www.boswachtersblog.nl/ BuitenPlaatsen

Plan of Plaats

11 juli 2013 Kunsthistoricus Marcel van Ool in BuitenPlaatsen

oostelijke stal en koetshuisIn de post van 9 januari beschreef ik hoe historicus Bas Dudok van Heel een dak met schoorstenen, dat in de verte te zien is op een schilderij van Van der Helst, identificeerde als een nog bestaand koetshuis op de buitenplaats Elswout. Wat nu koetshuis is, zou oorspronkelijk de hofstede Elswout geweest zijn. Een hofstede is dan de term voor een verchicte boerderij die, zeker in de tijd van vóór de grote buitenplaatsen, wel als buitenhuis diende. Stichter van Elswout, Du Moulin, zou zo’n hofstede gebouwd en bewoond hebben, alvorens hij of zijn opvolger Marselis de grote buitenplaats Elswout liet aanleggen zoals we die kennen van schilderijen van Berckheyde en Van der Heyden.

kleinV11A_%20OS%2075-315
Nu zou Dudok van Heel niet de eerste zijn die in de problemen komt met het interpreteren van schilderijen alsof ze zuivere topografische weergaven zijn. Wel is het aannemelijk dat geportretteerden zich met hun bezit op de achtergrond, laten afbeelden. Dus de door Van der Helst geschilderde man zou heel goed de eigenaar van het huis met de schoorstenen kunnen zijn. Maar zou het huis ook de hofstede Elswout kunnen zijn? Nee, betoogt kunsthistorica Inger Groeneveld. Het portret is uit 1655 en toen was de grote buitenplaats al aangelegd. Volgens Groeneveld was die zelfs rond 1635 al gereed. Dat baseert zij ondermeer op een kaart uit 1642. Op die kaart staat inderdaad een correcte plattegrond van Elswout ingetekend. Volgens Dudok van Heel is dat echter niet de buitenplaats Elswout, maar het plan voor de plaats.elswout 1647
Niet getreurd, er is ook nog een kaart uit 1647, waarop Elswout deels in opstand is getekend. (De plek waar ‘Molyns Sant vaert’ eindigt). Dudok van Heel durft nu, in de laatste uitgave van Amstelodamum, niet met zekerheid te zeggen of het nog steeds gaat om een plan maar suggereert dit wel. Het blijft voor hem natuurlijk heel belangrijk dat het gereedkomen van de buitenplaats Elswout niet voor 1655 te dateren is. Het zou dan immers onlogisch zijn een hofstede (lees: een verdedelde boerderij) te laten schilderen terwijl je over een schitterende buitenplaats beschikt.
In Amstelodamum zijn Groeneveld en Dudok van Heel in een lastig te doorgronden steekspel verwikkeld dat met tal van argumenten op basis van bouwhistorische en cartografische gegevens en interpretaties wordt uitgevochten. Maar zou het niet eenvoudiger zijn? De man op het portret is helemaal niet Gabriel Marselis.

reageren

geef een reactie

  • Inger Groeneveld
    14 oktober 2015 om 11:32

    Volgens dr. Pieter Biesboer, oud-conservator van het Frans Hals Museum betreft het inderdaad niet Gabriel Marselis en Maria van Arckel maar de eigenaren van Huis te Manpad, namelijk Hester du Pire en haar man Hendrick van der Kamp. Zie Biesboer in maandblad Amstelodamum 2015-3, juli sept. Geen sluitend bewijs, maar beslist sterkere argumenten dan Dudok van Heel.
    Belangrijkste argumenten door Biesboer:
    -opvallende gelijkenis mansportret met Hendrick van der Kamp op een schilderij van Molenaer
    -topografische ligging van Manpad uitgebeeld op beide portretten, man richting stad over duinrichel, vrouw richting Haarlemmermeer. Zuidzijde Bavo duidelijk zichtbaar., Manpadslaan ook.
    -leeftijd van echtpaar, Van der Kamp circa 49 a 50 jaar, Hester du Pire 53 a 54 jaar oud, is passend bij de figuren, en beslist overtuigender dan 34-jarige Maria van Arckel [die beslist niet menopausaal was anno 1655, want ‘op het uiterste’ zwanger in december 1655 bij opmaak testament]
    -Van der Helst bewezen werkzaam geweest op Huis te Manpad (o.a samen met Molenaer) als decoratieschilder in de zomer van 1654. Hij was tevens reeds in 1636 getrouwd met een nichtje van Hester du Pire.

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog