www.boswachtersblog.nl/ BuitenPlaatsen

Een boek voor het leven

2 dagen geleden Kunsthistoricus Marcel van Ool in BuitenPlaatsen
het-plantenboek

Als kind had ik een favoriet bladerboek: Thieme’s Flora in Kleuren. Uren bracht ik daarin door. De tekeningen van zo’n 1400 planten waren geweldig en als ik ernaar keek dan was ik in het veld of het bos, het duin. Generaties voor mij hadden Thijsse, ik had Thieme -toen had ik nog niet helemaal door dat die naam niet van de auteur en tekenaar is, maar van de uitgeverij. Nu kun je de maker gewoon googlen: William Keble Martin. Leuk verhaal, en de goede man woonde in een kerstkaart. Zijn werk is voor alle tijden, maar voor wie nog ingewijd moet worden in de ‘wondere wereld van alles wat groeit en bloeit’ is er nu: Het Plantenboek.

lees meer

Meer genoeglijks en nuttigs over buitenplaatsen

1 december 2016 Kunsthistoricus Marcel van Ool in BuitenPlaatsen
haagseleidsebuitenplaatsen_lr

Nog pas vorig jaar besprak ik op dit blog het boek De Amsterdamse Buitenplaatsen, geschreven door René Dessing. En nu ligt er al, van dezelfde auteur, Haagse en Leidse Buitenplaatsen. Is er een serie in de maak? Dat zou fijn zijn -er is wel een bibliotheek vol geschreven over ‘grote huizen in het groen’ maar als je er een dag op uit wil om er een aantal te bezoeken, verdwaal je al snel in de literatuur, of je vindt juist niks. Temminste dat was lange tijd zo, sinds het Buitenplaatsenjaar 2012 (ook een verdienste van Dessing) hebben verschillende provincies hun erfgoed van het genoeglijke buitenleven, veel beter digitaal ontsloten. Maar een boek in de hand, waarin je kunt bladeren in plaats van browsen, vind ik handiger en gewoon lekker.

lees meer

Too much of a good thing is even better

22 november 2016 Kunsthistoricus Marcel van Ool in BuitenPlaatsen
the-bronx

In een verlopen reisgids zal je altijd aangeraden worden met de trein naar de New York Botanical Garden te reizen. Dat is niet alleen omdat het handig is -het station ligt recht tegenover de ingang van de tuin -maar vooral om te voorkomen dat je door The Bronx moet dwalen. Nu kende het noorden van deze borough nooit de problemen van het zuidelijk deel waar bendeoorlogen, sociale ellende en crack cocaine zombies lang het beeld bepaalden. Maar alleen al de naam The Bronx was genoeg om toeristen op Manhattan te houden en niet de oversteek te laten wagen naar deze wijk.

lees meer

“This expresses a great deal without too much in it”

15 november 2016 Kunsthistoricus Marcel van Ool in BuitenPlaatsen
wind-from-the-sea

“Op een hete dag in augustus 1947 stapte Andrew Wyeth een verlaten slaapkamer binnen op de derde verdieping van een huis in Maine. Hij wilde er een aquarel maken van de dakkapel. Omdat het er zo verstikkend warm was, opende hij het venster, dat uitzag over zee. Een zucht zeewind bracht de gordijnen, die tientallen jaren onverstoord hadden gehangen, in beweging. De vogels in het kantwerk leken op de wieken te gaan. De kunstenaar maakte een snelle schets.”

lees meer

What you see is what you get

10 november 2016 Kunsthistoricus Marcel van Ool in BuitenPlaatsen
the-new-york-earth-room

Afgelopen week in New York ontdekte ik weer eens hoe moeilijk het is om iets eenvoudigs te doen. Of beter: om iets in zijn eenvoud te laten. En dan heb ik het over kunst. Hoe vaak zie je niet dat er net te veel gedaan is? Of dat een kunstenaar toch een soort ‘sleutel tot zijn werk’ meegeeft. Een extra laagje toevoegt, waarmee hij vergeet dat het werk zelf de sleutel is. Show, don’t tell, zeker in de bééldende kunst.

lees meer

Bomenvrienden

30 oktober 2016 Kunsthistoricus Marcel van Ool in BuitenPlaatsen
linde-2

Doordat ik al mijn reizen met openbaar vervoer maak, heb ik heel wat zielloze bedrijvengribussen gezien waarvandaan het dan nog een half uur lopen is naar mijn bestemming. Ik begrijp er nog steeds niks van hoe die ooit, zonder enige gedachte aan landschappelijke inbedding, zijn neergekwakt. Maar soms heb ik geluk, dan kan ik vanaf het station of de bushalte zò de natuur in. Dat gebeurde deze week twee keer. Eerst voor mijn Mondriaanwandeling langs ’t Gein -die maakte ik gewoon vanaf het station van Abcoude en hij voerde me naar een Holland waarvan ik dacht dat het verdwenen was. Het is overigens officieel provincie Utrecht daar. Net als het tweede gebied waar ik was, Achterberg -en dat ziet er heel Gelders, of vooruit Limburgs uit.

lees meer

‘Hoe wij de wilde bedachten’ -maar wie is wij?

21 oktober 2016 Kunsthistoricus Marcel van Ool in BuitenPlaatsen
zoos-humains

Stel je voor dat in Drenthe, de provincie met de grootste oppervlakte aan natuurgebieden van Staatsbosbeheer, de inwoners rechtstreeks onder het ministerie van LNV zouden vallen. Omdat die mensen met hun primitieve gewoontes eerder ‘natuur’ zijn dan ‘maatschappij’. Iets soortgelijks was tot een paar jaar geleden het geval met de Aboriginals in Australië. Of zie je het voor je dat wij van de Randstad een authentiek esdorpje nabouwen op het Museumplein waar we dan naar die grappige boeren kunnen gaan kijken? Die uiteraard wel in kostuum moeten optreden, of soms, heel opwindend, half bloot -zoals ze ook op het land werken. Onbestaanbaar. Maar in Luik zag ik de tentoonstelling Zoos Humains.

lees meer

Nu is het wachten op beweging

10 oktober 2016 Kunsthistoricus Marcel van Ool in BuitenPlaatsen
kraggenburg

De Flevolandse collectie land art is aangevuld, er is een zevende werk bijgekomen: Pier+Horizon van Paul de Kort. Het kunstwerk ligt aan de Zwartemeerdijk in Kraggenburg en is de eerste land art in de Noordoostpolder -die je natuurlijk ook in zijn geheel als landkunst kunt zien.
Eerder dit jaar schreef ik over de plannen die De Kort had voor de locatie. Lees die post vooral nogeens. Het was vrijdag reuze spannend om te zien hoe de kunstenaar droom in daad had omgezet, zeker omdat ik gaandeweg over heel wat praktische bezwaren had gehoord.

lees meer

Een onderwaterwereld op mijn werktafel

7 oktober 2016 Kunsthistoricus Marcel van Ool in BuitenPlaatsen
haeckel-octopus

Tussen 1899 en 1904 publiceerde de Duitse bioloog en filosoof Ernst Haeckel (1834-1919) zijn Kunstformen der Natur. In schitterende platen liet hij de natuur in al haar vormenrijkdom zien, vaak is zij net wat aangepast ten behoeve van de duidelijkheid of schoonheid. Ik schreef al eerder over Haeckel, dat was toen het Glasmuseum in Leerdam een tentoonstelling wijdde aan zijn invloed op (glas)kunstenaars. Iets later liet het Radboud umc in Nijmegen blow ups zien van het werk van Haeckel.

lees meer

Here’s something for the weekend #227

30 september 2016 Kunsthistoricus Marcel van Ool in BuitenPlaatsen

Dit is voorlopig de laatste hsftw. Als er meer tijd zou zijn, had ik gecheckt of er nieuwere wetenschappelijke inzichten of resultaten zijn op het gebied van plantencommunicatie, had ik de beelden die je hier ziet, gekoppeld aan de beschrijvingen van Oudemans in Vegetatieve Filosofie (en daar waarschijnlijk ook iets bozigs over gezegd). Ik zou natuurlijk niet om Peter Wohllebens Het Verborgen Leven van Planten heen kunnen en misschien had ik wel weer verwezen naar de klankentapper uit Suske en Wiske -zoals ik vier jaar geleden deed naar aanleiding van een post over The Secret Life of Plants.

lees meer
meer berichten
i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog