen de pijn, is een nieuwe aanschaffen. Dat heb je dus goed gedaan. Een Leonberger lijkt me fantastisch! Ik vind dit zo’n prachtig koninklijk ras! Succes, wat het ook wordt!! Groet, Corinne Polpe

  • Niek L
    3 mei 2018 om 09:02

    Rustig wachten Sylv, opeens komt er weer eentje die je hart veroverd.
    Dat heb ik nu, de afgelopen zomer is mijn grote vriend overleden.
    Ik was niet van plan opnieuw een hond te kopen….. maar binnenkort komt er toch eentje.
    Hij kwam zag en overwon.
    Gelukkig wel een wat handzamer type ( Leonberger of spaniël formaat )

    En Jacob ?
    Nee geen vrije partnerkeuze ????
    En hij mag ook niet als natuurlijke vijand van gg op stap

  • Tea
    3 mei 2018 om 00:01

    Oh Sylv,

    Wat erg…. Ik weet hoe dat voelt….namelijk: vreselijk beroerd….en gewoon rot.

    En nog maar zo kort geleden…..dat doet nog steeds heel pijn.

    Ik heb vorig jaar juli mijn toen laatste kat moeten laten inslapen ( 18 jaar oude Noorse Boskat….. daar raak je mee ‘besmet’…..met Noorse Boskatten)…..
    En ik dacht toen ook: Ik begin er niet meer aan.
    Maar ja, bloed kruipt toch waar het niet gaan kan….. En dus lopen er weer 3 katjes rond.

    Dus wie weet komt er voor jullie toch weer wat op je pad….op 4 pootjes!!!

    Het heeft allemaal wel niets met de OVP te maken, ….maar toch: ik wens jou/jullie veel sterkte.

    Groeten
    Tea

  • Sylv
    2 mei 2018 om 23:23

    Vast wel ja dat gun je ze zeker te weten.
    Dus Jacob, aangezien jij je kruit niet geheel wilt verschieten op deze avond wens ik jou in ieder geval een goede gezonde nacht. Trusten

  • Jacob
    2 mei 2018 om 23:00

    Oh dan hebben ze weer Jacobs kruit en beschimmeld kuil gehad?

  • Sylv
    2 mei 2018 om 22:56

    Jacob,
    onze katten kunnen jouw reactie niet lezen.

  • Marianne
    2 mei 2018 om 22:47

    Dat rapport had er al lang kunnen zijn.

    Evenals de namen van de dierenartsen en ook dat rapport.

  • Sylv
    2 mei 2018 om 22:43

    Corinne,
    Zonder sectierapport heb je geen enkel overtuigend bewijs, dus je kunt suggereren wat je wilt, Mogelijk heb je gelijk . mogelijk niet ! Geen idee, dus tot die tijd ….geduld…

  • Marianne
    2 mei 2018 om 22:25

    Onafhankelijke dierenartsen?

    Weet iemand al wie de onafhankelijke dierenartsen waren?
    Meneer Greve vast niet.
    Komt dat rapport ook nog openbaar?

  • Corinne Polpe
    2 mei 2018 om 22:24

    Vervolg sprookje: wát was er eerder het Sint Jacobskruiskruid of het beschimmeld hooi? Hoe kwam het dan dat de grote grazers al eerder bij bosjes dood neer vielen??? Láát naar je kijken. Mvg, Corinne Polpe

  • Sylv
    2 mei 2018 om 22:16

    Jacob,
    Sbb schiet niet elke dag om maar te kunnen schieten, waarom geloof je dat niet?

  • Jacob
    2 mei 2018 om 22:14

    Tea sylv

    Kunnen julie je katten niet aan sbb geven?
    Laat je ze in ovp lopen .

    Kunnen ze genoeg eten en hun eigen partner kiezen.

    En jacobskruid eten en weer uit spugen.

    Gewoon de natuur zijn van laten gaan.
    ??

  • Sylv
    2 mei 2018 om 22:14

    Maar Corinne,
    waarom’ lieten juist de paarden DIE balen langer liggen? De reeen heb ik er wel van zien eten.

  • Sylv
    2 mei 2018 om 22:11

    Ja Corinne,
    m.i. kunnen juist paarden tegen schimmels, doch mogelijk waren het anders niet zulke goede paardenschimmels?

  • Sylv
    2 mei 2018 om 22:10

    Niek L,
    Hééélemaal een prima idee . Thanks 🙂

  • Corinne Polpe
    2 mei 2018 om 22:10

    Sylv en Tea, de grote grazers kunnen niet tegen beschimmeld hooi! Haha, maar van Jacobskruiskruid daar zijn ze immuun voor! Laat me niet lachen. Wie gelooft deze sprookjes nog???……. Ik niét!!!!

  • Sylv
    2 mei 2018 om 22:07

    ‘Tot voor kort hadden we er 2 (katers)
    de meeeeeeeeeeeeeeeeeest geweldige fantastische kater ooit :)’ heeft bij ons eind maart plotseling zijn koffertje gepakt en lapte ons de streek’ om niet meer op te staan.

    Ja dat is heel pijnlijk… we missen hem ontzettend en wat je zegt Tea, zijn we zwak en komt er alsnog 1 of wat is wijsheid in deze . ZO een kater zoals hij was krijgen we niet terug,

    Desalniettemin….poezen eten gelukkig geen stJacobskruiskruid….

  • Niek L
    2 mei 2018 om 22:04

    Haha Sylv, ik zal ze dan vragen of ze antwoord gaan geven op hun blog.

  • Tea
    2 mei 2018 om 22:02

    Sylv,

    Ja, als de dieren ziek zijn, ben ik bijna nóg zieker van de zorg en angst.
    Maar inderdaad…. het gaat gelukkig weer heel goed met hem.

    Óók een leuk verhaal van dat hangbuik varkentje…. zo grappig….dringen wie het eerste binnen of buiten is….ik zie dat gewoon voor me…… zo’n varkentje zal inderdaad ook nog wel wat ruimte in beslag nemen.

    Je hoort soms de grappigste/mooiste verhalen over de verstandhouding tussen mensen en dieren.

  • Sylv
    2 mei 2018 om 22:00

    Astrid ,
    Het ‘bijvoeren’ op zich’ , dat werd door Sbb als mede schuldig element genoteerd ivm het sterven van een aantal gr gr . .
    Niet persee het schrale hooi op zich.
    Het bijvoeren paste niet in het overlevings-spijsverteringsmoment.

    Schraal hooi wat door menige tegenstander over de hekken werd gegooid zonder enige controle op schimmels e.d. daár heeft SBb i.d.d. kritiek op gehad, en terecht.

    Er zijn wel degelijk door actievoerders ‘ risicovolle balen hooi met schimmels aan de OVP gr gr gevoerd buiten de eigen SBB-hooi-selectie om.
    Die schimmelbalen werden eerlijk gezegd ook amper aangevreten….

  • Jacob
    2 mei 2018 om 21:55

    Weet iemand hoeveel dieren er vandaag weer afgeschoten zijn in de ovp.

  • Tea
    2 mei 2018 om 21:51

    Astrid,
    Sylv,

    Ik heb er 3 !!! 2 poezen en 1 kater…. de kater en1 poesje zijn uit hetzelfde nest. Het andere poesje is 2 weken ouder …en is van een andere moeder maar wél dezelfde vader…een ‘halfzusje’ dus.

    De bedoeling was 2…maar ja, ik was zwak !! 🙂

    Maar het is wel heel leuk…alhoewel ik dingen moet wegzetten of verplaatsen, anders gaan zij er mee aan de slag….. met minder goed resultaat!! 🙂
    De vensterbank moest leeg…. want daar moet geslapen worden etc.

    Maar wat een apart en ‘mooi’ verhaal van jou, Astrid: een eind goed al goed- verhaal…. en dat je met dat katje een hechte band hebt opgebouwd, kan ik me wel heel goed voorstellen.
    Net als dat het je moeite kostte om ‘de natuur natuur te laten’….. dat zou ik ook echt wel hebben. …moet je wel of niet ingrijpen.

    Vorig jaar 2 jonge kauwtjes bij ons op de stoep…konden amper vliegen…maar het was bedtijd dus de ouders waren aan het roepen.
    Buren zeiden: “Ach we moeten ze oppakken en naar de dierenbescherming brengen”.

    Ik zei: ‘negeer’ ze maar even, want de ouders zijn druk in de weer’ en als je naar ze gaat lopen vangen worden ze alleen maar angstiger” …..een half uur later waren ze weg…met pa en moe mee.

    Maar ja, het is echt wel moeilijk om niet in te grijpen als je 2 van die jonge vogels ziet stumperen met die nog onvolgroeide vleugels.

    Vr. Gr.

  • Sylv
    2 mei 2018 om 21:46

    Gelukkig maar Tea,
    dat je Noorse boskater weer helemaal TOP is.
    Het is altijd zo naar als je geliefde huisdier (ongeacht welk dier) ZO ziek is.
    In ieder geval is de verwachting dat je nog heel lang van hem kunt genieten . Dat is fijn. Een huis zonder huisdieren kan eigenlijk ook echt niet .
    Een vriendin van mij heeft een siamees hangbuikvarkentje , stikleuk doch wel heel bewerkelijk…loopt door het hele huis …., wel lief , zindelijk maken lukt zelfs , doch hij wil altijd als 1ste door de deur, als jij net halverwege staat. 🙂 🙂

    Astrid,
    Ja dan is het prachtig als dat uiteindelijk lukt.

  • Sylv
    2 mei 2018 om 21:38

    Idd,
    Aad, Corinne, Tea, Corrie, Niek L, Astrid, Jacob….
    Waarom zouden de gr gr er wel tegen kunnen?

    Toch…. Niek L
    Als…… er hier dan geen antwoord komt, vraag je het dan even aub?
    BVD

  • Sylv
    2 mei 2018 om 21:31

    Astrid,
    dat van die edelherten moet je m.i. bij Natuurmonumenten om uitleg vragen. Immers ze lopen in een Natuurmonumentengebied.

  • Sylv
    2 mei 2018 om 21:29

    Corinne,
    hebk weer wat geleerd.:
    schelden en vrije meningsuiting liggen dus vlak naast elkaar.
    M.i. is sukkels’ eerder als schelden te benoemen, doch dan weet ik voortaan dat schelden ook als vrije meningsuiting genoteerd kan worden”zoals bijv: Ik vindt jouw antwoorden soms schel en blijkbaar eetd je nog met een D ook: ”schelDkapje!

  • Astrid Damstra
    2 mei 2018 om 21:18

    Tea: even los van de OVP: Wat leuk dat je een Noorse boskat hebt! (En in gedachten zie ik allemaal hangplanten bij je hangen. 😉 Waar je tijger dan niet bij kan komen.

    Jaar of zeven geleden alweer reed ik met m’n paardje door de polder en zag dat een reiger een jong haasje ving aan de slootkant. (En dan maar tegen mezelf zeggen ‘niets doen, dit is óók de natuur… met moeite.) Tot ik zag dat haasje een staartje had. Toen alsnog roepen, handen klappen en armen zwaaien tot reiger beestje losliet en wegvloog. Via nattigheid en bagger had ik uiteindelijk een katje van een week of vier in handen. Kleine bange furie. De twee poezen die ik al had hebben geholpen bij de opvoeding, de hond hielp pootje mee en zo liepen hier dus drie poezen. Vier jaar lang moeilijk te benaderen, toen omslag en nu ligt ze altijd in de buurt. Ben wég van die kat!

  • Sylv
    2 mei 2018 om 21:16

    oh ja Tea,
    Echt veel van Hannetje geleerd…..weet je nog wel ..Hoe doet een mug een gum na? Hij vliegt achteruitje en …het is bruin en je kunt het om je nekje hangen? Een krokettinkje… enne…ja ja Hannetje wist het toen ook al wel…
    En Jacob …zat Bleekerwtje’ toen al bij jou op school ?
    Ja, dat waren nog eens tijden….

  • Sylv
    2 mei 2018 om 21:04

    Corrie,
    ja dat is eigenlijk harstikke maf !! Alhoewel toen men in Brabant die edelherten bestelde was comm. Geel nog niet aan de orde.

    Toch 7 ton ! Dat alleen al !Maar is dat een veredelde soort dan ? Ook al zou dat zo zijn dan is het haast niet te geloven

  • Astrid Damstra
    2 mei 2018 om 21:02

    Corrie, ja dat bericht had ik ook gelezen. Smak geld ook. Misschien zijn ze uit Frankrijk gekomen omdat de herten in de OVP minder tot ontwikkeling zijn gekomen dan op andere plekken? (De geweien zijn bijv. veel minder ontwikkeld.)
    Denk dat kans op gezonde herten groter is wanneer je ze niet van de OVP haalt.

    Maar wellicht dat Staatsbosbeheer uitleg kan geven? Vraag erbij!

  • Niek L
    2 mei 2018 om 21:01

    Owwww Corinne maar dat was ik toch niet van plan ?
    Mooi hier, als dingen dan onduidelijk zijn, kan iedereen voor zich gelijk doorvragen.

  • Niek L
    2 mei 2018 om 20:59

    Dat is wel heel raar inderdaad, het aantal loopt al jaren tegen zijn grenzen aan.
    Het lijkt meer en meer een spelletje/ of inderdaad een experiment.

    Waarom zouden die edelherten wel vervoerd kunnen worden en die van OVP niet.
    Erg ongeloofwaardig…..

  • Corrie
    2 mei 2018 om 20:50

    Dat van die edelherten heeft in 2017 plaatsgevonden , maar toch.
    En Corine SBB moet wel de kans krijgen met een antwoord te komen, wacht nog even af

  • Corinne Polpe
    2 mei 2018 om 20:44

    Beste mensen, het lijkt mij een vergeefse moeite om Niek L De vraag aan SBB te stellen over het zéér giftige plantje Jacobskruiskruid! Dát is nét zoiets als naar de bekende weg vragen?
    Je weet de weg en van het antwoord word je niét wijzer van!!!…….
    Fijne avond, groet Corinne Polpe

  • Corrie
    2 mei 2018 om 20:38

    Lees net dat er in Brabant 7 ton is betaald voor 13 edelherten die uit Frankrijk zijn gehaald en die daar zijn uitgezet.
    Hier kan ik dus met mijn pet niet bij.
    Communiseren provincies niet met elkaar, weten ze in Brabant niet dat ze er in Flevoland honderde willen afschieten, onbegrijpelijk.

  • Niek L
    2 mei 2018 om 20:27

    Ja ik ook Corrie,
    Trouwens voor alle zoogdieren inclusief de mens.

    Mooie beesten Noorse boskatten, vroeger een kwart Noorse boskatten gehad, wat een lieve karakters.
    Moet je toch niet aan denken dat je kitten zo ziek word….

    Ja, dat sectie rapport, die stilte na alle verdachtmakingen….
    Is verdacht….

    Nog een vraag SBB

  • Corrie
    2 mei 2018 om 20:12

    Niek L,
    Ben ook heel benieuwd naar het antwoord van SBB, dit is toch gewoon een praktische vraag.
    Welk artikel je er ook op naslaat Jacobskruiskruid blijkt giftig voor alle grazers.
    Daarbij zaait het ontzettend uit zeker in overbegraasde gebieden en is het zeer moeilijk te bestrijden.
    In sommige provincies zijn afspraken gemaakt hoe het uitbreiden van deze plant tegen te gaan om het risico voor dieren zoveel mogelijk te beperken.
    Helaas is de graasvlakte van de OVP nu een idiale stek voor dit giftige plantje.

    Dus geachte SBB hoe is jullie werkwijze om het jacobskruiskruid in de OVP te beteugelen, en het gras wat meer kans te geven ben erg benieuwd.
    Vriendelijke gr. Corrie

  • Tea
    2 mei 2018 om 19:53

    Sylv,

    Ja, de kater is gelukkig weer ‘de oude’ ( alhoewel: pas7 maanden oud ! 🙂 )
    en heeft er gelukkig niets aan over gehouden.

    Maar: mijn vorige kater at ook van het groen/blad van de planten.
    En die kreeg ENORME buikklachten……Naar de dierenarts natuurlijk en die zei toen dat ik dan toch alle net geplante plantjes ( het was in het voorjaar) maar beter weg kon doen.

    Gelukkig heeft hij daarna niet meer zo’n aanval gehad ….. maar ik heb nooit meer bloemen in huis of plantjes gehad….( althans, niet waar hij bij kon).

    Maar goed…dit zijn raskatten (Noorse Boskatten)…..en die zijn misschien toch wat gevoeliger voor ‘vreemd’ voedsel ???

    Maar ze zijn wel héél erg lief.

    Vr. Gr.

  • Tea
    2 mei 2018 om 19:40

    Ja Jacob…en het was reuze gezellig met de heer Han Olff als klasgenootje….al vanaf de kleuterschool.
    Wij hebben toen al heel veel van hem geleerd.

    Heeft u nu echt niets beters te verzinnen?

    Tja, als je domme vragen stelt kun je domme antwoorden verwachten.

  • Niek L
    2 mei 2018 om 19:29

    Het lijkt me beter dat Staatsbosbeheer zelf antwoord op de vragen hier geeft mbt het Janskruiskruid.

  • Corinne Polpe
    2 mei 2018 om 18:55

    Heb je liever het woord LEUGENAARS, óók goed? Een plezierige avond, Corinne Polpe

  • Jacob
    2 mei 2018 om 18:40

    Hebben de dames sylv tea bij Han olff in de klas gezeten misschien?

  • Corinne Polpe
    2 mei 2018 om 18:33

    Sylv, Tea, ik scheld niét!
    Mensen die een onwaarheid verkondigen (SBB) mág ik sukkels noemen! Recht op een vrije meningsuiting, weet je wel!!

  • Aad
    2 mei 2018 om 18:05

    Op welke wijze heeft Staatsbosbeheer onderzocht dat Jacobskruiskruid geen problemen oplevert voor de grote grazers in de OVP?

    Heel bijzonder want elders in Nederland/wereld kunnen grazers hieraan sterven.

  • Astrid Damstra
    2 mei 2018 om 17:56

    Sylv,

    Hoe je het ook wendt of keert, JKkruid is dodelijk. Mijn eigen paarden hebben het nooit gegeten, ondanks dat het wel hier en daar groeit op het land. Ze zullen het altijd vermijden. Maar dan moeten de dieren hier wel de kans voor krijgen in de vorm van voldoende alternatieve kruiden en grassen. Het is niet zo moeilijk; waar jkkruid groeit op de OVP kan geen ander gras of kruid groeien, dus volume aan voedzame stoffen dat daar groeit is veel minder. En dan nog, de dieren gaan er pas na een jaar of drie daadwerkelijk dood aan, tot het leverfalen volledig is, tot die tijd een stille lijdensweg.

    Dan toch maar weer de vraag aan SBB: Hoe staat het met de uitslagen van de sectierapporten??? Het blijft maar angstvallig stil als het hierom gaat. Kan me niet voorstellen dat ‘overeten’ van schraal hooi de oorzaak van de dood is van enige dieren die op de voerplekken gevonden zijn. Terwijl dit wel door SBB gesuggereerd is. Resultaten moeten nu bekend zijn.

    • Boswachters Oostvaardersplassen
      3 mei 2018 om 14:55

      @Astrid: Jakobskruiskruid is inderdaad giftig, maar dieren herkennen dit. De grote grazers eten deze plant niet. Ze grazen er omheen om de goede voedselplanten te eten. Geen enkel probleem dus voor de paarden, runderen of edelherten in de Oostvaardersplassen.
      Er zijn dode dieren op en vlakbij het hooi gevonden. Onze boswachters hebben inderdaad geconstateerd dat er dieren zijn die met zichtbaar een volle maag de winter toch niet overleefd hebben. Zie ook: https://www.destentor.nl/flevoland/met-volle-maag-dood-bij-voerplek-in-oostvaardersplassen~a6e790ab/

  • Sylv
    2 mei 2018 om 17:35

    Corinne excuus mijn tekstverwerker mankeert vandaag een zonnesteekygeloof ik.
    Gemeentelijk is gewoon: geen!

  • Sylv
    2 mei 2018 om 17:32

    Corinne
    In eerste instantie heb je gemeentelijke bewijs van je bewering. Alles meteen weer negatief versterken zo zonde. Sorry doch dat doet jou ook geen goed. Aub iets minder schelden zou al aangenamer communiceren zijn.

  • Inge
    2 mei 2018 om 17:30

    Tjonge jonge jonge .

    I

  • Sylv
    2 mei 2018 om 17:27

    Aad
    Mogelijk heeft het te maken met het feit dat de gr. Gr kompleet anders eten dan de stal/manegedieren.
    Mss dat Niek L een lijstje met vragen kan maken waaronder deze vraag.

  • Jacob
    2 mei 2018 om 17:26

    Aad

    Dat is nou de grap die de uitvoerende partij SBB nou steeds uithaalde. Jacobskruid is dodelijk.

    Maar ook dat beheersen kost geld.
    Dus uitvoerende partij SBB maakt er voor de nietsvermoedende burger een mooi verhaaltje van. Misschien wel met advies van Han olff. De ecoloog.

    Ik zeg uitvoerende want de beheerder is de provincie he?

    Wat een kul verhalen dames?

  • Corinne Polpe
    2 mei 2018 om 17:24

    Beste Aad, laat SBB dát dan maar eens uitleggen?
    Als je al maanden niets meer te eten heb gehad, dán is élk sprietje je laatste strohalm! Sorry, sukkels zijn het!!!…
    Groet, Corinne Polpe

  • Aad
    2 mei 2018 om 16:58

    Eigenlijk vreemd dat je overal op internet leest hoe gevaarlijk Jacobskruiskruid is voor grazers en dan op de website van Staatsbosbeheer het volgende leest:

    Bio-massaliteit is misschien wel het belangrijkste kenmerk van de vegetatie in de Oostvaardersplassen. Op de vruchtbare kleigrond groeit alles snel en in hoge dichtheden. Er is kortom van alles héél veel. Zo zijn er uitgestrekte velden met riet, grote oppervlaktes met gras, maar ook hele velden met Jacobskruiskruid. Deze plant heeft een slechte naam onder dierenhouders, maar in de Oostvaardersplassen levert hij geen problemen op voor de grazers.

  • Sylv
    2 mei 2018 om 16:42

    Dus Niek L
    Volgende week bij Sbb mss even de vragen betreffende het sintjacobskruiskruid meenemen?

  • Sylv
    2 mei 2018 om 16:40

    Correctie voor Aad
    Niet verspreiden

  • Sylv
    2 mei 2018 om 16:38

    Ja Corrie
    hoop ik ook. Vorig jaar was het al beduidend minder. Doch je weet het zeg nooit het is weg, want voordat je het weet heeft het zich weer verdrievoudigt of zo…

    Aad
    je stelt een bijna onmooglijke vraag
    Zoals iedere andere terreinbeheerder ongeacht landbouwer of anderzijds.
    ..
    .Jacobskruiskruid is een verschrikkelijk moeilijke plant om uit te roeien. En bij de Ovp kun je natuurlijk zomaareen emmertje onkruidgif of id verspreiden
    Hetzelfde geldt voor menig ander terreinbeheerder. Het heeft echt al veel mensen tot wanhoop aangezet.

    Vreemd Tea
    Dat jou kat niet tegen kattegras zou kunnen. Dat wordt juist voor hen geselecteerd
    Hopelijk is de kat weer opgeknapt

    Corinne
    Mogelijk dat het kruid idd heeft toegevoegd aan
    Geen idee

  • Aad
    2 mei 2018 om 16:02

    Staatsbosbeheer ik heb een tweetal vragen:
    1. Op welke wijze wordt gecontroleerd dat het hooi uit de natuurgebieden Jacobskruiskruid vrij is?
    2. Destijds is door uw organisatie een convenant met o.a. de Provincie Groningen getekend om de verspreiding van Jacobskruiskruid tegen te gaan. Waarom bestrijdt u dan ook niet de enorme hoeveelheden Jacobskruiskruid in de Oostvaardersplassen. Dit kan toch ook overwaaien naar nabij gelegen gronden waar bijvoorbeeld geweid wordt.

    • Boswachters Oostvaardersplassen
      3 mei 2018 om 14:54

      @Aad: dank voor uw vragen.
      1. Wat betreft hooi dat uit de natuurgebieden van Staatsbosbeheer komt, geldt het volgende: bij aanbieding van hooi door Staatsbosbeheer is het voor de koper niet inzichtelijk waar het vandaan komt, en wat erin zit. Dat betekent dat de verantwoordelijkheid voor de samenstelling bij Staatsbosbeheer ligt. Staatsbosbeheer zal dan ook alleen producten aanbieden als veevoer waar geen jakobskruiskruid in zit. Voorafgaand aan het maaien zal elk perceel worden geschouwd op de aanwezigheid van jakobskruiskruid.
      Wat betreft het hooi dat door anderen is aangeboden: er zijn monsters van het hooi genomen, zie het bericht op de site van de Provincie Flevoland. https://www.flevoland.nl/actueel/deel-gedoneerd-hooi-naar-grote-grazers-oostvaarder
      2. Voor Staatsbosbeheer is jakobskruiskruid een van de vele plantensoorten die van nature in Nederland voorkomt. Jakobskruiskruid is met zijn rijke bloei, lange bloeiperiode en goede nectarproductie een zeer waardevolle soort voor de entomofauna. Jakobskruiskruid komt van nature voor op matig voedselrijke meest zandige bodems met een open zode. Blijvende aanwezigheid van jakobskruiskruid is er in voedselrijkere dynamische graslanden en ruigten, zoals in het rivierengebied. Tijdelijke explosies ontstaan vaak in recent in beheer genomen graslanden en nieuw opgeleverde natuurontwikkelingsprojecten. De soort verdwijnt na enkele jaren vanzelf doordat de zode zich weer sluit of de voedselrijkdom door verschraling is afgenomen. Chemische bestrijding van jakobskruiskruid is bij Staatsbosbeheer dan ook niet aan de orde. In de natuurgebieden van Staatsbosbeheer wordt jakobskruiskruid in principe niet actief bestreden. Jakobskruiskruid komt immers niet uitsluitend in gebieden van Staatsbosbeheer voor, maar in allerlei grazige vegetaties in de omgeving. Uit oogpunt van nabuurschap kunnen in uitzonderingssituaties haarden van jakobskruiskruid in terreinen van Staatsbosbeheer worden gemaaid. Maar dat is hier niet aan de orde.

      Op uw derde vraag van gisteravond 18:06 (Op welke wijze heeft Staatsbosbeheer onderzocht dat Jacobskruiskruid geen problemen oplevert voor de grote grazers in de OVP?): Uit monitoring blijkt dat de grazers in de Oostvaardersplassen niet van de bloeiende planten eten. De dieren herkennen de planten en grazen er om heen.

  • Corrie
    2 mei 2018 om 15:35

    Syl,
    Ik hoop met jou dat het jacobskruid op zijn retour is.
    Helaas is op een foto van vorig jaar in de OVP een grote gele vlakte van dit kruid te zien.
    Dus ik ben bang dat heel wat grazers dit het afgelopen najaar binnen gekregen hebben.

  • Corrie
    2 mei 2018 om 15:29

    Aad,
    Men is tegenwoordig verplicht bij verkoop van hooi te melden of het al dan niet jacobskruid vrij is.
    Hoop van harte dat SBB geen jacobskruid bevattend hooi gevoerd heeft.
    Hier liggen ook wat velden van SBB die gemaaid worden en jacobskruid bevatten, dit hooi word echter verbrand in ovens. En mag niet in de handel komen.

  • Niek L
    2 mei 2018 om 15:27

    Ah, dank je Janine, ik heb het idd ook nooit gezien maar wist niet dat ze het idd niet konden.

  • Corinne Polpe
    2 mei 2018 om 15:12

    Beste bloggers, het is mij wel zo langzamerhand duidelijk geworden. De grote grazers stierven door:
    1.Kopergebrek (zie Bertus Zuidema;
    2.Sint Jacobskruiskruid-vergiftiging door
    voedselgebrek (sterk aanwezig bij drachtige grote grazers);
    3.Hongerdood/geen voedsel/geen water/geen beschutting/ geen migratiemogelijkheid;
    4. Inteelt (zie Bertus Zuidema)!…….
    Mvg, Corinne Polpe

  • Janine
    2 mei 2018 om 15:08

    Niek L, paarden kunnen niet spugen. Dus als ze iets eten wat niet goed zit, kunnen ze het niet kwijt. Niet kunnen spugen is ook een oorzaak van koliek.

  • Tea
    2 mei 2018 om 15:06

    Niek,

    Het was niet mijn intentie om grazer met vleeseters te vergelijken….want dat kan ook niet.

    Maar mijn kat kreeg ook als cadeautje lekker kattengras….. Maar was er wel 2 dagen ziek van….Dus ja, dat roept dan bij mij de vraag op : IS het wel zo gezond.??

    En dat bedoel ik ook met opmerkingen over het onkruid in de OVP… IS dat allemaal wel zo slecht .,,, en daar heb ik dan een paar antwoorden op gekregen,

    Maar wat ik eigenlijk alleen wil zeggen is: dat wij de natuur niet alles kunnen voorschrijven…… Die gaat toch haar eigen gang….wat wij daar ook van vinden en hoe verstandelijk wij dit ook beredeneren.

  • Niek L
    2 mei 2018 om 14:52

    Tea, ik zie maar weinig konijnen op paardenweiden.
    Ja honden pikken ook bij voorkeur de verse jonge sprietjes gras.
    Hier zitten veel aminozuren in.
    De rest hebben ze niet nodig en spugen ze uit.

    Mensen denken dat ze gras eten omdat ze buikpijn hebben omdat ze vervolgens spugen….
    Maar het klopt dus niet.

    Maar grazers grazen het is hun hoofdvoedsel.
    Dus niet de bedoeling dat ze dat uitspugen.

    Dus grazers vergelijken met een vleeseter gaat maar ten dele op.

  • Sylv
    2 mei 2018 om 14:42

    Aad
    Sbb heeft steeds uit voor hen betrouwbare bekende gebieden het hooi gehaald

    Tea
    Niet elke soort gras is hetzelfde en heeft hetzelfde effect
    Elk diersoort heeft daar hun specifieke grassoort voor nodig. Idem graslengte ed

    Corrie
    Het percentage Jacobskruiskruid wordt bij de Ovp steeds minder

    Het zou een doodsoorzaak kunnen zijn
    Dat geldt idem voor welk weiland /natuurgebied dan ook
    Blijkbaar is het Jacobskruiskruid landelijk op zun retour gelukkig

  • Tea
    2 mei 2018 om 14:41

    Niek,

    Dáár heb je wel een punt 🙂 ….. Dat veel mensen ongezond eten en de vreselijkste dingen naar binnen werken, ben ik geheel met je eens.

    Maar je ziet ook wat voor gevolgen dát kan hebben: obesitas, darmkanker,
    Of een allergie tegen van alles ( zoals ik zelf tegen vis….. Mijn ‘gevoelige darmstelsel’ verdraagt dat gewoon niet…. Terwijl vis ZO gezond is !!!!!.). ….etc.

    Dat dieren ook ziek kunnen worden van bepaald voedsel dat zij uit de natuur halen begrijp ik ook.
    Maar zie mijn opmerking over katten: ze eten gras , verdragen het niet , spugen het uit en wég zijn die haarballen uit hun maag.

    Dus ik ben het deels met je eens , maar ik denk toch dat ons darmstelsel iets anders in elkaar zit dan die van ( wilde ) dieren….. En dat dat alles met onze zgn.’ welvaart. te maken heeft.

    Overigens ben ik het wel met je eens dat de aandacht naar gezonder eten steeds meer groeit en dat is op zich ook een goede ontwikkeling.

  • Aad
    2 mei 2018 om 14:40

    Door het eten van Jacobskruiskruid sterven dieren een vervelende dood en van (bewust) gras eten wordt de maag van de kat geprikkeld om bijv. de haarballen kwijt te raken. Wel even iets anders.

  • Aad
    2 mei 2018 om 14:32

    Corrie: ik heb gelezen dat Staatsbosbeheer schraal hooi uit andere natuurgebieden voert (zou het juiste voer zijn voor wilde dieren…).

  • Tea
    2 mei 2018 om 14:30

    Over onkruid,

    Het gekke is: wij geven katten ‘kattengras’….. Vinden ze lekker…..maar gaan ervan spugen….dus verdraagt hun maag het niet.

    Maar dat spugen is weer goed om haarballen die in hun maag zitten kwijt te raken.

    Ik concludeer daar uit, dat niet alles wat slecht lijkt , misschien niet altijd slecht IS. ???

  • Niek L
    2 mei 2018 om 14:29

    Tea
    Grappig dat je de mens overgevoelig noemt.
    Als je ziet wat voor zooi ze naar binnen gooien onder de noemer voedsel.
    Maar ook wat een weldaad het is als ze weer veel verse producten gaan eten.

    Maar de link van Aad geeft aan dat het in (kruiden)hooi aardig mis kan gaan.
    Overigens wederom een aardig staaltje onkunde van…

  • Corinne Polpe
    2 mei 2018 om 14:26

    Beste Corrie, het is hélemaal juDit wat je zegt over Jacobskruiskruid! Het is zéér giftig! Dieren eten deze plant normaal gesproken niet, tenzij er gebrek is aan voedsel! En dit was het geval in de Oostvaardersplassen! Bij het eten wordt de lever aangetast en zal het dier dood gaan! Mvg,
    Corinne Polpe

  • Tea
    2 mei 2018 om 14:21

    Uit het rapport Van Geel:

    Nederland is één van de weinige landen waar grote aversie bestaat tegen afschot van GEZONDE dieren….en van jacht in het algemeen.

    Eerlijk gezegd: DAT dacht ik eerst óók.
    Maar gezien de antwoorden die ik kreeg op mijn opmerkingen over het afschieten van gezonde dieren , heb ik daar nu toch wel een beetje mijn twijfels over….dat was ineens niet meer zó belangrijk, leek het……maar dit even terzijde.

    Wat ik me nu, na die opmerking van Van Geel , wél afvraag:
    Men wil minder dieren in de OVP….men wil een X-aantal aan maximum dieren in de OVP.
    Dan ontkom je er niet aan om ook gezonde dieren te schieten.

    Maar: DAT willen we dan weer niet in Nederland.

    Ik zou denken, dat we ‘ons’ hiermee in een aardige spagaat bevinden…..

    Dat wordt nog een ‘klus’ om daar uit te komen, lijkt mij.

  • Corrie
    2 mei 2018 om 14:17

    Tea en Syl,
    Wat de onkruiden betreft zijn deze niet allemaal slecht sommige zijn juist zeer mineraalrijk en gezond.
    Rode klaver, cichorei, paardebloem, hop, smalle weegbree.
    Helaas ook erg gevoelig voor overbegrazing en dan derven ze al snel het onderspit.
    Dat is toch wat daar helaas nu op veel plaatsen te zien is, de kale plekken worden snel ingenomen door zuring, jacobskruidkruid, dit is ook ongunstig voor de insecten en vogel diversiteit.
    Betreffende jacobskruiskruid dit is giftig voor bijna alle grazers. Zolang het groen of in bloei staat word het niet gegeten.
    Maar als het in het najaar afsterft en indroogt verliest het zijn onaangename geur en smaak er word het zeker door dieren die honger hebben gegeten.
    Ook als het zich in hooi bevindt, vandaar dat men vaak niet blij is met hooi uit natuurgebieden.
    Het slaat zich op in de lever en dieren worden op den duur ziek en sterven een pijnlijke dood door leverfalen.

  • Corrie
    2 mei 2018 om 14:10

    Tea en Syl,
    Wat de onkruiden betreft zijn deze niet allemaal slecht sommige zijn juist zeer mineraalrijk en gezond.
    Rode klaver, cichorei, paardebloem, hop, smalle weegbree.
    Helaas ook erg gevoelig voor overbegrazing en dan derven ze al snel het onderspit.
    Dat is toch wat daar helaas nu op veel plaatsen te zien is, de kale plekken worden snel ingenomen door zuring, jacobskruidkruid, dit is ook ongunstig voor de insecten en vogel diversiteit.

  • Tea
    2 mei 2018 om 14:09

    Dank jullie voor de antwoorden op mijn vraag omtrent het onkruid.

    Wij noemen het allemaal onkruid….en dat heeft een negatieve ‘lading’….maar het zijn natuurlijk ook planten …..die alleen de neiging hebben om lekker te woekeren.

    Misschien daarom goed dat konijnen gek zijn op paardenstekken zijn:-) 🙂

    Bovendien kunnen wij, mensen, ook bloemen eten.

    Dat het Jacobskruid niet echt goed is voor de dieren dat wist ik…en dat dieren dat vermijden wist ik ook.
    Dieren hebben vaak van nature de ‘gave’ om te weten wat wel en niet goed voor ze is…..maar ook weer niet altijd.

    Daarentegen denk ik dat de spijsvertering van dieren die zo buiten en in de buitenlucht leven toch iets anders in elkaar zit dan het geciviliseerde, verwende en gevoelige ‘darmstelsel’ van onze soort: de mens.

  • Corinne Polpe
    2 mei 2018 om 14:07

    Niek L, dát hoop ik ook voor de dieren. Maar nét als jij, vrees ik dit met zéér grote vreze!! Mvg,
    Corinne Polpe

  • Sylv
    2 mei 2018 om 13:49

    Tea
    Jacobskruiskruid is bijna giftig te noemen. De dieren eten daar om heem
    Vele soorten zoals je dat noemt onkruid (wilde planten) worden ook selectief door de runderen gegeten. De boterbloemfamilie wordt bijv ook gemeden. Deze dieren weten onderhand echt wel wat ze wel kunnen eten

  • Niek L
    2 mei 2018 om 13:44

    Corinne, aangezien ik verwacht dat het niet goed is wat ik zie, hoop ik voor de dieren dat ik me vergis.
    De laatste keer dat ik er was, verwachte ik niet dat er ooit nog een sprietje gras of een blaadje ergens zou groeien.

    Tea
    Er zijn kruiden die gezond zijn voor paarden en er zijn giftige kruiden voor paarden.
    Als je die termen op google inroept kom je veel erover tegen.
    Voor edelherten en runderen, zal het verwacht ik vergelijkbaar zijn.

    Maar teveel is niet goed, maar van het ene is het erger dan het andere.

    Wat ik begreep is dat er veel jacobkruid staat dat is giftig voor paarden.
    Maar kennelijk eten ze er niet van.
    Maar het neemt natuurlijk wel ruimte in, waar anders gras zou staan wat vooral in tijden van schaarste jammer is.

    En een wei waar gegooid wordt, wil je het niet hebben.
    Want gedroogd herkennen ze het niet meer en eten ze het wel.

  • Sylv
    2 mei 2018 om 13:01

    Corrie,
    als Niek volgende week gaat kijken wordt er niet meer bijgevoerd
    . De Koniks staan alleen nog daar bij de hekken Als het ze uitkomt, daar waar actievoerders nog strobalen gooien en idd op dit moment kunnen alle gr gr nog bij de bijvoerplekken van Sbb tot 5 mei.
    Geen idee welke datum Niek gaat. Doch 5 mei is toch echt deze week

  • Tea
    2 mei 2018 om 12:54

    Corrie,

    Een vraagje: is onkruid per definitie slecht?

    Ik kan me voorstellen dat er soorten zijn die inderdaad niet goed zijn….maar geldt dat voor alle soorten onkruid?

  • Corrie
    2 mei 2018 om 12:33

    Beste Syl,
    Met betrekking tot het niet meer eten van hooi zit je een beetje naast de waarheid.
    Gisteren nieuwe foto, s gemaakt kan ze helaas hier niet tonen.
    Runderen staan volop hooi te eten, het groen wat je naast de runderen ziet is voornamelijk onkruid.
    Herten te ver weg niet goed kunnen zien wel de Koniks die aan het hek staan ook daar voornamelijk onkruid met aan de andere kant van het hek 10 cm hoog gras waar ze niet aan kunnen.
    Er zijn wat plekken waar al een paar cm gras groeit maar dat is zo weer weg.
    Paarden grazen op de vlakte wel maar gingen ook weer van het hooi eten.
    Veel kale plekken en onkruid in dat korte gras veel opkomend jacobs kruis kruid.
    Zeker voor runderen slechte omstandigheden, omdat het gras nog niet de kans heeft op lengte te komen
    In het Oostvaardersveld begint het gras al wel iets meer te groeien.
    Op FB worden trouwens regelmatig actuele foto, s geplaats van het gebied, Mensen van verschillende groepen leggen dgl. de omstandigheden vast op film en foto je ziet dan ook goed hoe de situatie op verschillende plekken in de OVP nu is. Mocht je zelf niet in de gelegenheid zijn het gebied te bezoeken.

  • Corinne Polpe
    2 mei 2018 om 12:26

    Sorry Niek L, er moet staan: dat je je NIET vergist!…….

  • Corinne Polpe
    2 mei 2018 om 12:22

    Niek L, ik denk dat je je vergist??? Hoop en sterkte ermee!!!…… Wat er nog van de grote grazers óver is: doe ze de lieve groeten van me!!….
    En jij een goede reis.

  • Tea
    2 mei 2018 om 11:56

    Aad,

    Her vragen op zich is misschien niet zoveel mis mee…. Alhoewel ik hier de intentie ervan in twijfel trek.
    Ik denk niet dat men dit wil weten om dan die mensen een prettige dag toe te wensen.

    Het is de manier waarop ‘ Jan Publiek’ daarna omgaat met die informatie.

    Want na het lezen van al deze blogs weet ik al genoeg.

    Dan gaat het ‘Jan Publiek’ helemaal niet meer om wat die mensen te melden hebben….dan is het gewoon lekker je gram halen en je frustratie uitleven door die mensen ordinair verbaal ‘af te maken’.

    Het is alleen maar te prijzen dat SBB deze mensen niet bloot stelt aan al dat verbale geweld dat ze over zich heen zouden krijgen op dit blog.
    Verbaal geweld dat vooral tegen hen persoonlijk gericht is.
    Dat hebben deze blogs allang bewezen.

    De ervaring leert mij dat óók sommige bloggers de dubieuze eer hebben om dat mee te mogen maken: persoonlijke verbale ‘intimidatie’ ….. En dat meestal alleen al omdat ze het wagen om het niet met de tegenstanders van de OVP eens te zijn.

    Een blog dat overigens bedoeld is om meningen te ventileren….maar niet om er één grote verbale ‘oorlog’ van te maken.

    Dus ja….. Om die reden geef ik SBB groot gelijk.

  • Sylv
    2 mei 2018 om 11:36

    Jammer Niek L
    Helaas mun je dan niet fotograferen dat de edelherten de bijvoerplekken niet meer opzoeken. Dat de runderen daar al helemaal geen gebruik van maken en dat de paarden van datgene wat et nog ligt het eeuwenoude wie#is-het -meest dominante “”!toepassen. Weet je om 6 of 7 uur smorgens niet vergeten te controleren naar alle hongerende dieren bij de hekken
    Die staan er nl. niet.
    Voo5 a 6 uurtjes verkeer moet het toch dd moeite waard zijn om nadien je verslag hier te doen. Succes

  • Aad
    2 mei 2018 om 11:11

    Wat is er mis mee om te vragen welke onafhankelijke dierenartsen zijn ingeschakeld door SBB of in ieder geval communiceren bij welke beroepsorganisatie deze zijn aangesloten. Dat zou al een hoop duidelijk maken. Misschien mag ik verwijzen naar punt 4 van de hoofddoelstelling in het managementplan.

    4. Draagvlak vergroten bij het publiek voor (het beheer van) het gebied (o.a. door middel van communicatie).

    Niek L: vergeet aub ook niet het malse groene gras te fotograferen

  • Corinne Polpe
    2 mei 2018 om 11:08

    O ja Niek L, je wéét het hé: “Don’t feed the animals! Met een lieve groet aan de Oostvaardersplassen!!!!

  • Niek L
    2 mei 2018 om 11:04

    Dank je Corinne!
    Ik bereid me weer op het ergste voor en hoop dat ik me nu eens vergis.

  • Corinne Polpe
    2 mei 2018 om 10:59

    Beste Niek L,
    Sterkte ermee als je naarde Doodsvaardersplassen afreist! Neem een
    mondkapje mee, zou ik je aanraden! Groet, Corinne Polpe

  • Tea
    2 mei 2018 om 10:51

    Mensen op dit blog vragen naar de namen van de onafhankelijke dierenartsen die SBB ingeschakeld heeft…..
    Hoe naïef kun je zijn om dat te vragen……,denkt men nou echt dat SBB dit zo
    ‘en publique’ op dit blog gaat zetten ????

    Je wéét toch wat er gebeurt als SBB dat zou doen!!??

    Die dierenartsen zouden verbaal uitgescholden en afgemaakt worden op dit blog.

    Want dat is, op een enkeling na, het enige taalgebruik dat ik ook op dit nieuwe blog weer zie gebeuren: schelden, schelden, schelden.

    Ik geef SBB groot gelijk.

  • Niek L
    2 mei 2018 om 08:54

    En nee, deze tegenstander komt niet helpen de lijken weghalen.
    Dat mag het wanbeleid zelf doen.

    Maar een trailer vol dieren naar een fijne nieuwe bestemming brengen, daar mogen ze me voor wakker maken.

  • Niek L
    2 mei 2018 om 08:50

    Ja Sylv,
    5 -6 uur rijden doe je niet wekelijks.

    Goeie link Coby en Janine.
    Sylv en bedankt voor je goede inhoudelijke bijdrage

  • Sylv
    2 mei 2018 om 07:29

    Idd wat een geleuter van Mevr Coby!

    Eindelijk eens vanuit de jachthut een tragische visie.
    Mevr Coby realiseert zich blijkbaar niet dat er ook genoeg VROUWEN bij Sbb werken die ook van wanten weten, idem van paarden houden.

  • Tea
    2 mei 2018 om 00:41

    ErnstJan’

    Een verademing uw nuchtere ‘complimentje’ aan SBB.

    Het doet mij goed weer eens een ander geluid te horen!

    Vr. Gr.

  • Sylv
    2 mei 2018 om 00:22

    Uit
    Ga snel zelf eens kijken,

  • Sylv
    2 mei 2018 om 00:18

    Gos Niek L
    Nu al met je camera op Stap?

    Aad
    Al de namen van degenen met wie de commissie heeft gesproken staan overzichtelijk in het rapport. Het gros van de namen werken niet voor SBB

    Jeanine
    Ja er groeit gras en nog veeeeel meer.

    Ernst Jan
    Idd zwaar werk waar vele nitwits geen idee van hebben “hoe” zwaar..Dank voor je bericht

    Staan schreeuwen via internet en niet weten waar het werkelijk omgaat is oh zo gemakkelijk voor menige tegenstander.
    Helpen de tegenstanders ook mee als er mogelijk 1100 dieren afgeschoten moeten worden?
    Helpen de tegenstanders dan ook met het opruimen?
    Of komt de commissie. de klus dan klaren?

    Niets is er nog duidelijk voor 6 juni

  • Uyt
    2 mei 2018 om 00:12

    Wie denken jullie nou nog een oor aan te naaien met al die kolder.
    Flevoland ? Sbb? geef de schuld maar aan fikkie, komt mooi uit die zegt niks terug net als al die arme dieren die door jullie walgelijke moedwil in een hel leven. Op een dag komt de rekening……

  • Sylv
    1 mei 2018 om 23:11

    Voor alle duidelijkheid :Sbb is NIET de beheerder!
    Dat is de Provincie Flevoland!

    Ga daar eens naartoe met al jullie verwensingen
    Sbb is alleen een uitvoerende instantie en hebben qua regelgeving met een Flevoland regelgeving te maken.

    ook Sbb kan geen eigen regeltjes maken en al aan het afschot beginnen

    Gisella heb je ook alle levende veulens geteld?
    De edelherten zien liggen herkauwen.?

    Ga allemaal eens kijken idd en daarna bedenk wat je nog vindt van het advies van de commissie Geel

  • Janine
    1 mei 2018 om 21:45

    @ ErnstJan, het is juist heel onnatuurlijk om herbivoren zonder iets te eten op te sluiten. Juist herbivoren eten in de natuur elke dag !

    Ja, in de winter is het eten wat ze vinden minder voedzaam, maar ze knabbelen door. Dat dat in de OVP niet kan is juist tegennatuurlijk !

    Onderstaande tekst van Bertus Zuidema, oud Districtsinspecteur van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming:

    Voedselonthouding van dergelijke lange periodes is abnormaal voor herbivoren en ziet men dit in de echte natuur alleen bij vleesetende dieren die een winterslaap houden.
    Alweer geen natuurlijk proces en hetgeen hier in de OVP wordt toegepast is bedacht door mensen en niet door de natuur.

    En: Eigenlijk kun je zondermeer stellen dat ALLE grote grazers, geen enkele grazer uitgezonderd, dus ook de dieren die het voorjaar WEL hebben gehaald, op een ernstige ontoelaatbare wijze kou, natte, honger en dorst hebben geleden, daardoor ernstig hebben geleden, tevens ernstig in hun welzijn zijn aangetast en dus conform punt 18 ICMO 2 afgeschoten hadden moeten worden. Tot nu toe heeft men alleen die dieren afgeschoten die vanwege zwakheid door de poten gingen, vanwege zwakte niet meer overeind konden komen en dieren die vanwege zwakheid de kudde niet meer konden volgen.

    http://www.twitlonger.com/show/n_1sqh4oo

    Een goed betoog, maar blij word ik er niet van !

  • ErnstJan
    1 mei 2018 om 21:27

    Helder verhaal dank en veel succes met het afbouwen van het onnatuurlijke bijvoederen. Goed te zien dat staatsbosbeheer niet alleen een houttelers club is maar zeker in dit geval de natuur op de eerste plek zet! Ik heb me direct op jullie magazine geabonneerd onder de indruk van jullie zware werk!

  • G. Meijer
    1 mei 2018 om 20:51

    Kunt u mij vertellen wie die twee onafhankelijke dierenartsen zijn?
    Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat zij voor afbouwen van het ruwvoer zijn.
    Het gebied zal best een beetje groen kleuren, maar dat is geen gras wat er groeit.
    Kruiskruid is wel in zeer ruime mate aanwezig.

  • Lucienne Dral
    1 mei 2018 om 20:10

    Ik hoop van harte dat SBB niet langer de beheerder mag zijn van het gebied. U weet heel goed waarom. Ik hoop verder dat er in juli, na nog weer praten en praten, eindelijk 1 ding duidelijk is: weg met de grote grazers in de OVP. Voor nu hoop ik zo dat de dierenartsen betrokken blijven om de dieren te beschermen tegen het wrede, gewetenloze beleid, uitgevoerd door boswachters die zich moeten schamen. Het had hen gesierd als ook zij massaal in opstand tegen het beleid gekomen waren. Gemiste kans. De naam SBB en cs is goed beschadigd.

  • Corinne Polpe
    1 mei 2018 om 19:47

    Beste M.van Barneveld,
    Wat een kennis en kunde uw brief uit 2013, waar hélemaal niéts mee gedaan is. Ik vind het een schande! SBB medewerkers hadden zóveel van u kunnen leren! Het getuigt van een mateloze arrogantie!
    Álles heeft u verwoord dat ik ook al héél lang voorvoelde. Heel hartelijk dank en diervriendelijke groet,
    Corinne Polpe

  • Niek L
    1 mei 2018 om 19:45

    Ik ga het van de week met eigen ogen bekijken.
    Neem mijn fototoestel mee en zal het allemaal vastleggen.

    Ik ben reuze benieuwd, hopelijk is het gras niet onkruid.
    Hopelijk zit er wat groen aan de bomen, zoals het hier de laatste weken eruit knalt.

    Voor de dieren hoop ik dat ik het bij het verkeerde eind heb.

    En dat er veel is veranderd sinds 1 april.

  • Jamie
    1 mei 2018 om 19:36

    Medewerkers SBB,

    Hoe is het in vredesnaam mogelijk jullie ondanks alle bewijzen nog steeds geloven er niets verkeerd aan is dat jullie doen. Hebben jullie nou echt oogkleppen op of zijn jullie na al die jaren zo gebrainswashed… Er groeit gras. WAAR DAN?

    Jullie zeggen afschot enkel bij degene die onnodig lijden. Serieus?

    Dat jullie überhaupt nog kunnen slapen. Onschuldige dieren aan hun lot over laten. Enkel omdat deze op deze plek gedumpt zijn. De natuur. Oernatuur.. Nou het enige woord dat met oer begint in OERSTOM!

    Doet het jullie als medewerkers nou echt niets?
    Ik neem aan ergens een lange tijd geleden ieder van jullie besloten heeft boswachter te worden, omdat je van de natuur houd. De dieren en het groen.

    Daar lijkt niets meer van over.

    Ik probeer mezelf al een lange tijd niet mezelf in mijn emoties te verliezen en alles objectief te bekijken. Zelfs begrip naar jullie te tonen.
    Inmiddels kan ik dit niet meer.

    Ik besef mezelf dat al de woorden die ik nu aan het typen ben jullie waarschijnlijkje reet mee afvegen. Net als de rest van de commentaren.
    Doe aub je oogkleppen af. Vind de oorsprong terug waarom jullie boswachter wilde worden… !!

    Liefde voor de dieren!!!

  • Ellen Kleywegt
    1 mei 2018 om 19:36

    Er groeit geen gras alleen maar onkruid! En nee er worden geen verkeerde plaatjes en praatjes van de OVP verspreid. De leugens en verdraaiingen komen van Staatsbosbeheer

  • Aad
    1 mei 2018 om 18:23

    Commissie van Geel heeft ook met jullie deskundigen gesproken. Wie zijn dat want ik hoor namelijk alleen maar dezelfde tekst van Olff voorbij komen bijv. dat er geen dieren dood gaan van de honger ……. In verband met de overbemesting o.a. door de 50.000/60.000 ganzen, rottende kadavers lijkt het mij tijd worden voor een onafhankelijk onderzoek naar het drinkwater en de bodemgesteldheid.

    “Snel langskomen zodat je met je eigen ogen kan zien hoe het gebied ervoor staat en hoe het met de dieren gaat”. Eens raden ….. kapot gelopen grasmat, dode bomen, talloze kadavers, giftig onkruid en zijn er nog dieren over? Het is mei en nog steeds worden er dieren afgeschoten. Commissie van Geel heeft een advies gegeven en volgens mij is er nog geen groen licht om al met het afschieten te beginnen van de voorgestelde aantallen. Eerst eens kijken of er andere mogelijkheden zijn als de kogel.

  • Robin
    1 mei 2018 om 18:01

    Staatsbosbeheer

    Waarom komen julie niet zelf met een advies hoe het zou moeten . En zoals julie het liever zouden willen beheren. Julie horen toch de deskundige te zijn!
    En breng dit open naar buiten door persconferentie . Julie voeren nu uit en verschuilen je achter diverse instanties. En het heeft geleid naar leed. En die is dus nog niet gestopt.

    En julie krijgen de bagger over julie heen.
    Dat moet je toch niet willen!?
    Of je staat wel achter het beleid?

  • Jacob
    1 mei 2018 om 17:45

    Drinkwater

    Inderdaad janny de groot
    Het hooi moest zogenaamd getest worden en niet goed bevonden.

    Maar drinkwater met kadavers is van zeer goede kwaliteit.

    Tja het zal wel.

  • Niek L
    1 mei 2018 om 17:43

    Nou Robin, dit is de eerste keer dat ik uitgenodigd wordt om te komen kijken.
    En ze weten dat ik niet zo goed van vertrouwen ben, als het Staatsbosbeheer aangaat.

    Dus of ze vertrouwen er op dat ik toch niet kom…
    Of ze kunnen eindelijk laten zien hoe mooi het er bij ligt.

    Gisella, een paard of veulen wat ligt hoeft niet dood te zijn.
    Kan ook gewoon liggen te slapen.
    Vaak staan er dan paarden bij op wacht.

  • e.sikkema
    1 mei 2018 om 17:39

    hoop dat het goed afloopt voor de dieren alemaal en dat sbb voor de rechtbank komt voor verwaarloosing

  • Jenny van Laar
    1 mei 2018 om 17:28

    Als ik de weg van het geld en prestige en subsidies volg dan snap ik onmiddellijk het onbeschaamde gelieg en bedrieg over de OVP hier. Sta nou eens op Boswachters en laat je niet meer ringeloren. Geef eens de namen van de “onafhankelijke dierenartsen”??? Dan kan ook dat gecheckt worden. Ik vrees het ergste weer !

  • Janny de Groot
    1 mei 2018 om 17:14

    Beste SBB zoals het al jaren gebeurt liegen jullie de hele teringzooi bij elkaar ik heb van de week een vraag ingestuurd over het drinkwater nee Janny het water is goed hoor op de OVP ik zie alleen maar dooie vissen-herten-paarden word het nou niet eens tijd om de hele OVP op te doeken? Het is een groot lijkenhuis en het stuit iedereen tegen de borst dat gelieg en bedrieg geef nou gewoon eens eerlijk antwoord en ik hoop oprecht dat het nou eens over is ik schaam mij dat dit dierenleed bijna in mijn achtertuin plaats vind echt te walgelijk voor woorden ???

  • Robin
    1 mei 2018 om 17:13

    U antwoord op niek l . Kom dan snel dan kan u zien hoe het er voor staat.

    Persoonlijk vind ik dat een beetje , ik rij uw auto aan gort maar zeg niks of ik doe net dat het wel meevalt.
    Maar deel u wel mee dat u over twee maand mag komen kijken als hij weer klaar en gepoetst is.

    Ik zelf vind dat een beetje mensen voor de gek houden.

    En als ik het meerendeel van de mensen hoor dan is iedereen dat ook eens.

    U schets ook dat veel niet op waarheid berust. Terwijl u zelf iedere x een heel roze plaatje laat zien. En de video beelden liegen er toch niet om.!
    Of zie ik dat verkeerd?

    Ik moet het met een schrijfster eens zijn mijn respect naar sbb heeft een grote deuk gekregen .

    Ook geeft u niet uw eigen mening weer.
    Waar bent u bang voor. Geld?

    Sbb zou toch een eigen mening moeten hebben.

    Over de rug van de gg zou u nooit een politiek antwoord moeten willen geven.
    Maar uitkomen waar u voor staat.

    Maar dat is mijn mening.

  • Gisella
    1 mei 2018 om 17:03

    Ik zit in de trein die langs de Oostvaardersplassen rijdt en zie zojuist een merrie stil staan bij een dood veulen. Verderop ligt nog een volwassen dood paard. Tranen in mijn ogen krijg ik hier van. Ik zie geen reden waarom er niet goed gezorgd kan worden voor deze dieren. Ik schaam me diep dat dit gebeurd in ons land.

  • Dinie
    1 mei 2018 om 16:54

    Beste SBB
    Dan zullen jullie wel druk zijn met kadavers ruimen vooral van de edelherten die liggen daar massaal te verotten ik zal er dit keer geen beelden bij doen dat weten jullie zelf wel, maar op aanvraag kan ik ze wel sturen, en ja ik weet t er worden dieren geboren en er gaan dieren dood de winter duurt erg lang in de OVP
    Groet Dinie

  • Claudia
    1 mei 2018 om 16:15

    Ik weet niet hoor of jullie echt de ogen open hebben maar een halfblinde ziet dat daar nog geen genoeg gras groeit om de dieren te voeden
    Lijkt mij dat jullie voordroog kuil moeten gaan bijvoeren zodat de dieren weer op krachten komen en ik hoop dat jullie geweten nog een keer gaat spreken dat jullie inzien dat het beleid zoals het nu is geen goed beleid is
    Heb altijd respect gehad voor boswachters maar in de zaak OVP is dit respect totaal verdwenen

  • M. van Barneveld
    1 mei 2018 om 16:06

    Beste Staatsbosbeheer, ik verwijs u naar onderstaande link en hiermee is alles gezegd. Let wel deze brief is al uit 2013 en er is uit pure arrogantie, misplaatste trots en vooral niet willen toegeven nooit wat mee gebeurd. Doe er nu uw voordeel mee.
    http://www.twitlonger.com/show/n_1sqh4oo

  • Niek L
    1 mei 2018 om 15:55

    Ehhhh Corina, kennelijk heb je nog niet door dat de komende periode nog zo’n 1000 herten afgeknald gaan worden.
    En een stuk of 200 koniks gaan naar Polen, Litouwen enzo.

    De natte droom reset van de heer Olff komt daarmee uit.

    Maar we moeten er voor waken dat de grote grazers hierna niet opnieuw de pan uit rijzen.
    Want daar horen we niemand over…
    dat hierna bepaalde maatregelen getroffen moeten worden.

    Al die ” vrije partnerkeuze” echt wat een verknipt idee…..

  • corina
    1 mei 2018 om 15:41

    De komende tijd zal geen problemen geven,er zal genoeg groen zijn,maar ook weer nieuw leven onder de paarden,de herten en de runderen.Dus weer een veel grotere groep,die dus de komende winter weer hetzelfde traject in zal gaan.Het is dus allang bewezen dat het gebied niet geschikt is,Bleeker zijn eigen woorden.Notabene de man die het hele project gestart is.Maar Ecologen denken anders,die denken niet met gevoel.
    De komende winter gaan we weer grote sterfte zien,creperende dieren die dus zgn.op tijd uit hun lijden verlost zullen worden.Op tijd,als een dier al ligt te sterven en zo mager is dat het nog een bottenhuis met een velletje is,dan grijpt men in.Te laat,alles te laat.Hoe lang gaan we hier nog mee door.Hoelang nog,nu laten jullie alles zien,mooi hoor,jong vee,prachtige natuur,schitterend.Had dat van de winter gedaan,schijnheilig en zo intens verkeerd.Maak er een park van,met vogels en bloemen,maar haal de grazers daar allemaal weg.Geen creperende dieren meer.
    GENOEG IS GENOEG…HET IS MISLUKT,GEEF DAT NOU EENS TOE.

  • Robin
    1 mei 2018 om 15:30

    Beste SBB

    U schrijft weer een heel mooi rosé kleurig verhaaltje naar mijn inzien.

    Alles is op adviezen gebaseerd en kost veel tijd.
    Is het niet zo dat sbb goed opgeleide mensen in dienst heeft en zelf ook wel weet waar ze mee bezig zijn?
    U staat steeds in de negatieve belangstelling.hoe staat sbb zelf tegenover de adviezen en waar zijn julie het niet mee eens. ?
    Waar kan ik de rapporten van de dierenartsen inzien?

  • Robin
    1 mei 2018 om 15:28

    Beste SBB

    U schrijft weer een heel mooi rosé kleurig verhaaltje naar mijn inzien.

    Alles is op adviezen gebaseerd en kost veel tijd.
    Is het niet zo dat sbb goed opgeleide mensen in dienst heeft en zelf ook wel weet waar ze mee bezig zijn?
    U staat steeds in de negatieve belangstelling.hoe staat sbb zelf tegenover de adviezen en waar zijn julie het niet mee eens. ?

    • staatsbosbeheer1
      1 mei 2018 om 16:30

      @Robin: goed punt en begrijpelijke vraag. Uiteraard heeft de commissie voor haar advies ook met onze eigen deskundigen gesproken. Het advies dat uiteindelijk is gepresenteerd is onafhankelijk opgesteld, en is op dit moment gericht aan de provincie Flevoland. De provincie is nu dus eerst aan zet en moet een debat houden over dit advies, dat staat gepland op 6 juni. Democratische processen als deze kosten inderdaad tijd, maar wij wachten nu eerst deze politieke besluitvorming af.

  • Erna Kolkman
    1 mei 2018 om 15:22

    Hier heb je toch geen dierenarts voor nodig om te constateren dat het nog steeds één grote droevenis is?

  • Corinne Polpe
    1 mei 2018 om 15:19

    Precies beste mensen, waarom wordt er geen openheid van zaken gegeven? Gewoon met de namen van de begeleidende dierenartsen! Wát is er zo geheim aan?!!! Mvg, Corinne Polpe

  • Niek L
    1 mei 2018 om 14:42

    Daar ben ik ook benieuwd naar, wie zijn ze.
    En inderdaad ook naar het daadwerkelijke groene, want de berichten die daar oververschijnen, zijn niet zo rooskleurig als u nu schetst.

    Maar daar is wel meer friktie over wat jullie naar buiten brengen en de gruwelijke werkelijkheid.

    • Boswachters Oostvaardersplassen
      1 mei 2018 om 16:39

      @Niek: er gaan inderdaad veel berichten rond over de Oostvaardersplassen rond. Sommigen berichten kloppen, maar veel berichten verspreiden ook onjuiste informatie over het gebied. Er groeit op steeds meer plakken gras in het gebied, dat kun je ook van een aantal plekken al zien als je het gebied nu bezoekt. De dieren trekken steeds meer weg van de randen, naar het midden en groene deel van het gebied. Dat betekent dat binnenkort ook de gesloten gebieden weer opengesteld worden (dit communiceren we uiteraard ook op het blog dan). We raden je dan ook sterk aan om snel langs te komen en met je eigen ogen te zien hoe het gebied ervoor staat en hoe het met de dieren gaat.

  • Aad
    1 mei 2018 om 14:20

    Het smakelijke jonge gras wat door de tienduizenden ganzen wordt weggevreten? Wellicht een idee dat de dierenartsen vandaag wederom de modderpoel komen kijken en hun mening bijstellen dat er lang niet genoeg voedsel is terwijl dat buiten de hekken wel het geval is. Veel zuring te zien wat niet goed is voor de grote grazers. ICMO 2 weet u nog?? Niet langdurig aan honger blootstellen

  • Harma
    1 mei 2018 om 14:05

    Blijf ze aub bijvoeren, hooi wat nat is eten ze waarschijnlijk niet. Er is weinig goed gras, vooral de heckrund hebben behoefte aan lang gras en dat is er niet.

    • Boswachters Oostvaardersplassen
      1 mei 2018 om 16:54

      @Harma: dank voor je bericht en je zorg voor de dieren. We gaan langzaam afbouwen, dat betekent dat we zeker niet gelijk stoppen met bijvoeren. Per bijvoerplek kijken we goed of de dieren al gras eten of dat er nog behoefte is aan bijvoer.

  • Homma
    1 mei 2018 om 13:47

    Wie zijn de onafhankelijke dierenartsen , en zijn dat ook groen kenners. Het gras groeit te traag door de kapot getrapte grond en jong gras wat opkomst wordt met wortel en al door de gans weg gevreten en ontstaat kaalslag. Waar gras van lengte ?? Laat mij mee gaan om mij te overtuigen.

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog