www.boswachtersblog.nl/ Texel

Tip van de boswachter: geniet van de rust en het uitzicht in de Muy

25 januari 2018 Boswachter Charlotte Biskop in Texel

Op excursie door de Muy op Texel

In de verte hoor ik de zee. Wat grauwe ganzen, de wind. De zon is net doorgekomen en achter me rijst het Oorlogsschip op. Ik zit op de herdenkingsbank van duinboer Stark. Om me heen glooien duinen de horizon, de natte delen van de Muy weerspiegelen de blauwe lucht en de Galloway-runderen ritselen door de bosjes. Rust, denk ik. Dat is er hier in overvloed.

Ik kom graag in de Muy. Het geeft een beschut gevoel om omgeven te zijn door de ruige duinen, maar om toch zo wijds te kunnen kijken. In tegenstelling tot de Slufter is het hier wel gelukt om een stuk strand in de polderen. Door de nieuwe en grotere stuifdijken die later op het strand zijn aangelegd steeg het grondwater in het gebied en ontstond de Muyplas. In de natte valleien lijken de wilgen uit het water te groeien, een mysterieus doolhof van kronkelende takken. Een effect dat wordt versterkt door de weerspiegeling in het stilstaande water.

Wandel 5,5 kilometer door de Winterse Muy

In deze winterperiode heb je een ruime keuze uit wandelpaden door het gebied. Buiten het broedseizoen zijn er namelijk extra paden open. Start je wandeling bijvoorbeeld bij de Muyweg. Steek daar de Zanddijk over, neem over de brug het pad linksaf en wandel in alle rust langs de kreek waar vaak Galloways staan te grazen. Rechts van je groeien de wilgen die op het water lijken te drijven. Zodra je een stukje verder wandelt zie je in de verte het Oorlogsschip al opdoemen aan de horizon. Er is niet al te veel fantasie voor nodig om te zien waar dit opvallende dennenbosje zijn bijnaam aan te danken heeft.

Uitzicht over de Muy

Beklim de ‘Trap naar de Hemel’ voor een prachtig uitzicht

Wandel verder langs de natte duinvalleien tot je het pad rechtsaf kunt nemen. Dit pad leidt je naar de Bertusnol, een van de bekendste uitkijkpunten op Texel. Zodra je deze Texelse ‘Trap naar de Hemel’ hebt beklommen word je beloond met een prachtig uitzicht over de hele Muy en de Slufter. De Bertusnol, ofwel Nol van Bertus, is vernoemd naar een van de eerste vogelwachters van Staatsbosbeheer. Hij kon vanaf dit hoge duin goed zien of niemand stiekem de lepelaarskolonie in de Muy bezocht.

Kies voor het strand of de watervogels in de Muyplas

Daal de trap weer af en vervolg het pad. Je kunt kiezen of je dit deel van de route over het strand wilt lopen of liever over het pad langs de Muyplas. Gaat je voorkeur uit naar het strand dan wandel je rechtdoor. Ga vervolgens rechtsaf het strand op en neem het volgende pad door de duinen terug naar de route. Neem je liever het pad langs de Binnen en Buiten Muy dan sla je rechtsaf. In de Muyplas zijn veel watervogels te zien. Aan het einde van het pad sla je opnieuw rechtsaf. Zo kom je, volledig tot rust gekomen, weer terug bij het startpunt van de wandeling.

Heb je genoten van de wandeling? Deel hieronder je ervaring met ons.