www.boswachtersblog.nl/ BuitenPlaatsen

Here's something for the weekend #159

3 april 2015 Kunsthistoricus Marcel van Ool in BuitenPlaatsen

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=4Tm85uu1zig]Vrienden maken zich al jaren een klein beetje zorgen: ‘straks plakt hij Nana Mouskouri in zijn blog.’ En jawel, hier is ze. Gewoon omdat ze After the Gold Rush het mooist van allemaal zingt. Mooier dan Neil Young (die het schreef voor het gelijknamige album uit 1970).
Nu is het natuurlijk geen wedstrijd, maar ga er maar aan staan om dit nummer a capella te brengen. Zien jullie ook een vastberadenheid die bijna rebels is, zoals ze hier zingt?
Ooit had je camp. Daar zijn deftige opstellen over geschreven, maar uiteindelijk kun je het samenvatten in ‘it’s beautiful because it’s ugly’ (met dank aan Susan Sontag). De term bestond al veel langer, maar in de jaren negentig van de vorige eeuw werd hij bij ons algemeen. En waar het op neer kwam is dat allerlei zaken, van volksmuziek tot gipsen Mariabeelden, met een vette knipoog door ‘weldenkende mensen met een goede smaak’ werden geëtaleerd. Uiteindelijk is het niets anders dan een intellectuele maskerade. Immers je vindt iets mooi of niet. Een spel of grap maken van je smaak, dat houd je nooit lang vol. Ik vermoed trouwens dat camp iets typisch was voor een protestantse cultuur die zich wat beeldtaal betreft emancipeerde. Hoe dan ook, heel veel mensen bleken wat ze eerst als gebbetje brachten, écht mooi te vinden. De rest werd opgeborgen of belandde in de kringloopwinkel. Einde camp. O ja, voor mij is After the Gold Rush door Nana dus geen camp. Nooit geweest ook.
Maar waar gaat het lied eigenlijk over?

Well, I dreamed I saw the knights in armor coming
Sayin’ something about a queen
There were peasants singin’and drummers drumming
And the archer split the tree
There was a fanfare blowin’ to the sun
That was floating on the breeze
Look at Mother Nature on the run in the nineteen seventies
Look at Mother Nature on the run in the nineteen seventies

I was lyin’ in a burned out basement
With a full moon in my eyes
I was hopin’ for a replacement
When the sun burst through the skies
There was a band playin’ in my head
And I felt like getting high
Thinkin’ about what a friend had said
I was hopin’ it was a lie
Thinkin’ about what a friend had said
I was hopin’ it was a lie

Well, I dreamed I saw the silver spaceships flying
In the yellow haze of the sun
There were children crying and colors flying
All around the chosen ones
All in a dream, all in a dream
The loading had begun
Flyin’ Mother Nature’s silver seed
To a new home in the sun
Flyin’ Mother Nature’s silver seed
To a new home in the sun

Neil Young schreef het toen hij eind jaren zestig in het Californische Topanga verbleef en eindeloos ritjes maakte door de Santa Monica Mountains. Meestal was hij apestoned. In zijn memoires zegt hij over die tijd: “We reden naar de bergtoppen, gewoon om van de schoonheid van Californië te genieten, met onze jonge ogen. Terwijl de wiet onze blik verruimde.” After the Gold Rush gaat volgens velen dan ook over een trip. Neil zingt van And I felt like getting high, en ‘gold’ was slang voor drugs. Maar het lied is niet zo maar een beschrijving van een  hallucinatie. We weten dat Young het bedoelde als een soundtrack bij een film -die nooit geproduceerd is en waarvan het script of de synopsis niet op het internet terug te vinden is.
Toch kun je wel iets meer zeggen over After the Gold Rush, zeker wanneer je andere teksten en albumhoezen (van Prairie Wind en Harvest Moon bijvoorbeeld) bekijkt. Young claimt zijn recht om te dromen en wijst ons voortdurend op de schoonheid van de natuur terwijl de kranten en journaals de grootst mogelijke ellende over ons uitstorten: Look at Mother Nature on the run (in the nineteen seventies).
Op het einde volgt een post-apocalyptisch beeld: Flyin’ Mother Nature’s silver seed / To a new home in the sun. Het doet denken aan het verhaal van Noah, die de natuur redde in de ark. Alleen: wij kunnen nergens naar toe. Er is één aarde.
Neil Young liet zich vorig jaar (nogal ongenuanceerd, dat is waar) uit over de oliewinning uit teerzanden, zoals dat in de Verenigde Staten en Canada gebeurt, en waarvoor toen nog veel grootschaliger plannen waren. Wat Young al 45 jaar zegt is heel simpel: laten we de boel niet verkloten.

Neil Young, Special Deluxe: A memoir of life and cars. Blue Rider Press 2014. Neil Young rijdt nu in een hybride auto.

 

reageren

geef een reactie

  • wibokosters
    7 april 2015 om 13:50

    Wat een mooie versie ook met die glasharp! En Dolly Parton, dat vind ik hoe dan ook leuk;-).
    Maar ken je het oeuvre van Young een beetje? De natuur is daar een regelmatig terugkerend onderwerp in, zoals op Ragged Glory uit 1990, het nummer Mother Earth
    https://www.youtube.com/watch?v=ZQCcMisYSLw

    In 2003 brengt hij Greendale uit, een album waarin de liedjes samen het verhaal vertellen van de familie Green. De jongste dochter heet Sun Green en spreekt zich uit tegen de grote bedrijven. Uiteindelijk wordt ze verliefd op Earth Brown (een misschien wat te doorzichtige metafoor), en samen trekken ze weg om de planeet te redden van hebzucht. Het klinkt wat lauw, dat geef ik toe, maar het album is een hoogtepunt in story telling
    https://www.youtube.com/watch?v=0HFIkfy7nEo (be the rain)
    of het hele album https://www.youtube.com/watch?v=hnkh-K4tMZU

    In 2009 brengt hij het album Fork in the Road uit, geïnspireerd door zijn eigen pogingen om met Lincvolt een alternatief te creëren voor benzineslurpende auto’s die het milieu kapot maken:
    http://www.lincvolt.com/ en https://www.youtube.com/watch?v=xogiUUMy_RU

    Nou ja, er valt nog veel meer over hem en het milieu te vertellen, onder andere dat hij heel aards zijn 35 jaar huwelijk ingeruild heeft voor milieu-activiste Daryl Hannah (zij van de zeemeerminnenfilm), maar vond het leuk dat je een blog hierover deed:-)

  • Marloes Mennen
    3 april 2015 om 13:09

    Ha Marcel,
    Eens! Ze zingt met overtuiging. Wat neem je me toch mee naar onbekende werelden. Ben niet echt fan van de Nana uithaaltjes. Maar ze zingt hier nog aanzienlijk beter dan wat ik onlangs op tv zag. Och ja, we worden allemaal ouder 😉
    Heel erg genoten van de Vogelwachters. Dank voor je tip!

  • Manon
    3 april 2015 om 12:36

    Oooooooh oooooooooh ooooooooooooooooooooh….. Mooi……

  • wibokosters
    3 april 2015 om 12:25

    Deze cover is helemaal nieuw voor me, hoewel het nummer gecoverd is door iedereen van Dolly Parton tot Radiohead. Wel te gek! Overigens een raar feitje: Neil Young heeft uitspraken gedaan over dat hij zelf helemaal niet zou weten waar het nummer over gaat. Het zou per couplet afhangen van wat hij op dat moment voor drug aan het gebruiken was. Dat is misschien waar, maar het nummer had wel degelijk een aanleiding; het album after the goldrush zou min of meer een soundtrack moeten zijn bij een script van Dean Stockwell, een toenmalige buurman van Young (zie ook http://www.songfacts.com/detail.php?id=3984).

    • marcelvanool
      3 april 2015 om 13:02

      Dan ken je vast Dolly, Linda en Emmylou die het fantastisch ‘harmonisen’. (Met glasharp). En: zij zingen niet ‘high’. Flauw toch. Ja, ik noem dat script in mijn tekst. Maar heb jij het ooit gevonden?
      Ook leuk voor de fans: Neil en Bob Dylan kwamen naar naar concerten kijken en met Bob heeft ze jarenlang gecorrespondeerd. (zeggen haar fans).

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog