www.boswachtersblog.nl/ Oostvaardersplassen

Dode vissen in de Oostvaardersplassen

27 juli 2018 Boswachters in Oostvaardersplassen

Er zijn dode vissen in de grotere, geïsoleerde plassen van de Oostvaardersplassen gevonden. De sterfte wordt waarschijnlijk veroorzaakt door gebrek aan zuurstof in het water.

30 cm lager

De poelen en de grotere plassen in het moeras worden door regenwater gevuld. Door de grote droogte deze zomer is veel water in de plassen verdampt waardoor het waterpeil 30-35 cm lager staat dan normaal in de zomer. Het oppervlaktewater gaat in kwaliteit achteruit door de verdamping, en het zuurstofgehalte neemt af. De Kottertocht, die diep het grazige gebied in loopt, is aangesloten op de Lage Vaart en staat niet in verbinding met het moeras en de poelen.

Botulisme

De laatste jaren komt botulisme in de Oostvaardersplassen vrijwel niet voor. Ondiep water, een eiwitrijke omgeving en een watertemperatuur tussen de 20 en 25 graden Celsius kan een ideale broedplaats voor de bacterie Clostridium Botulinum zijn. Deze bacterie geeft het gif botulinum af dat botulisme veroorzaakt.

Waterschap

De Oostvaardersplassen is een gesloten watersysteem. Hierdoor is het niet wenselijk om het water te laten doorstromen. Blauwalg moet in zo’n geval natuurlijk oplossen. Meer informatie vind je via het Waterschap. Bekijk het vorige blog voor meer info over de droogte i.c.m. de grote grazers.

reageren

geef een reactie

  • Aly de Graaf
    22 augustus 2018 om 22:19

    Brandweer, politie en Staatsbosbeheer werkten zondagmiddag in Lelystad eendrachtig samen om een reiger te redden. Het
    beest was in een water bij de Zuigerplasdreef vast komen te zitten in visdraad (www.destentor.nl 19-08-2018. Afgelopen
    winter stierven er in de Oostvaardersplassen meer dan 3000 grote grazers een gruwelijke hongerdood en Staatsbosbeheer
    stond erbij en keek ernaar. Is het ene dier meer waard dan 3000 andere?

  • Boswachter Mikal
    8 augustus 2018 om 09:44

    Er zijn door diverse mensen vragen gesteld over botulisme en wat we als Staatsbosbeheer doen om dit te voorkomen.

    Als er in de Oostvaardersplassen een vermoeden van botulisme is informeren we het meldpunt Botulisme bij het Waterschap Zuiderzeeland. Het meldpunt verzorgt dat het CVI in het Laboratorium onderzoekt of dit zo is en om welke variant het gaat. Bij gevaar voor volksgezondheid worden door de Omgevingsdienst waarschuwingsborden geplaatst. Waar er gevaar is voor de dieren wordt door Staatsbosbeheer met schriklinten voorkomen dat de dieren van het water drinken.

    Tot nu toe is er nog geen botulisme in de Oostvaardersplassen waargenomen. De boswachters van Staatsbosbeheer houden de vinger aan de pols en ondernemen zodra het nodig is actie volgens het draaiboek Botulismebestrijding van het Waterschap Zuiderzeeland (https://www.zuiderzeeland.nl/publish/library/11/botulismebestrijding_2015.pdf)

    Vissterfte
    Zoals in het blog al genoemd, worden er in het gebied dode vissen aangetroffen. De sterfte van met name de karper in de Oostvaardersplassen kent twee oorzaken. Bij dalend waterpeil zijn karpers niet snel geneigd naar dieper water te trekken. Karpers kunnen heel goed overleven in een klein laagje water waar de rugvin boven het water uitsteekt. Soms pakt de strategie om te blijven zitten verkeerd uit. De weg naar het diepere water is dan al drooggevallen. De karpers blijven in een ondiepe plas achter en als het water eenmaal verdampt is, overleeft de karper dat niet.

    In warm water zit minder zuurstof dan in koud water. Hoe kleiner de waterpartij, hoe meer deze opwarmt en hoe minder zuurstof. Op een gegeven moment zit er te weinig zuurstof in het water voor de karper om te leven.

    Concentratie dode vis
    Door de wind wordt de dode vis naar één plek gedreven. Op zo’n plek lijkt het of alle vis daar dood is gegaan. Geen prettig gezicht. Het ruimen van de dode vis in de Oostvaardersplassen is nagenoeg onmogelijk. In het moeras is het probleem dat je tot ver over je middel in het moeras weg zakt en er niet meer uit komt. Bij het werken met een schepnet is het risico groot dat de dode vis in stukjes uiteen valt wat de kans op verspreiding van eventuele bacteriën vergroot. Vis die met dit weer een dag ligt valt in stukjes uiteen als je hem opraapt.

    Wat betreft dode vogels, deze worden, waar dat mogelijk is uit het water verwijderd. Boswachters maken dagelijks rondes om dit in de gaten te houden.

  • Astrid Damstra
    7 augustus 2018 om 21:51

    Is inderdaad niet leuk wanneer een ander onder jouw naam berichten plaatst Poema.
    Het gebied wat drooggevallen is en waar de dode vissen liggen heeft alleen niks met de reset te maken, dat is een heel ander deel van het gebied.
    De vragen zijn dus echt wel op z’n plaats, net als de bezorgdheid!

    ps: Niek; heb zelf dan een Friese achternaam, maar verder geen Noordelijke roots, bij ons thuis werden we altijd gewezen op ons joodse bloed.
    Als in compassie voor de natuur en dieren zijn overal te vinden! 😉

    • Niek L
      8 augustus 2018 om 16:58

      Grappig, ja ik heb wel de roots maar kom zelf uit Brabant maar de Friese tak was erg favoriet en aanwezig….zo is iedereen met onze achternaam familie van elkaar.

  • Poema
    7 augustus 2018 om 21:20

    Dag Mikal,

    Dank voor het verwijderen van die ‘grapjas’.

    Overigens:
    Ik (en anderen) was al langere tijd op de hoogte van de reset van het moerasgebied….
    En dat SBB met de voorbereidingen daarvan bezig is.

    Die ‘vreemde’ vragen cq. opmerkingen hierover toont maar weer hoe makkelijk het is om te ‘bekritiseren’ op verre afstand vanuit je luie stoel zonder van de feiten op de hoogte te zijn…

    Het gaat regenen ….wordt voorspeld…..dát is veel belangrijker!!!…vind ik!!! 🙂 🙂

    Nogmaals dank en hartelijke groeten.
    Poema

  • Astrid Damstra
    7 augustus 2018 om 19:20

    Schotland… wat geweldig Corinne!
    Geniet van je tijd en roots daar.

    Ik deel de zorg van o.a. Niek en Aad (alles goed Aad?) die eerder op dit blog al heeft weergegeven wat ik me ook afvraag.
    -Hoezo heeft een gesloten systeem van poelen voorkeur boven een systeem waarbij doorstroom van water plaats kan vinden?
    – Met oog op verwachte droge, warme zomers in de toekomst zou je toch niet afhankelijk willen blijven van regenwater voor de poelen? Zou dit uitgelegd kunnen worden ajb?
    – Worden de dode vogels en vissen verwijderd??
    – Hoe ziet het calamiteitenplan bij botulisme er uit?

    • Boswachter Mikal
      8 augustus 2018 om 10:17

      Het systeem van een gesloten systeem van poelen zorgt ervoor dat er geen of niet te veel predatorvissen zijn. Hierdoor zijn er meer kleinere vissoorten aanwezig die aantrekkelijk zijn voor veel vogels uit onder andere de Natura2000 doelstelling van de Oostvaardersplassen. Er wordt gewerkt aan het maken van vistrappen (zie https://www.boswachtersblog.nl/oostvaardersplassen/2018/03/19/visproef-ter-voorbereiding-natura2000-maatregel-in-het-moeras-oostvaardersplassen/) om de migratie van deze kleinere vissen mogelijk te maken.

      Wat betreft je vraag over de toekomst met het oog op klimaatverandering kan ik alleen zeggen dat daar zeker over nagedacht wordt.

      Dode vogels en vissen worden waar mogelijk verwijderd (zie mijn laatste reactie onder dit blog).

  • Niek L
    7 augustus 2018 om 12:19

    Straks is er niet eens meer iets over om te verplaatsen…..
    Het trage denkwerk van PS en SBB is moordend voor al wat leeft?
    Er is geen crisisplan, nergens voor….?
    Overal ingrijpen behalve wanneer de dood dreigt, gekke jongens die Flevolanders….

    https://twitter.com/NicoDijkshoorn1/status/1026764411279761408

    • Aad
      7 augustus 2018 om 13:23

      Deze man heeft vaak interessante berichten en weet m.i. waar hij het over heeft. Alles wat dood gaat hoeft niet verplaatst te worden als behalve in de kadaverbak van Rendac voor “groene” stroom.
      Heel benieuwd of SBB al een melding heeft gedaan bij het Waterschap. Misschien kan SBB ons hierover informeren of moet het via een WOB verzoek?

  • Corinne Polpe
    6 augustus 2018 om 20:24

    Dag Aad,
    Ik bewonder jouw rustige, doch adequate volhardende vragenstelling omtrent het reilen en zeilen in de Oostvaardersplassen! Jij gaat je eigen weg! Ik ben er van overtuigd dat jij niet van wijken weet! “Good luck”, ons pad kruist wél weer elkaar, naar onze wederzijdse strijd naar dierenwelzijn, waar dan ook?…………♥
    Met een lieve grote grazers groet,
    Corinne Polpe

  • Aad
    6 augustus 2018 om 07:59

    Ik heb begrepen dat i.v.m. de reset van het moeras er veel karpers naar het Markermeer zouden worden overgezet. Is dit juist?

    Als dit juist is waarom is SBB i.v.m. de droogte hier niet al aan begonnen of scheelt dit straks veel werk c.q. geld?

  • Poema
    5 augustus 2018 om 20:20

    Mikal of andere boswachter,

    Er worden nu een paar ‘lollige’ reacties onder mijn naam op dit blog gezet.

    Het gaat om de reacties van 5 augustus 19.44 uur en ook een
    reactie van 5 augustus 00.23 uur .

    Die zijn dus NIET door mij op dit blog geplaatst.!!!

    Misschien kunnen jullie dat even voorgoed ‘rechttrekken’

    1 Ding heeft deelname aan een blog mij wel geleerd : ‘ Onze lieve heer heeft rare kostgangers’…..

    Ik hoor graag hoe dit opgelost en aangepakt wordt.

    Bij voorbaat dank en hartelijke groeten.

    Poema

    • Boswachter Mikal
      7 augustus 2018 om 15:44

      Gezien en ik heb de berichten verwijderd. Waren inderdaad van iemand anders.

  • Poema
    5 augustus 2018 om 19:26

    Ja Sylv,

    Wij ‘spreken’ elkaar vast later nog wel eens op dit blog.
    Als er weer een interssant onderwerp is.
    Het blijft ons toch interesseren.

    Als ik het kon ‘produceren’ zou ik nu een smiley met een dikke knipoog plaatsen….maar nu moet je het maar even doen met deze 🙂 🙂
    ……en die knipoog moet je er zelf even bij verzinnen.
    Dat lukt je vast wel…..iemand die zo creatief met taal om kan gaan die kan die knipoog ook wel bedenken…… al is-ie er niet !!!

    Hartelijke groeten

    Poema

  • Poema
    5 augustus 2018 om 14:10

    Dag Mikal en andere boswachters,

    Zoals je wel zult vernemen hebben Sylv en ikzelf ons (voorlopig?) teruggetrokken van het blog.

    Voor mijzelf ( en ik denk ook zeker voor Sylv) wil ik even toelichten dat dat niets met SBB te maken heeft maar met het feit dat het momenteel niet veel zin heeft om ermee door te gaan ….. omdat de mogelijkheid tot discussie naar mijn mening teveel ‘verstoord’ wordt door ‘zaken’ die ik maar benoem als ‘hinderlijke ruis op de lijn’.
    Het leidt af en het levert zeker niets op voor de OVP noch voor de grote grazers.

    Ik zal jullie blog zeker nog lezen en als ik vragen cq. opmerkingen heb dan kan ik jullie ook via een andere ‘route’ bereiken.

    Hopelijk daalt de rust ooit eens neer op dit blog ….. en is er ruimte voor een ‘normaal gesprek’.
    Dan kan/zal ik misschien nog weer eens ‘mijn woordje’ doen…..
    Maar nu is het goed om even ‘radiostilte’ te houden.

    Ik wens jullie allemaal heel, heel veel sterkte toe, ….zeker voor de komende tijden waarin moet blijken of en in hoeverre het Van Geel advies zal worden uitgevoerd….en kán worden uitgevoerd.
    Het moet geen prettig vooruitzicht zijn om straks 1100 gezonde dieren af te moeten schieten……of paarden in de stress te jagen om ze op transport te zetten.
    Als het echt zo ver komt wens ik jullie daarbij alle sterkte toe.
    Maar het idee is vreselijk.

    Ik van mijn kant zal niet stoppen met het promoten van de Oostvaarderswold.
    DAT is en blijft voor mij de meest natuurlijke en diervriendelijke oplossing.
    De EHS doelstellingen worden al te veel en al veel te lang genegeerd …..Daar zou echt verandering in moeten komen.

    Dank voor al jullie moeite en geduld en hopelijk ‘spreken’ wij elkaar in de toekomst nog eens via jullie blog.

    Hartelijke Groeten.

    Poema

    • Boswachter Mikal
      7 augustus 2018 om 15:51

      Dit klopt niet. De 2 miljoen zijn voor toekomstige beschutting, zoals je ongetwijfeld ook hebt gelezen in de tweet van Gerben Laagland.
      De bomen die in de planning stonden voor het afgelopen najaar (2017), waar dit blog over gaat, zijn allemaal gepland volgens planning.

    • Niek L
      7 augustus 2018 om 16:06

      En zijn jullie daar al mee begonnen? Met die toekmomstige versnelde beschutting?

    • Boswachter Mikal
      8 augustus 2018 om 09:30

      Het beleid is 11 juli vastgesteld. We zijn nu bezig met de planning van de invulling ervan. Uitvoering is nog niet gestart, maar zal uiteraard z.s.m. starten.

  • Niek L
    5 augustus 2018 om 09:54

    Mikal,
    Heeft het een met het ander te maken of is dit weer een gelukkig toeval?
    En hoe kun je dit gebied nog oer natuur noemen, als er zoveel kunst en vliegwerk aan te pas komt?
    Zelfs de grote grazers zijn niet oer, want die zijn allemaal “ingevlogen”.

    https://www.zuiderzeeland.nl/@28056/visproef-ter/

    • Boswachter Mikal
      7 augustus 2018 om 15:53

      Hoe bedoel je? Gelukkig toeval? Ik begrijp het niet helemaal.
      Als je doelt op droogte en het weer: dit kunnen we nog steeds niet regelen…
      De reset van het moeras staat al lang in de planning, dit kun je ook in het rapport van van Geel teruglezen.

  • Corinne Polpe
    4 augustus 2018 om 23:16

    Sylv en Poema,
    Lees jullie reacties ernog maar eens op na (alle blogs graag)! Totaal geschift!…… Altijd maar weer afzeiken, vernederen, de ander voor zielig en dom verklaren, kleingeestig en lachwekkend maken, neerhalend , samenzweerderig, belachelijk makend, etc. etc.!……. En dan erna net doen of jullie twee hélemaal van niets weten? Kortom: twee fenijnige, schijnheilige, naargeestige, oerdomme mensen!…….
    Eén grote grazer heeft méér in petto, dan jullie twee samen!……….

    P. S. Aad was net weer terug op het blog (pats boem) ook weer meteen neergesabeld!.. Op een denigrerende
    manier waarvan je kotsmisselijk wordt! Bah!……….

    • Sylv
      4 augustus 2018 om 23:57

      Corinne,
      Voor wat het waard is, maar je hebt helemaal gelijk….
      Een stok vinden waar je mensen wel of niet terecht mee kunt slaan….vindt jij altijd.

      Alleen punt is …jouw dynamische strijdvaardigheid zou zich wel eens tegen je kunnen keren, als blijkt dat je mensen onterecht beoordeelt hebt Doch dat is dan verder jouw ‘ding’.

      Sylv.

  • Corinne Polpe
    4 augustus 2018 om 21:49

    @Boswachters Mikal,

    Oké, blokkeer me maar van dit blog! Ik zie géén heil in dit gebazel verder! Dit richt zich met name naar ene Sylv en Poema! Eens, komen ze zichzelf wél tegen! Zijn die twee ingehuurd soms door SBB voor dit blog? Zeer waardevolle mede bloggers zijn door deze 2 nono’s al van het blog verdwenen! Nou, van mij mogen ze de Nederlandse vlag hijsen in de Oostvaardersplassen! Ik zal niet salueren! Sorry, de werkelijke waarheid is een totaal andere!…….. Maar die moet je wél kunnen BEGRIJPEN, maar vooral kunnen VOELEN?……….. ♥

    Een liefdevolle groet naar Niek L, Aad, Corina, Astrid, Jos en vele anderen!

    Mikal, ik wens jou kracht en sterkte toe in de Oostvaardersplassen! Dank je WÉL voor jouw zijn!

    Maar vooral met een lieve groet naar alle grote grazers in de Oostvaardersplassen (ze zijn in mijn ♥ hart)!………
    Corinne Polpe

  • Poema
    4 augustus 2018 om 18:52

    Ik denk dat SBB wel weet waar het over gaat, en wat ze wel of niet moeten doen.
    Ze draaien al heel wat jaartjes mee….ook in de OVP.

    Maar alle !! natuurbeheerders zijn momenteel in staat van ‘alarm’ (zie ook mijn input van vandaag: 13.59u).

    Dit zijn ‘ongebruikelijke’ omstandigheden en dat moet dagelijks geëvalueerd en gemonitoord worden….en dat zal ongetwijfeld ook gebeuren.

  • Aad
    4 augustus 2018 om 18:27

    Op 2 augustus zijn bij een observatiehut dode vissen en vogels gezien en het is natuurlijk heel belangrijk dat deze dieren dan worden verwijderd en onderzocht.

    SBB weet wat hij/zij moet doen en ik verwacht dat dit ook gebeurd en de Provincie/waterschap informeert of de dieren zijn overleden aan botulisme en wat de vervolgstappen zijn. Denk hierbij aan de drinkwatervoorziening voor de overige dieren. Tal van informatie is te vinden m.b.t. de gevolgen van het drinken van besmet water.

    Van SBB kan ik geen draaiboek vinden, vandaar mijn vraag aan SBB of het er is en waar ik het kan vinden.

    Wat de waarheid betreft. Heeft SBB in het voorjaar niet verteld dat de dieren geen honger leden en uit de wob verzoeken is gebleken dat ruim 3200 dieren in conditie score 1 – 2 zijn doodgeschoten. Deze dieren hebben wel degelijk geleden.

  • Sylv
    4 augustus 2018 om 17:54

    Aad,

    Er wordt gewoon door SBb de waarheid verteld.
    De aantallen van de vorige botulismegolven zijn ook normaal in de media gebracht.

    Overigens in het blog van 11 juli,
    informeerde Hans-Erik al ,
    dat zo snel als er tekenen van botulisme ( of i.d.) zouden zijn,
    dan wordt het waterschap Zuiderzeeland zo snel mogelijk geinformeerd.

    En natuurlijk ligt er zowel bij het waterschap als SBB een draaiboek voor botulismebestrijding !

    De kadavers van botulismeslachtoffers worden zo snel mogelijk opgeruimd.
    Dat geldt voor ‘elk’ ander botulismegebied.

    Voor degenen welke verder geinteresseerd zijn in wat het Waterschap verder nog allemaal kan betekenen in deze:
    Zoek de website van waterschap Zuiderzeeland op en dan zie je
    7 meldpunten ivm sterfte / botulisme
    Of
    1 internet-meldpunt

    grt
    Sylv

  • Corinne Polpe
    4 augustus 2018 om 16:33

    Beste Aad,
    Ik wist me te herinneren dat het Waterschap over botulisme, blauwalg, e.d. gaat! Althans, daar dient dode vogels, vissen gemeld te worden!En vervolgens gaan zij met die melding aan de slag! Bedankt voor je aanvullende tekst van het Waterschap omtrent verwijdering van dode vogels e.d.! Dat wist ik namelijk niet, alhoewel mijn gevoel zegt, dat het logisch is om kadavers met langdurige hitte, te verwijderen!

    Ja, en over dat gesloten watersysteem in de Oostvaardersplassen, daar heb ik me enorm over verbaasd! Vandaar, mijn vraag aan Mikal. Omdat doorstromen mij juist wenselijk lijkt bij een langdurige hitte! In eerste instantie, heeft Mikal niet op mijn vraag gereageerd! Ik heb haar daarop geattendeerd. Vandaar dat er nu door haar tekst en uitleg gegeven wordt, waarom dit (gesloten systeem) zo is en waarom het niet wenselijk is van doorstromen! Nogmaals dank, voor het toe gezondene! Mvg, Corinne Polpe

  • Corinne Polpe
    4 augustus 2018 om 15:44

    Aad,
    die vraag, “dat de Oostvaardersplassen een gesloten watersysteem heeft en het niet wenselijk is het water door te stromen”, heb ik al aan boswachter Mikel gesteld! We krijgen daar aankomende week van haar, op het blog, tekst en uitleg over! Mvg, Corinne Polpe

    • Aad
      4 augustus 2018 om 16:00

      Heel benieuwd wat ons verteld gaat worden waarom doorstroming niet wenselijk is en wie weet is er al wat bekend over de dode vogels en vissen.

      Ook benieuwd naar het calamiteitenplan mbt Oostvaardersplassen. Zoals uit onderstaand artikel blijkt zijn er jaren geweest met 35.000 dode vogels, dus je mag verwachten dat ze alle voorzorgsmaatregelen zullen nemen om dit calamiteiten te voorkomen ……….

      https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/31180/dode-vissen-in-zeevang-oost-geruimd-door-mannen-in-witte-pakken

  • Aad
    4 augustus 2018 om 15:25

    Ook in dit artikel over botulisme in de OVP blijkt dat SBB de dode vogels destijds heeft verwijderd. Eigenlijk vreemd dat SBB uit alle voorzorg de kadavers van de grote grazers afgelopen voorjaar niet heeft verwijderd.

    https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vogelsterfte-in-oostvaardersplassen-door-botulisme~baaf8e50/

    Vogelsterfte in Oostvaardersplassen door botulisme
    8 augustus 2006, 16:29
    LELYSTAD (ANP) – Botulisme heeft de laatste drie weken het leven gekost aan bijna 1500 vogels in de Oostvaardersplassen bij Lelystad. Volgens boswachter Hans Breeveld van Staatsbosbeheer is de situatie echter nog controleerbaar, zei hij dinsdag. ,,We hebben tot nu toe geen problemen met botulisme.”
    De geringe problemen zijn te danken aan de extreme hitte van de afgelopen tijd. De botulismebacterie maakt bij warm weer een gif aan, waardoor watervogels en vissen verlamd raken en vervolgens doodgaan.
    Via de kadavers wordt het vergif verder verspreid in het water. Door de hittegolf droogden delen van de Oostvaardersplassen in korte tijd op. De kadavers kwamen daardoor op het droge terecht, waardoor botulisme veel minder kans kreeg om zich te verspreiden.
    ‘Geen topjaar’
    ,,Dit is geen topjaar”, aldus Breeveld. Er zijn zomers geweest dat de Oostvaardersplassen werd geplaagd met 35.000 door botulisme gedode vogels. Het moerasachtige natuurgebied is gevoelig voor botulisme. Het water is ondiep en warmt daardoor makkelijk op.
    Nu het waterpeil door regenval weer is gestegen en de temperatuur nog boven de 20 graden Celsius is, neemt het risico toe dat botulisme alsnog toeslaat. Staatsbosbeheer inspecteert de Oostvaardersplassen dagelijks met een ploegje mensen op dode vogels, die uit het water worden gehaald.

  • Aad
    4 augustus 2018 om 15:18

    Staatsbosbeheer: In bovenstaande tekst staat het volgende: “De Oostvaardersplassen is een gesloten watersysteem. Hierdoor is het niet wenselijk om het water te laten doorstromen”.

    Staatsbosbeheer als ik dan onderstaande uitspraak lees van uw woordvoerder, vraag ik mij af waarom in het artikel genoemde Natura 2000 gebied werd gekeken naar dode vissen en het gebied werd doorgespoeld. Graag een uitleg waarom dat in de OVP niet wenselijk is.

    https://www.groot-waterland.nl/2018/06/16/221921/

    Vrees voor botulisme in de Zeevang
    16 juni 2018 | categorie: Zeevang | bron: NHD

    In 2014 werd het Natura 2000-gebied tussen Warder, Edam en de N247 ook al getroffen door botulisme, dat wordt veroorzaakt door een giftige bacterie en gevaarlijk is voor mens en dier. ,,Op dit moment is er nog geen sprake van botulisme, maar wij maken ons grote zorgen’’, zegt dorpsraadlid Bert van Hoogenhuyze. ,,Het is al sinds begin mei erg warm, het water in de toch al ondiepe sloten verdampt en er is sprake van algengroei. Laatst zijn er door het hoogheemraadschap al honderd vissen uit de sloten gehaald, die zijn gestorven aan een tekort aan zuurstof. De watertemperatuur was 25 graden! Komt er een warme zomer overheen, dan zou botulisme zomaar opnieuw kunnen uitbreken.’’ Woordvoerder Marcel van Dun zegt dat Staatsbosbeheer niet bang is voor botulisme in de Zeevang. ,,We spoelen er al twee weken door. Dagelijks kijken we of we dode vissen vinden en dat is de laatste dagen niet meer het geval. We hebben ook het waterpeil wat verhoogd, waardoor de temperatuur van het water daalt. Ook is het buiten een stuk minder warm dan voorgaande weken.’’

  • Corinne Polpe
    4 augustus 2018 om 14:35

    Beste Aad,
    volgens mij ligt de verantwoording m.b.t. botulisme bij het Waterschap! Of er de verplichting bestaat dat dode vissen en watervogels moeten worden opgeruimd,
    is mij niet bekend. Mvg, Corinne Polpe

    • Aad
      4 augustus 2018 om 15:11

      Beste Corinne, onderstaand een gedeelte uit de tekst van het waterschap.

      Stappenplan bij constatering botulisme
      1. Telefonisch melden

      Bij Waterschap Zuiderzeeland via het centrale nummer 0320-274 911, 24 uur per dag.
      Tijdens kantooruren wordt u direct te woord gestaan, buiten kantooruren komt u via een automatische beantwoorder bij de dienstdoende medewerker terecht. De volgende gegevens moeten bij een melding worden doorgegeven:
      – gegevens en telefoonnummer van de melder.
      – vindplaats, aantal en soort van gesignaleerde dieren.
      – tijdstip van de melding.

      Deze gegevens worden aan de coördinator botulismebestrijding doorgegeven die vervolgens actie onderneemt.
      Wanneer botulisme wordt geconstateerd bij grotere aantallen kadavers zal het opruimen van de kadavers moeten worden uitgevoerd door de onderhoudsplichtigen (beherende instanties, zie pagina 6) van het betreffende oppervlaktewater. Beherende instanties, zoals Staatsbosbeheer, Stichting Flevolandschap, enz. hebben hiervoor voldoende kennis van zaken. Vanwege de risico’s voor de volksgezondheid en inzicht in de gegevens, dient er altijd overleg plaats te vinden met het centraal coördinatiepunt bij Waterschap Zuiderzeeland.
      Voor (particuliere) instanties, zoals bijvoorbeeld jachthavens is er, in overleg met het coördinatiepunt, de mogelijkheid om deskundig advies of eventueel hulp te vragen bij het op-ruimen binnen hun gebied. De kadavers kunnen bij de gemeentelijke inzamelpunten (kadaver-kisten) worden afgegeven, zie bijlage 1 voor de locaties.

  • Aad
    4 augustus 2018 om 13:56

    Staatsbosbeheer, naast dode vissen zijn er ook dode vogels in de OVP aangetroffen. Gezien het botulisme gevaar vraag ik mij af of deze kadavers worden opgeruimd advies waterschap) en waar worden de dode vogels onderzocht? Heeft SBB ook een meldplicht als botulisme wordt geconstateerd en heeft SBB een calamiteitenplan botulisme (zo ja, waar te vinden).

    Ik neem aan dat u weet dat rottende vissen een prima voedingsbodem zijn voor de botulisme bacterie en dat ook geen watervogels en zoogdieren zoals paarden en runderen ziek kunnen worden met de dood als gevolg.

    Als de kadavers niet worden opgeruimd is dat omdat u de gevolgen beschouwt als een natuurlijk proces?

    Graag uw reactie. Ik heb begrepen dat u momenteel meer tijd heeft om de reacties te lezen, te beantwoorden en te verwijderen.

    • Boswachter Mikal
      8 augustus 2018 om 09:48

      Zie mijn laatste reactie.

  • Niek L
    3 augustus 2018 om 21:20

    En ik ben inmiddels erg benieuwd naar JKK en de lijvige raporten die je las Mikal.

    Overigens hoop ik wel dat je ook iets anders dan de eigen meesters aan het lezen bent.

    • Poema
      4 augustus 2018 om 13:59

      Water en De Peel,

      Hoorde gisteren dat men water vanuit riviertjes ed. omleidt naar De Peel….. Omdat de Peel anders ( misschien) droog kan komen te staan en dat kan/mag niet.
      Het is overál opletten geblazen in de natuur.
      Iedereen die vakmatig met water te maken heeft is alert….ook de dijken moeten aandacht hebben.

      Zo kritiek is het in de OVP gelukkig niet …. Maar de boswachters zullen zeker alert zijn…en zullen ook niet klagen als er een paar flinke plensbuien komen…..
      Dat we hebben wel allemaal nodig… mensen, dieren en planten
      Van mij mag het vandaag nog.

  • Corinne Polpe
    3 augustus 2018 om 18:42

    @Boswachters Mikal,
    ten eerste, ♥ hartelijk dank voor alle verwijdering van de reacties over de Wolf! Jammer, want de Wolf is wel een toekomstige belangrijke predator in de Oostvaardersplassen! Ik bedoel maar?….

    Hernieuwde oproep omtrent de watervoorziening in de Oostvaardersplassen, die ik op 29juli 19.40 plaatste! Nóóit antwoord op gehad! Oké, dat kan gebeuren! Maar als je het EÉN weg kan halen van het blog, dan zou je het ANDERE ook alsnog toe kunnen voegen?……… Zeer zeker als daar vriendelijk om verzocht wordt!………
    Grote grazers groet, Corinne Polpe

    • Boswachter Mikal
      3 augustus 2018 om 21:22

      Dag Corinne,
      Zoals eerder aangegeven, ook in persoonlijk contact, zijn er op dit blog sprake van huisregels. Wanneer een reactie niet tot nauwelijks aansluit bij het onderwerp, er sprake is van spam of van een ongepaste toon mogen wij deze verwijderen. De afgelopen periode hebben we dit door drukte niet gedaan maar er is ook aangegeven dit sinds twee weken weer wel te doen. Je toon en de hoeveelheid berichten onder ieder blog kan echt niet. De hoeveelheid berichten valt wat dat betreft ook onder spam. Het is niet vreemd dat, met alle werkzaamheden, we niet binnen 2 uur op ieder bericht reageren. Omdat we je niet zomaar wil blokkeren en juist de kans wil geven om op een open manier met dit platform om te gaan geven we je eerst een waarschuwing. Wanneer de huisregels van het blog nogmaals worden overtreden gaan we echter wel op blokkeren over.

      Wat betreft je vraag, hier kom ik volgende week op terug.
       

  • Poema
    30 juli 2018 om 17:39

    Sorry Sylv,

    Ik had het ook fout doorgegeven. De boodschap van Mikal was inderdaad om 18.44u. En niet 18.33 uur zoals ik aangegeven had.

    ‘ Slip of the vinger ‘ ben ik bang.
    Maar je hebt het nu toch gevonden.

    Groeten

  • Sylv
    30 juli 2018 om 12:41

    Beste boswachter Mikal

    Dank voor het bericht 29 juli 18:44 uur

    Heel duidelijk en daar is niets tegen in te brengen.

    vr grt
    Sylv

  • Poema
    30 juli 2018 om 02:08

    Sylv,

    Nog even over jouw reactie van 23.09uur waarin je vraagt waar heen je moet scrollen.

    Je kunt het beste eerst helemaal naar beneden gaan en dan weer even naar boven scrollen.
    Het 15de berichtje is van Mikal, waarin ze de situatie uitlegt over de dieren….en licht daarin toe dat de dieren niet ‘interen’ maar ‘opvetten’.

    En omdat het zo onderaan staat dacht ik aardig te zijn door de mensen daar even op te wijzen….vandaar dus…..ik zag het ook toevallig.
    Ik hoop dat je het zo snapt en dat je het kunt vinden….en dat dit een antwoord is op je vraag.

    Ik vind het blog ook wel een beetje verwarrend soms.
    Je moet vaak wat terugkijken om weer nieuwe berichten te lezen.
    Ik zet mijn reacties nu maar gewoon weer bovenaan.

  • Corinne Polpe
    29 juli 2018 om 21:25

    @Boswachters Mikal,
    Helaas, ik heb jouw bericht van 18.33 niet ontvangen! Zou je mij dit alsnog toe kunnen sturen? Bij voorbaat mijn hartelijke dank! Grote grazers groet, Corinne Polpe

  • Poema
    29 juli 2018 om 21:20

    Dag Corina,

    Succes en geluk in je verdere toekomst.

    Groeten
    Poema

  • Corina
    29 juli 2018 om 21:14

    Dank je Corinne, wens jou verder veel succes met je strijd voor de dieren.
    Ik ga ook door hoor alleen niet meer hier.
    Lieve gr. Blog vriendin ??

    Mikal bedankt voor je reactie

    Ook Niek, Poema en Sylv veel succes met
    hetgeen waar jullie voor staan

    Hoop dat de dieren uiteindelijk er goed uit gaan komen
    ??????

    • Niek L
      29 juli 2018 om 22:44

      Dag Corina,
      Het was fijn om je hier te hebben!
      Dank je wel voor al je waardevolle input!

      Succes in de strijd!

    • Sylv
      29 juli 2018 om 22:48

      Hallo Corina.

      Wie weet waar we elkaar nog eens tegen komen behalve op dit blog.

      Met respect ondanks verschillen van mening : Dank je wel Corina, in ieder geval voor het herkennen van datgene, waar we met ons ‘allen” voor staan en dat is zeker en wel………. vóór het welzijn van de grote grazers’ !!!!…………………..ieder op zijn/haar eigen manier.

      Idd dat laatste hopen we allemaal 🙂

      Het ga je goed .

      Grt
      Sylv

  • Poema
    29 juli 2018 om 20:21

    INTEREN en OPVETTEN.

    Misschien ten overvloede (maar dat risico neem ik dan maar) wil ik jullie even wijzen op de input van Mikal van 18.33 uur van vandaag ….even scrollen (voor diegenen die dat wél willen ).,…… Zou kunnen dat men dat over het hoofd zou hebben gezien.

    Daar geeft Mikal uitleg over het verschil tussen deze twee begrippen.

    Dank je wel Mikal.

    • Sylv
      29 juli 2018 om 23:09

      Uh ”hoe”, waar” scrollen Poema? 18:33 uur
      Kzie echt niet waar ik nu wat gemist heb en kzou het graag ook willen zien

      bvd
      Grt
      Sylv

  • Corinne Polpe
    29 juli 2018 om 19:40

    Hi Niek L,
    haha, we zijn weer als kleine kleuters in de hoek gezet! Yes, de meester/juf is ? boos! Alles is verwijderd! Hoera!………..

    Oké, laten we als “kuddedieren” zich met de waterhuishouding in de Oostvaardersplassen bezig gaan houden?

    @Boswachters Mikal
    Vraag, 1: waarom kan de waterhuishouding in de Oostvaardersplassen niet doorgestroomd worden? Dit is op deze manier, toch een zeer verontreinigd stelsel? Duizenden dieren, ganzen en de hele hotemetotum, is toch uiterst bacterieel te noemen? Daar werk je toch allerlei ziektes mee in de hand?
    Vraag 2: wat doet SBB hier aan? Noodlijdende toezien? Nou, een lekker beroep hebben jullie dan!

    Graag, wens ik hier antwoord op!

    Met een vriendelijke grote grazers groet,
    Corinne Polpe

  • Sylv
    29 juli 2018 om 18:36

    Corinne,
    Het gaat in deze niet om jouw mening .
    Jouw mening is al ruim en breed bekend en dat is prima

    Het gaat er om ‘ hoe’ geloofwaardig is de politiek in deze?
    En de opmerking :’ Om toestanden te voorkomen ‘,……dan hebben we het m.i. over de actievoerders .

    Dan gaat die opmerking m.i. niet over de H-runderen doch wel over de actievoerders.

    Jij mag/kunt die opmerking geheel anders interpreteren. Ook prima

    grt
    Sylv

  • Ellen Kleywegt
    29 juli 2018 om 15:27

    De plek waar alles dood gaat! Gesloten systeem idd Niks eruit of erin

  • Sylv
    29 juli 2018 om 14:55

    Corinne,

    Nee er was niets mis met de vraag die Corina stelde.

    Helaas m.i. is er wel iets mis, met de manier waarop jullie’ meteen menen , a.h.w. eisen, antwoord te krijgen van SBB.
    Dáárover heb ik e.e.a. genoteerd’.

    Sbb wil wel degelijk antwoorden, doch ook zij hebben al diverse keren aangegeven: vanwege de enorme drukte’ dat niet altijd te kunnen.

    Ook ik stelde een vraag aan Corina, die niet beantwoordt werd. Moet ik nu ook maar boos weg lopen??
    Ik ga wat water of in ieder geval wat vocht opzoeken ipv me hier verder vanmiddag nog druk over te maken met die temperaturen

    Grappige dag verder Corinne.
    Sylv

  • Poema
    29 juli 2018 om 14:34

    Alle not-topic berichten worden door SBB verwijderd….ook die van Niek L alias Nyncke en anderen.

    Dus we kunnen met een gerust hart vaststellen dat SBB niemand bevoordeelt, maar ons allemaal onpartijdig ‘aanpakt’ daar waar en wanneer dat nodig is.

    Overigens wel vreemd dat Niek wél de eerste was die ( negatief natuurlijk) op mijn egeltjes verhaaltje reageerde….. Dus dat doorscrollen is een verzinsel dat hij/zij al eens eerder verzonnen heeft….maar kennelijk toch telkens weer in de verleiding komt om toch maar te lezen….. Getuige zijn/haar reacties.
    Zijn overigens ook van het blog verwijderd.

    Scroll maar lekker verder Niek L.
    Want het is lekker ontspannen: geen ( alleen maar) reacties op mijn reacties.

    Hoe lang ga je dat volhouden? Niek L.
    Je doet je groter voor dan je bent….krijg ik sterk het idee.

  • Poema
    29 juli 2018 om 13:52

    WATER:

    Water/zoet water is momenteel kostbaarder dan goud of diamanten.

    Als je hoort en leest wat Nederland allemaal moet doen om niet overspoeld te worden met zout water van de Noordzee…..
    Niemand kan hier wat aan doen…..dat zijn de ‘weergoden’ die dit voor ons ‘bedacht’ hebben.

    De vakantiegangers profiteren van dit warme weer en de zon…..terwijl de achterblijvende/ werkende mensen en de dieren en de planten zuchten onder deze ‘koperen ploert’ .
    Waar de een onder moet ‘lijden’ kan een ander weer profijt van hebben.

    Maar ook de vakantiegangers kunnen niet zonder zoet/water.
    En dus is het zoete water voor mens, flora en fauna momenteel kostbaarder dan goud en diamanten….ofwel: onmisbaar.

    OoK SBB heeft dat in de gaten…..maar kunnen niet voorkomen dat het water verdampt onder deze langdurige hitte…..en dat daardoor kans op blauwalg toeneemt.

    Een beetje genuanceerd reageren richting SBB zou derhalve wel zo aardig zijn.

    • Sylv
      29 juli 2018 om 14:59

      Geheel met je eens Poema

      Lijkt me dat ook jij de schaduw gericht op moet zoeken, want poema’s en Noordzee-water, is geen goede combinatie.

      Pfff….Grt
      Sylv

  • Sylv
    29 juli 2018 om 12:52

    Gos Corina,

    Als jij op een ‘openbaar’ SBB-blog een vraag stelt , netjes zonder bijbedoelingen, dan zou iemand anders niet’ mogen reageren Corina?
    Stel jij tegenwoordig de Sbb-blog-huisregels op ?
    Als jij werkelijk niet wilt dat iemand anders reageert middels dit blog, op jouw gestelde vra(ag)en, dan kun je gewoon Sbb middels hun gewone emailadres benaderen.
    Of je dan eerder antwoord krijgt? Geen idee.

    Daarnaast suggereer ik nergens’ dat je geen’ kennis van zaken zou hebben.
    Laat staan ……..dat ik ergens genoteerd zou’ hebben…. dat Sbb ook geconstateerd heeft, dat vooral de Heck-runderen aan het interen zijn.

    Dat laatste heb ik nergens genoteerd dus l-e-z-e-n- graag, als je me graag wat wilt verwijten.

    Dat er 10000den andere’ dieren
    OOK aan het interen zijn op hun vetvoorraad in vele andere’ natuurgebieden vanwege de afgelopen weerssituatie…………. ‘dáár’ las je blijkbaar heel gemakshalve overheen.

    Zoals eerder door SbB aangegeven, de drukke werkzaamheden veroorzaken dat ze niet op elk bericht antwoord kunnen/zullen geven.

    Over droogte gesproken…. (voor iedere Nederlandse inwoner, fauna/flora inclusief)
    Weet je , gisteren reed ik op de A27 ‘k geloof vlak voor de afrit 35 en werkelijk waar …… kwerd bijna verblindt’ door het vele water van een beregeningsinstalatie , welke door desbetreffende agrarier geheel verkeerd afgesteld was.
    De snelweg was enkel en alleen- in de gehéle breedte- kletsnat’ door die installatie.
    ‘ Doodzonde’ vindt ik dat.

    Aan dat soort van kostbare waterzaken, daar zou ook maar eens wat extra aandacht aan besteedt mogen worden, vindt je ook niet ?’

    grt
    Sylv

    • Corina
      29 juli 2018 om 13:27

      Sylv,
      Je schrijft letterlijk dat ik denk dat SBB zelf niet ook al heeft geconstateerd hoe het de gr.gr. vergaat.
      Dus daar horen ook de heck runderen bij.
      Dan geef je aan dat ik zaken wat meer moet relativeren.
      Wat betreft dat andere dieren nu ook ook aan het interen zijn ja ook dat zie ik, daar lees ik niet overheen,.
      Maar zoals ik schreef de paarden hebben vet op kunnen bouwen, en eten nu veel riet en wilgen de heckrunderen zijn nog niet niet vet geweest deze zomer en kunnen ook niks opbouwen.
      Dat er inhoudelijk op de zaken die ik schrijf word ingegaan is iets anders dan doen alsof mijn vraag aan SBB onterecht is.
      En wie zeg jou dat hij niet ook al via een pb is gesteld
      En als jij vind dat die boer zijn regeninstalatie niet goed afsteld stap dan op hem af, kun je hier weinig aan doen.
      Nogmaals ik heb alleen gevraagd of er iets in de planning zat voor de Heckrunderen niks meer en niks minder.
      Maar heb het hier op dit blog nu wel gezien, lukte me lang beleefd te blijven maar ben die insinuaties zo ook weer over dat egeltje meer dan zat.
      Begin me ook langzaam boos te maken en daar schieten de dieren niks mee op.
      Veel succes verder ik hoop in het belang van de dieren i.p.v. eigenbelang

  • Poema
    29 juli 2018 om 12:17

    Corina,

    Jouw vraag aan SBB is op zich niks mis mee.
    Maar het punt is dat SBB hier constant met enorme bevooroordeling aangesproken wordt.
    Het lijkt wel het zwarte schaap in de klas……alle kinderen keren zich op dat ene kind en pesten dat ene kind waar en wanneer ze maar kunnen.
    De kwestie blauwalg is ook zo’n duidelijk voorbeeld: overal komt nu blauwalg voor…niemand hoor je daarover, behalve de critici van SBB/OVP…..en die richten hun pijlen dan ook alleen maar richting SBB/OVP……

    Maar…. je vraagt of Sylv ook gestopt is met eten. Je moet toch toegeven dat óók de mens minder gaat eten met die hitte….én ook anders/andere dingen gaat eten.

    En ook wij gedragen ons anders….we worden ‘luier’ en trager en zijn minder actief
    Dus ja, de warmte/hitte heeft zeker ook effect op het gedrag en eetgedrag van de mens.

    Overigens is de vraag van je vriendin Corinne wel weer typerend……
    Jij stelt om ca. half twee een vraag en mevrouw vraagt om kwart voor tien op hoge poten (zie al die hoofdletters….tégen de blog reglementen ! ) om berichtgeving op jouw vraag.
    Wie denkt Zij dan wel dat ze is ?? …. om zich daarmee te bemoeien…..Dát vraag Ik me dan af.
    Denkt zij dat SBB 24 uur per dag klaar zit om haar te bedienen???….waarschijnlijk wel.

    • Sylv
      29 juli 2018 om 13:03

      Idd Poema,

      Sbb gaf zelf al info i.c. genoeg en jouw bijdrage over blauwalg is ook heel duidelijk waarvoor dank

      Grtjs
      Sylv

  • Corina
    29 juli 2018 om 10:13

    Sylv,
    Ik constateer iets en stel een vraag aan SBB gewoon netjes zonder bij bedoelingen.
    En niet aan jou.
    Daarbij hadden de runderen in de OVP al een slechte start en nu geen kans vet op te bouwen, het gras is niet op veel plaatsen echt lang geweest, en dat is ze aan te zien ook de kalveren.
    Ik vraag of er iets in de planning is zodat ze deze winter een kans hebben te overleven, niet om acute actie.
    Op bijv de slikken op Flakee waar ook heckrunderen onder de hoede van SBB lopen worden de dieren zonodig met kleine hoeveelheden gevoerd.
    Hebben het geluk in een klein gebied te lopen, maar dit kan geen excuus meer zijn.
    Maar dit terzijde.
    Denk je dat ik niet weet dat elk dier zijn tempo aanpast in deze hitte,of zaken niet kan relativeren wie denk jij dat je bent.
    Fysiek je tempo aanpassen wil niet zeggen dat je geen voedsel meer nodig hebt..
    Of ben jij ook maar gestopt met eten
    En als SBB ook geconstateerd heeft dat vooral de heckrunderen aan het interen zijn zoals jij aangeeft dan kunnen ze toch gewoon antwoord geven.

  • Poema
    29 juli 2018 om 02:40

    SBB en de blauwalg.

    Er zijn meerdere oorzaken voor de aanwezigheid van blauwalg.

    Zoals:
    – Hoge watervlakten hebben vaak een hoger zuurstof gehalte dan lage watervlakten
    – Koud water heeft vaak een hoger zuurstofgehalte dan warm water.
    – Stilstaand water heeft eerder kans op blauwalg dan stromend water.
    Heel logisch allemaal……en er is nog meer.

    Maar laten we hier nu sowieso al met deze drie oorzaken te maken hebben:
    1e. In de OVP is sprake van stilstaand water.
    2e. Het is u waarschijnlijk ook niet ontgaan dat het héél lang ook héél erg warm en droog geweest is ….En dus zal er zeker sprake zijn van opwarming van het water.
    3e. Het zal u niet verbazen dat door die lange droogte en extreem hoge temperaturen het water zal verdampen en dus de waterhoeveelheid zal afnemen.

    ERGO: hier hebben we dus al 3 mogelijke oorzaken voor verminderde zuurstof in het water van de OVP ….. en dus dode vissen.

    We hebben het hier over een natuur!verschijnsel door de weersomstandigheden …en niet over een soort ‘actie’ van SBB om het water in de OVP te ‘vervuilen’.

    Dit verschijnsel is momenteel in geheel Nederland aan de orde….
    Alle! natuurbeheerders in Nederland (en daarbuiten) worden momenteel met blauwalg geconfronteerd…..

    Een beetje ‘vreemd’ dus om alleen SBB ( van de OVP) hier op aan te spreken.

  • Corinne Polpe
    28 juli 2018 om 21:45

    @Boswachter Mikal
    er werd om 13.34 door Corina een bericht verzonden omtrent haar waarneming dat de grote grazers, nu al, medio eind juli, aan het interen zijn op
    hun reserve opbouw voor de aankomende winterperiode! GRAAG EEN BERICHTGEVING HIEROVER?
    Hartelijk dank?? Met liefdevolle grote grazers groet, Corinne Polpe

    • Sylv
      29 juli 2018 om 00:58

      Corinne,

      Er zijn 10000den
      andere dieren
      OOK aan het interen op hun vetvoorraad
      in vele andere natuurgebieden vanwege de afgelopen weerssituatie.

      Voor hen’ trek je ergens anders ook aan de bel Corinne?

      Ben aub onderhand toch eens wat geduldiger ipv als een dramaqueen meteen actie te verwachten van SBB.

      Corina,
      Jij denkt dat Sbb zelf niet ook al heeft geconstateerd ‘hoe’ het met de gr gr. gaat ?
      Elders’ in weilanden de veeteelt (bio)-runderen ook gezien ?
      Gek heh met deze weersomstandigheden dat dieren hun eigen fysieke tempo lopen .

      Mens, dier , plant alles/ iedereen heeft last van deze ontieglijk warme zomer, dus probeer de zaken aub wat beter te relativeren.
      BVD

      Gelukkig plensde het vanmiddag even dwars over de OVP 🙂

      grt
      Sylv

  • Edwin Longmountain
    28 juli 2018 om 16:14

    Corinne, uit je betoog maak ik op dat ik niet zou weten dat er 1000en grote grazers in de OVP rondlopen die daar staan te verhongeren en te verdorsten; ben blij dat je je zo druk maakt om die arme dieren. Zelf woon ik er om de hoek en kom er bijna dagelijks en maak me nu al weer zorgen over de komende winterperiode als je nu de ribben van de meeste Heckrunderen al kunt tellen.

  • Corina
    28 juli 2018 om 13:34

    Hallo Boswachters,
    Valt me op dat de Heckrunderen in de OVP al weer erg aan het interen zijn.
    Er staat zeker voor hun geen geschikt voedsel meer en het is pas juli, gezien de verwachte droogte gaat dit ook niet veranderen.
    Daar waar de paarden nog riet en wilgentakken kunnen eten is er voor de runderen weinig alternatief, en dat is ze aan te zien.
    De vissen sterven momenteel in de OVP, maar ben bang als er niet snel hulp geboden word dit lot ook de runderen te wachten staat.
    Weet u of er maatregelen om dit te voorkomen op de planning staan. ??

    • Boswachter Mikal
      29 juli 2018 om 18:44

      De heckrunderen zijn op dit moment aan het opvetten, niet aan het interen. Ze hebben, zoals wel bekend is, een zware winter gehad en het kost tijd om daar bovenop te komen. De opbouw van vet gaat bij runderen minder snel dan bij bij paarden en herten. En de opbouw van vet gaat van binnen naar buiten. De meeste runderen hebben inmiddels een voldoende score voor conditie (dit zal de komende weken steeds beter worden), maar er zijn dieren die nog in mindere conditie zijn. Denk dan m.n. aan de zogende moeders. Er is momenteel echt voldoende voedsel aanwezig voor de dieren, zeggen ook externe experts zoals ik eerder in een van de blogs al aangegeven heb. Net als de andere grazers monitoren we ze dagelijks. Wat ook goed is om te beseffen is dat er nu meer voedsel beschikbaar is dan voorgaande jaren (ondanks de droogte) omdat er minder dieren zijn dan voorgaande jaren om het voedsel mee te delen.

    • Niek L
      30 juli 2018 om 12:55

      Ik hoop voor je dat het waar is Mikal…
      En voor de runderen hoop ik dat in de allereerste plaats.

      Overtuigd?
      Nee, dat ben ik pas als ik het bewijs gezien heb, helaas heeft SBB al teveel dieren dood laten gaan, die winterstand was ook al een fabeltje en nog meer sprookjes….

      Maar goed, gelukkig zijn er mensen die dagelijks jullie helpen monitoren.
      En met social media komt alles zo uit.

    • Niek L
      3 augustus 2018 om 20:51

      Helaas zijn er nog steeds dieren met een heel lage conditie score.

      Ik vraag me af:
      Waar kunnen ze op dit moment van opvetten?
      Overal waar je kijkt trekt de natuur zich terug, gras is hooi of stro, maar zonder voeding.

  • Niek L
    28 juli 2018 om 13:16

    Ik weet niet hoe droog het bij jou was…
    En hoeveel het heeft geregend….

    Maar de natuur heeft wel wat meer nodig dan wat buien om zich te herstellen.

    En daarmee alle dieren die er van afhankelijk zijn.

    Bij ons mag nog gesproeid worden maar iedere dag uren sproeien is nog steeds te kort.
    De buien zijn nog geen 10 minuten.
    En sinds juni de eerste.

    En met temperaturen rond de 25 graden, zo weer verdampt.

  • Niek L
    27 juli 2018 om 23:17

    Er zijn veel gebieden in de wereld met extreem weer….
    Het is niet zo dat de vissen daar allemaal doodgaan aan zuurstof gebrek en de dieren…
    Meer vooruitdenken en advies vragen bij mensen die er ervaring hebben.
    Ipv dit altijd maar achter de feiten aan blijven hobbelen.

    • Sylv
      28 juli 2018 om 01:18

      Toch wel handig Niek L dat zo’n globetrotter als jij ,
      weet’
      waarom’ vissen elders in deze wereld
      niet doodgaan aan zuurstofgebrek.

      Uh…… regel jij tegenwoordig ” daar, alle weertype’s min of meer ?
      Oh nee AL die mensen welke wel vooruit denken en advies aan jou vragen…..die nemen allemaal verstandige beslissingen………..

      Tsja hier bij de OVP heeft SBB nog de meeste ervaring zoals je weet.
      Doch ook zij kunnen het weertype’ van alledag niet regelen.

      Eerlijk gezegd Niek L begin ik me toch een beetje zorgen te maken over jou.
      Kwil je dromenwereld niet verstoren, doch …..
      De perfecte mens bestaat immers niet.
      De perfecte fauna- floraraadgever ook niet.

      sweet dreams
      Sylv

  • Sylv
    27 juli 2018 om 22:56

    Corinne,

    ‘Iedereen’
    begrijpt dat dit extreme weer ,
    de komende dagen/weken…
    links of rechtsom ,
    ‘slachtoffers’ op gaat leveren,
    wáár dan ook !!!

    Dus dat staat heus niet alleen bij de OVP te gebeuren…..’

    Je kunt dat heus niet tegenhouden helaas….

    grt
    Sylv.

  • Corinne Polpe
    27 juli 2018 om 21:00

    Poema en Henk,
    ik zal de laatste zijn die dit op het bordje van SBB wil schuiven! Nee, het heeft te maken met de extreme weersomstandigheden! Duidelijk zo??
    Maar waar het mij omgaat, is dat daar ik weet niet hoeveel grote grazers rondlopen die uit die verontreinigde, dode vissen poelen, moeten drinken!
    Valt het kwartje? Hoera?
    Een grote grazers groet, Corinne Polpe

  • Esther
    27 juli 2018 om 19:58

    Het is altijd naar als dieren doodgaan door natuur. Vanavond heb ik wel dode vis gegeten. Dode vis van de visboer op de markt, waarschijnlijk uit een viskwekerij uit verweggistan.

  • Poema
    27 juli 2018 om 19:42

    Henkb,

    Geheel mee eens….
    …….heb ikzelf op het vorige blog ook al aangekaart.
    In geheel !! Nederland wordt gewaarschuwd voor blauwalg.

    Daar hebben alle !! natuurbeheerders mee te maken…..niet alleen SBB!

  • Henkb
    27 juli 2018 om 18:38

    Het probleem van dode vissen/vogels is op dit moment een landelijk probleem en hoe graag andere dat ook aan SBB wil toeschrijven. Waar ik woon is imiddels ook blauwalg aangetroffen.

  • Dinie
    27 juli 2018 om 18:15

    Ik hoop dat SBB van de OVP ook van zelf oplost net als de blauwalg

    • Sylv
      28 juli 2018 om 01:26

      Ja Dinie,
      als de StaatsBosBoterzwam 😉 smelt met deze temperaturen,
      dan is de vorm idd ook wel snel verdwenen.

  • Edwin Longmountain
    27 juli 2018 om 18:07

    Zal wel komen dat ik een leek ben, maar mijn inziens komt het eerder door watergebrek dan door zuurstofgebrek dat ook de vissen in de OVP dood gaan. Wilde vissen, dus die hoef je niet te redden als ze in nood zijn.

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog