www.boswachtersblog.nl/ Fryslân

Denk mee over hondenlosloopgebied Elfbergen

20 januari 2016 Henk-jan in Fryslân

Oudemirdum – Op de berichten over de ingestelde aanlijnplicht voor honden in bos Elfbergen zijn veel reacties gekomen zowel bij onze medewerkers in de werkschuur in Oudemirdum, als via de mail en het weblog. Er waren veel begripvolle reacties, maar niet iedereen reageerde positief. Wij kunnen ons voorstellen dat de aanlijnplicht veel vragen oproept bij hondenbezitters en er ongerustheid heerst over de toekomst van het hondenlosloopgebied in bos Elfbergen.

Het besluit voor een aanlijnplicht is genomen vanwege een aantal serieuze bijtincidenten en overlast door loslopende honden. Alleen al in december gaat het om tientallen meldingen: doodgebeten schapen, een jogger die gebeten is en mensen die ongewenst lastig zijn gevallen door rennende en springende honden. Vooral de bijtincidenten vinden we zorgwekkend, omdat de veiligheid van dieren en bezoekers in het geding komt. Hierdoor was Staatsbosbeheer genoodzaakt om de aanlijnplicht in te stellen.

Sindsdien hebben veel mensen gereageerd en hebben we overleg gehad met politie en andere instanties over de bijtincidenten en overlast. Zowel de politie als wij constateren een aantal misverstanden bij het begrip ‘hondenlosloopgebied’. We horen vaak de volgende argumenten:

  • Dit is een hondenlosloopgebied, mijn hond mag toch vrij rennen?
  • Wandelaars, fietsers en andere gebruikers moeten zelf rekening houden met het feit dat hier loslopende honden zijn!
  • Mijn hond heeft een plek nodig om te rennen en zijn energie kwijt te raken

Een losloopgebied geeft mogelijkheden voor hondenbezitter en tegelijk ook plichten. Deze zijn:

  • Een loslopende hond dient altijd naast of dichtbij zijn baas te blijven en altijd onder appèl te staan.
  • Een loslopende hond mag geen overlast veroorzaken aan andere bezoekers van het bos.

De hondenbezitter is dus zelf verantwoordelijk voor het gedrag van zijn/haar hond en dus ook altijd aansprakelijk hiervoor! Op drukke dagen in het bos is het de plicht om rekening te houden met andere mensen en dieren en dat vraagt extra discipline van hond en baas.

De gesprekken hebben ons ook interessante informatie opgeleverd over de wisselwerking tussen hond en baas. Een professioneel hondentrainer vertelde: ‘als een hond dichtbij zijn baas loopt, is er verbinding tussen beiden. Met één appèl moet de hond ook daadwerkelijk luisteren. Hoe verder de hond van zijn baas is (wegrennen), hoe minder verbinding en appèl er is. Een rennende hond raakt geen energie kwijt en wordt niet moe, eerder onrustig en ongeleid. Een hond wordt echt moe van gerichte doe- en speuropdrachten’. Deze informatie helpt ons bij het opzetten van een nieuw hondenlosloopbeleid en het toezicht in het bos.

Denkt u ook mee?
Natuurlijk wil Staatsbosbeheer ook in de toekomst ruimte blijven bieden aan de hondenbezitter in Sudwest-Fryslân. We staan open voor ideeën van hondenbezitters en andere recreanten. Deze wegen we af en de bruikbare suggesties verwerken we om zo tegemoet te komen aan al onze bezoekers. Het bos is er immers voor iedereen.

Uw ideeën, vragen en suggesties zijn welkom via de reactiemogelijkheid hieronder of kunnen fysiek afgegeven worden bij het kantoor van Staatsbosbeheer aan de Houtwal 2 in Oudemirdum.

Boswachters Karin Blanksma en Henk-Jan van der Veen

reageren

geef een reactie

  • Henk-Jan van der Veen
    23 februari 2016 om 11:30

    De laatste dagen zijn er veel reacties binnengekomen op het weblog. Sommige ongezouten, anderen met concrete suggesties. Dank daarvoor. Ideeën blijven uiteraard welkom via het genoemde mailadres in het weblogbericht.

    Als aanvulling op de berichten het volgende:
    1. Wij lezen alle reacties die u op dit weblog plaatst. De tips en ideeën komen terecht bij de boswachter van het desbetreffende gebied.
    2. Het weblog is het communicatiemiddel van Staatsbosbeheer. Hier plaatsen we berichten uit onze terreinen en we bieden de mogelijkheid om hierop te reageren.
    3. Oproepen voor eigen initiatieven en acties vallen hier niet onder en zullen we dus ook per direct verwijderen

    Namens Staatsbosbeheer Fryslân,
    Boswachter Henk-Jan van der Veen, weblogbeheerder

  • Henk-Jan van der Veen
    23 februari 2016 om 11:30

    De laatste dagen zijn er veel reacties binnengekomen op het weblog. Sommige ongezouten, anderen met concrete suggesties. Dank daarvoor. Ideeën blijven uiteraard welkom via het genoemde mailadres in het weblogbericht.

    Als aanvulling op de berichten het volgende:
    1. Wij lezen alle reacties die u op dit weblog plaatst. De tips en ideeën komen terecht bij de boswachter van het desbetreffende gebied.
    2. Het weblog is het communicatiemiddel van Staatsbosbeheer. Hier plaatsen we berichten uit onze terreinen en we bieden de mogelijkheid om hierop te reageren.
    3. Oproepen voor eigen initiatieven en acties vallen hier niet onder en zullen we dus ook per direct verwijderen

    Namens Staatsbosbeheer Fryslân,
    Boswachter Henk-Jan van der Veen, weblogbeheerder

    • jilderda
      21 februari 2016 om 09:13

      ik heb het gevoel dat Staatsbosbeheer de ingezonden brieven helemaal niet leest. Zij hebben gewoon lak aan de mensen. Het bos is van SBB en alleen mensen die zondag’s de kinderen uitlaten mogen er nog in. En dan natuurlijk de betalende groepen. De hondentraining van de jachthonden. Hoe denk je dat je eigen hond reageert als er een zweetspoor is getrokken door de club om de honden te leren speuren. Nou die van mij gaat met de neus over de grond achter dat spoor aan hoeft hij niet voor bij de club. MAAAAAAR dat mag dan niet want dan is je hond niet op de training van de club. zo tegenstrijdig als wat. En de trimclubs betalen ook. de paarden de mountainbikers???? Ach mijn hele lidmaatschap van SBB zegt de boswachters hier niets. Dat gaat in de grote pot dus die hondenbezitters kunnen wij fijn dwars zitten en verbannen naar het uiterste stukje bos in de hoop dat je hond er van door gaat achter de vele reëen die in dat stukje zitten en zich dood lopen tegen een auto op de beukenlaan of fonteinwei. OOK WEER OPGELOST!!!!! Reeën zijn er toch teveel en zo kom je meteen van de honden af.

    • jilderda
      21 februari 2016 om 09:13

      ik heb het gevoel dat Staatsbosbeheer de ingezonden brieven helemaal niet leest. Zij hebben gewoon lak aan de mensen. Het bos is van SBB en alleen mensen die zondag’s de kinderen uitlaten mogen er nog in. En dan natuurlijk de betalende groepen. De hondentraining van de jachthonden. Hoe denk je dat je eigen hond reageert als er een zweetspoor is getrokken door de club om de honden te leren speuren. Nou die van mij gaat met de neus over de grond achter dat spoor aan hoeft hij niet voor bij de club. MAAAAAAR dat mag dan niet want dan is je hond niet op de training van de club. zo tegenstrijdig als wat. En de trimclubs betalen ook. de paarden de mountainbikers???? Ach mijn hele lidmaatschap van SBB zegt de boswachters hier niets. Dat gaat in de grote pot dus die hondenbezitters kunnen wij fijn dwars zitten en verbannen naar het uiterste stukje bos in de hoop dat je hond er van door gaat achter de vele reëen die in dat stukje zitten en zich dood lopen tegen een auto op de beukenlaan of fonteinwei. OOK WEER OPGELOST!!!!! Reeën zijn er toch teveel en zo kom je meteen van de honden af.

  • Marijke Bakker
    20 februari 2016 om 19:56

    Dit is inderdaad wel een heel klein stukje losloopgebied. Ik woon in Amsterdam en kom (of kwam?) graag veel weekenden naar Oudemirdum . Ik woon in Amsterdam vlakbij het Vondelpark. Een groot en zeker zomers druk park,. 57 ha losloopgebied, uitgezonderd de omheinde kinderbadjes en speeltuintjes mag de hond hier overal los. Naast de honden zijn er veel fietsers, kinderen, ruiters, als het mooi weer is mensen die picknicken, barbecuen. Hier gaat alles prima samen, waarom kan dat niet in Friesland? Misschien moeten de boswachters een keer op bezoek komen in Amsterdam. Ik zou hen met veel plezier laten zien hoe dit hier alles in harmonie gaat.
    Toch wel bijzonder dat mijn hond midden in Amsterdam meer ruimte heeft om lekker los te zijn dan in Friesland In het bos.

  • Marijke Bakker
    20 februari 2016 om 19:56

    Dit is inderdaad wel een heel klein stukje losloopgebied. Ik woon in Amsterdam en kom (of kwam?) graag veel weekenden naar Oudemirdum . Ik woon in Amsterdam vlakbij het Vondelpark. Een groot en zeker zomers druk park,. 57 ha losloopgebied, uitgezonderd de omheinde kinderbadjes en speeltuintjes mag de hond hier overal los. Naast de honden zijn er veel fietsers, kinderen, ruiters, als het mooi weer is mensen die picknicken, barbecuen. Hier gaat alles prima samen, waarom kan dat niet in Friesland? Misschien moeten de boswachters een keer op bezoek komen in Amsterdam. Ik zou hen met veel plezier laten zien hoe dit hier alles in harmonie gaat.
    Toch wel bijzonder dat mijn hond midden in Amsterdam meer ruimte heeft om lekker los te zijn dan in Friesland In het bos.

  • Ruurd
    19 februari 2016 om 12:37

    Deze week op iedere hoek in het bos een nieuw anti-losloopbord gekomen. Het is wel duidelijk wat dat overleg deze week moet opleveren. Zo’n investering doe je niet als je open staat voor overleg.

  • M. Lunenberg
    16 februari 2016 om 11:22

    Op 17 februari is er overleg tussen Staatsbosbeheer, Plaatselijk belang Oudemirdum en Nijemirdum, de politie en de gemeente De Fryske Marren over het losloopgebied, helaas is er geen delegatie van hondenbezitters aanwezig, al hebben we hier wel een verzoek voor gedaan. Jammer dat de hondenbezitters niet mogen meepraten over een oplossing, dat zou in dit geval wel de juiste weg zijn geweest. Deze week zou Staatsbosbeheer met een oplossing komen is toegezegt, waarbij de aanlijnplicht tot eind volgende week blijft bestaan. Volgende week zou Staatsbosbeheer dan het nieuwe gebied beborden waardoor duidelijk gaat worden waar honden wel en niet los mogen lopen.
    We hopen dat we vandaag (16-2) alsnog een uitnodiging krijgen om deel te nemen aan het overleg!

    • Lotte
      16 februari 2016 om 13:07

      Beste M. Lunenberg,

      Bedankt dat u ons op de hoogte brengt over de vooruitgang.

      Dit laat weer helaas duidelijk zien, dat Staatsbosbeheer geen belangstelling heeft aan een gezamenlijke oplossing. Juist de hondenbezitters hadden moeten meepraten. Zo wordt DE doelgroep volledig buiten gesloten die het meest betrokken en beïnvloed is/wordt. Ik ben zeer teleurgesteld over de manier van zaken. Zo ga je niet met elkaar om! Ik zal dan ook per omgaande mijn lidmaatschap bij Staatsbosbeheer opzeggen. Dit is gewoon diep triest.

    • M. Lunenberg
      16 februari 2016 om 13:31

      Beste Lotte,
      Dank voor je reactie. Juist nu is er een nieuwe ontwikkeling en heb ik samen met iemand anders als vertegenwoordigers van de hondenbezitters op zeer korte termijn (deze week nog)een afspraak met Staatsbosbeheer weten te maken. We zullen het resultaat van dit gesprek z.s.m. bekend maken via dit weblog en via de mail.

    • Lotte
      17 februari 2016 om 14:19

      Wat fijn om te horen, dat u een afspraak heeft kunnen maken bij Staatsbosbeheer om zo de hondenbezitters te kunnen vertegenwoordigen. Ik ben benieuwd naar de resultaten. Heel veel succes toegewenst!
      Ik hoop zo zeer dat er eindelijk een oplossing komt.

    • ruurd
      17 februari 2016 om 22:42

      Heel goed dat u hier achteraan zit. Raar dat er geen uitnodiging was voor een delegatie van hondenbezitters. Op deze site genoeg belangstellenden, die hadden opgeroepen kunnen, nee, moeten worden. Ben benieuwd naar het verloop overleg later deze week. Ook verder op Twitter #hondenlosloopgebied #Elfbergen

    • janny jilderda
      20 februari 2016 om 17:28

      Misschien moeten wij al die brieven bundelen en opsturen naar de grote baas van Staatsbosbeheer met het verzoek in te grijpen . Tenslotte is er toch iemand verantwoordelijk voor het personeel . En als er zo minachtend gedaan word over leden en bezoekers van Staatsbosbeheer vind ik dat de directeur dit hoort te weten. Ik heb mijn lidmaatschap opgezegd daar ik van het begin dat deze nieuwe boswachters waren aangesteld het gevoel kreeg DIT ZIJN GEEN HONDENLIEFHEBBERS. Anders was de boswachterij om half negen open. Nu kijk ik meestal tegen een gesloten deur aan. En stappen zij dan een keer uit de auto zal er nooit een vriendelijk goede morgen klinken. Meestal word er zo gauw mogelijk de oversteek naar de schuur gemaakt zonder even rond te zien. Deze dames willen vooral een mooi schoon bos waar ze niet al te veel werk voor moeten verzetten. Maar misschien dat de grote baas nog iets voor ons kan betekenen. Want dat stukje bos wat zij nu ter beschikking stellen voor die grote groep van hondenbezitters is natuurlijk een lachertje. Wij kunnen het beter omdraaien. Mensen die bang zijn in dat stukje bos met de mountenbikers de trimmers en gillende kindertjes samen op een kluitje. En de hondenbezitter de rest van het bos. Hoeveel van die wandelaars zullen lid zijn van Staatsbosbeheer??? Ik denk toch dat wij de grootste groep zijn als hondenbezitter die echt genieten van het bos en bereid zijn er ook voor te betalen. Dus ik zou zeggen mensen bundel je en maak samen een vuist tegen deze maatregel.

  • M. Lunenberg
    16 februari 2016 om 11:22

    Op 17 februari is er overleg tussen Staatsbosbeheer, Plaatselijk belang Oudemirdum en Nijemirdum, de politie en de gemeente De Fryske Marren over het losloopgebied, helaas is er geen delegatie van hondenbezitters aanwezig, al hebben we hier wel een verzoek voor gedaan. Jammer dat de hondenbezitters niet mogen meepraten over een oplossing, dat zou in dit geval wel de juiste weg zijn geweest. Deze week zou Staatsbosbeheer met een oplossing komen is toegezegt, waarbij de aanlijnplicht tot eind volgende week blijft bestaan. Volgende week zou Staatsbosbeheer dan het nieuwe gebied beborden waardoor duidelijk gaat worden waar honden wel en niet los mogen lopen.
    We hopen dat we vandaag (16-2) alsnog een uitnodiging krijgen om deel te nemen aan het overleg!

    • Lotte
      16 februari 2016 om 13:07

      Beste M. Lunenberg,

      Bedankt dat u ons op de hoogte brengt over de vooruitgang.

      Dit laat weer helaas duidelijk zien, dat Staatsbosbeheer geen belangstelling heeft aan een gezamenlijke oplossing. Juist de hondenbezitters hadden moeten meepraten. Zo wordt DE doelgroep volledig buiten gesloten die het meest betrokken en beïnvloed is/wordt. Ik ben zeer teleurgesteld over de manier van zaken. Zo ga je niet met elkaar om! Ik zal dan ook per omgaande mijn lidmaatschap bij Staatsbosbeheer opzeggen. Dit is gewoon diep triest.

    • M. Lunenberg
      16 februari 2016 om 13:31

      Beste Lotte,
      Dank voor je reactie. Juist nu is er een nieuwe ontwikkeling en heb ik samen met iemand anders als vertegenwoordigers van de hondenbezitters op zeer korte termijn (deze week nog)een afspraak met Staatsbosbeheer weten te maken. We zullen het resultaat van dit gesprek z.s.m. bekend maken via dit weblog en via de mail.

    • Lotte
      17 februari 2016 om 14:19

      Wat fijn om te horen, dat u een afspraak heeft kunnen maken bij Staatsbosbeheer om zo de hondenbezitters te kunnen vertegenwoordigen. Ik ben benieuwd naar de resultaten. Heel veel succes toegewenst!
      Ik hoop zo zeer dat er eindelijk een oplossing komt.

    • ruurd
      17 februari 2016 om 22:42

      Heel goed dat u hier achteraan zit. Raar dat er geen uitnodiging was voor een delegatie van hondenbezitters. Op deze site genoeg belangstellenden, die hadden opgeroepen kunnen, nee, moeten worden. Ben benieuwd naar het verloop overleg later deze week. Ook verder op Twitter #hondenlosloopgebied #Elfbergen

    • janny jilderda
      20 februari 2016 om 17:28

      Misschien moeten wij al die brieven bundelen en opsturen naar de grote baas van Staatsbosbeheer met het verzoek in te grijpen . Tenslotte is er toch iemand verantwoordelijk voor het personeel . En als er zo minachtend gedaan word over leden en bezoekers van Staatsbosbeheer vind ik dat de directeur dit hoort te weten. Ik heb mijn lidmaatschap opgezegd daar ik van het begin dat deze nieuwe boswachters waren aangesteld het gevoel kreeg DIT ZIJN GEEN HONDENLIEFHEBBERS. Anders was de boswachterij om half negen open. Nu kijk ik meestal tegen een gesloten deur aan. En stappen zij dan een keer uit de auto zal er nooit een vriendelijk goede morgen klinken. Meestal word er zo gauw mogelijk de oversteek naar de schuur gemaakt zonder even rond te zien. Deze dames willen vooral een mooi schoon bos waar ze niet al te veel werk voor moeten verzetten. Maar misschien dat de grote baas nog iets voor ons kan betekenen. Want dat stukje bos wat zij nu ter beschikking stellen voor die grote groep van hondenbezitters is natuurlijk een lachertje. Wij kunnen het beter omdraaien. Mensen die bang zijn in dat stukje bos met de mountenbikers de trimmers en gillende kindertjes samen op een kluitje. En de hondenbezitter de rest van het bos. Hoeveel van die wandelaars zullen lid zijn van Staatsbosbeheer??? Ik denk toch dat wij de grootste groep zijn als hondenbezitter die echt genieten van het bos en bereid zijn er ook voor te betalen. Dus ik zou zeggen mensen bundel je en maak samen een vuist tegen deze maatregel.

  • Marijke Bakker
    8 februari 2016 om 18:41

    Ik woon in Amsterdam en regelmatig kom ik met mijn kampeerbusje op de Waps. Mijn hond en ik genoten dan altijd heerlijk van wandelingen door een flink stuk bos waar een prima regeling van kracht was: als je je hond onder controle hebt mag de hond loslopen. Ik heb nooit een incident met honden meegemaakt. Ook niet tussen honden en kinderen. Ik heb een bordercollie die niet het bos in rent, een andere honden en geen mensen aanvalt of tegenop springt. Hij blijft op het pad en rent voor me uit, wacht tot ik zijn bal heb gegooid en zo gingen wij het bos door. Hij luistert tegenwoordig iets minder omdat hij inmiddels stokdoof is,13 jaar. Dit betekent dat ik hem inmiddels in Amsterdam meestal aan moet lijnen omdat hij het verkeer niet meer hoort en mij niet hoort waarschuwen. Nu mag ik hem ook in het weekend niet meer met zijn bal laten spelen?? Ik heb inmiddels een officiële waarschuwing, de volgende keer kost het mij € 90.
    Is het een idee om een soort test te ontwikkelen en ieder die dat wil de test laten doen en dan een bewijsje te verstrekken dat de hond niet agressief is, geen schapenkiller is etc. Ik zou hier best voor willen betalen. Ik ken een dergelijke test, die wordt gebruikt voor honden die als agressief bekend staan.
    Ik kom regelmatig op campings van staatsbosbeheer, op veel plekken moet je de hond aanlijnen, maar altijd in de buurt een deel losloopgebied…
    Zoek ik de volgende keer een andere camping op, spijtig…

  • Marijke Bakker
    8 februari 2016 om 18:41

    Ik woon in Amsterdam en regelmatig kom ik met mijn kampeerbusje op de Waps. Mijn hond en ik genoten dan altijd heerlijk van wandelingen door een flink stuk bos waar een prima regeling van kracht was: als je je hond onder controle hebt mag de hond loslopen. Ik heb nooit een incident met honden meegemaakt. Ook niet tussen honden en kinderen. Ik heb een bordercollie die niet het bos in rent, een andere honden en geen mensen aanvalt of tegenop springt. Hij blijft op het pad en rent voor me uit, wacht tot ik zijn bal heb gegooid en zo gingen wij het bos door. Hij luistert tegenwoordig iets minder omdat hij inmiddels stokdoof is,13 jaar. Dit betekent dat ik hem inmiddels in Amsterdam meestal aan moet lijnen omdat hij het verkeer niet meer hoort en mij niet hoort waarschuwen. Nu mag ik hem ook in het weekend niet meer met zijn bal laten spelen?? Ik heb inmiddels een officiële waarschuwing, de volgende keer kost het mij € 90.
    Is het een idee om een soort test te ontwikkelen en ieder die dat wil de test laten doen en dan een bewijsje te verstrekken dat de hond niet agressief is, geen schapenkiller is etc. Ik zou hier best voor willen betalen. Ik ken een dergelijke test, die wordt gebruikt voor honden die als agressief bekend staan.
    Ik kom regelmatig op campings van staatsbosbeheer, op veel plekken moet je de hond aanlijnen, maar altijd in de buurt een deel losloopgebied…
    Zoek ik de volgende keer een andere camping op, spijtig…

  • Bert Stoel
    3 februari 2016 om 13:48

    In1997 ben ik gestopt met mijn werk en sindsdien bijna iedere dag met de auto van Workum naar het hondenbos in het Gaasterland gereden [10000km per jaar] om samen met mijn vrouw en hond en ook wel met logee-honden te wandelen.
    Nooit problemen gehad of gezien met andere honden!!!
    De laatste 2 jaar is het in het weekend en dan vooral s’middags niet leuk meer ivm de crossfietsers.

    PS:Door de week houdt ik me niet aan het gebod omdat ik bijna niemand tegen kom.

    • Ingrid Vink
      3 februari 2016 om 18:10

      Ik heb nog niemand zien reageren die wel problemen heeft gesignaleerd…Dank Bert voor je waardevolle reactie.

  • Bert Stoel
    3 februari 2016 om 13:48

    In1997 ben ik gestopt met mijn werk en sindsdien bijna iedere dag met de auto van Workum naar het hondenbos in het Gaasterland gereden [10000km per jaar] om samen met mijn vrouw en hond en ook wel met logee-honden te wandelen.
    Nooit problemen gehad of gezien met andere honden!!!
    De laatste 2 jaar is het in het weekend en dan vooral s’middags niet leuk meer ivm de crossfietsers.

    PS:Door de week houdt ik me niet aan het gebod omdat ik bijna niemand tegen kom.

    • Ingrid Vink
      3 februari 2016 om 18:10

      Ik heb nog niemand zien reageren die wel problemen heeft gesignaleerd…Dank Bert voor je waardevolle reactie.

  • M.G.E. Ganzevles
    3 februari 2016 om 09:39

    Met verbazing volg ik de berichtgeving van Staatsbosbeheer over het losloopgebied Elfbergen. Op mij komt het over dat, ondanks de ietwat vage ontkenning, het nooit meer een losloopgebied voor honden zal worden. Als we maar traag reageren en vooral ons standaard riedeltje over ieders veiligheid blijven opdreunen verwaterd het straks vanzelf en heeft Staatsbosbeheer haar zin en is het gedaan met loslopende honden in het bos. En waarom? Ja, er zullen idd wel eens incidenten zijn, maar dat is overal zo. Er zijn ook bijtincidenten in steden, in parken en zelfs in huiselijke kring. Er zullen altijd hondenbezitters zijn die hun hond verkeerd opvoeden en soms is het karakter van een hond nu eenmaal niet oké. Maar wie kan mij uitleggen dat het op de eilanden wel gewoon normaal is dat honden vrij rondlopen en waarom zijn er zelfs in steden zoals Amsterdam meer losloopgebieden dan in Gaasterland! Er is verder geen enkele mogelijkheid in deze omgeving om je hond te laten loslopen, terwijl er genoeg ruimte is voor joggers en mountainbikers en wandelaars met kinderen, die bang zijn voor honden. Maar zoals altijd moeten wij, hondenbezitters, rekening houden met alles en iedereen en geldt dit niet voor de overige gebruikers van het bos. Het gebeurd zelfs dat mensen vanuit de verte beginnen te roepen dat je je hond bij je moet houden omdat hun kind bang is voor honden. Sorry hoor, maar waarom ga je dan precies wandelen op die ene plek in Gaasterland waar ze los mogen lopen. En idd op de zondag lopen er veel honden die één keer per week los mogen lopen en totaal niet gesocialiseerd zijn, vandaar dat ik op zondagmiddag nooit naar Elfbergen ga met mijn honden. Dit is overigens niet alleen zo in Gaasterland, maar dit verschijnsel komt overal in losloopgebieden voor. Zelfs wanneer je, zoals in Apeldoorn e.o. een hek plaatst en met borden aangeeft dat het hier een hondenlosloopgebied betreft zijn er mensen die persé daar willen wandelen en dan commentaar geven. Overigens is het zeker waar dat dit bos op doordeweekse dagen eigenlijk alleen maar door hondenbezitters gebruikt wordt, want laten we eerlijk zijn, het betreft maar een klein bos en voor de echte natuurliefhebber zijn er mooiere plekken te vinden om te gaan wandelen.Ik kan me wel vinden in het plan om in Elfbergen doordeweek loslopende honden toe te staan en in het weekend niet, mits dit goed aangegeven wordt d.m.v. borden. Om het bos nu op te delen in een deel losloopgebied en een deel aanlijngebied lijkt mij onzinnig, aangezien het hier nu niet een erg groot bos betreft. Ik hoop dat Staatsbosbeheer iets sneller gaat schakelen en de uitkomst niet zal zijn wat ik voorspel in mijn aanhef, want dit zou ik pure discriminatie van de hondenbezitters en hun honden vinden.

    • Ingrid Vink
      3 februari 2016 om 11:05

      100% mee eens. Ben erg benieuwd naar de reactie van SB i.c. de boswachter.

  • M.G.E. Ganzevles
    3 februari 2016 om 09:39

    Met verbazing volg ik de berichtgeving van Staatsbosbeheer over het losloopgebied Elfbergen. Op mij komt het over dat, ondanks de ietwat vage ontkenning, het nooit meer een losloopgebied voor honden zal worden. Als we maar traag reageren en vooral ons standaard riedeltje over ieders veiligheid blijven opdreunen verwaterd het straks vanzelf en heeft Staatsbosbeheer haar zin en is het gedaan met loslopende honden in het bos. En waarom? Ja, er zullen idd wel eens incidenten zijn, maar dat is overal zo. Er zijn ook bijtincidenten in steden, in parken en zelfs in huiselijke kring. Er zullen altijd hondenbezitters zijn die hun hond verkeerd opvoeden en soms is het karakter van een hond nu eenmaal niet oké. Maar wie kan mij uitleggen dat het op de eilanden wel gewoon normaal is dat honden vrij rondlopen en waarom zijn er zelfs in steden zoals Amsterdam meer losloopgebieden dan in Gaasterland! Er is verder geen enkele mogelijkheid in deze omgeving om je hond te laten loslopen, terwijl er genoeg ruimte is voor joggers en mountainbikers en wandelaars met kinderen, die bang zijn voor honden. Maar zoals altijd moeten wij, hondenbezitters, rekening houden met alles en iedereen en geldt dit niet voor de overige gebruikers van het bos. Het gebeurd zelfs dat mensen vanuit de verte beginnen te roepen dat je je hond bij je moet houden omdat hun kind bang is voor honden. Sorry hoor, maar waarom ga je dan precies wandelen op die ene plek in Gaasterland waar ze los mogen lopen. En idd op de zondag lopen er veel honden die één keer per week los mogen lopen en totaal niet gesocialiseerd zijn, vandaar dat ik op zondagmiddag nooit naar Elfbergen ga met mijn honden. Dit is overigens niet alleen zo in Gaasterland, maar dit verschijnsel komt overal in losloopgebieden voor. Zelfs wanneer je, zoals in Apeldoorn e.o. een hek plaatst en met borden aangeeft dat het hier een hondenlosloopgebied betreft zijn er mensen die persé daar willen wandelen en dan commentaar geven. Overigens is het zeker waar dat dit bos op doordeweekse dagen eigenlijk alleen maar door hondenbezitters gebruikt wordt, want laten we eerlijk zijn, het betreft maar een klein bos en voor de echte natuurliefhebber zijn er mooiere plekken te vinden om te gaan wandelen.Ik kan me wel vinden in het plan om in Elfbergen doordeweek loslopende honden toe te staan en in het weekend niet, mits dit goed aangegeven wordt d.m.v. borden. Om het bos nu op te delen in een deel losloopgebied en een deel aanlijngebied lijkt mij onzinnig, aangezien het hier nu niet een erg groot bos betreft. Ik hoop dat Staatsbosbeheer iets sneller gaat schakelen en de uitkomst niet zal zijn wat ik voorspel in mijn aanhef, want dit zou ik pure discriminatie van de hondenbezitters en hun honden vinden.

    • Ingrid Vink
      3 februari 2016 om 11:05

      100% mee eens. Ben erg benieuwd naar de reactie van SB i.c. de boswachter.

  • Agnes de Joode, Ireen Haakman
    2 februari 2016 om 16:09

    Er is iets fout gegaan met het maken van een kopie van de brief die wij aan mevr. Blanksma stuurden. Hoop dat het toch nog te lezen is.

    • Ingrid Vink
      2 februari 2016 om 16:48

      Super duidelijk! Dank voor jullie heldere reactie.

  • Agnes de Joode, Ireen Haakman
    2 februari 2016 om 16:09

    Er is iets fout gegaan met het maken van een kopie van de brief die wij aan mevr. Blanksma stuurden. Hoop dat het toch nog te lezen is.

    • Ingrid Vink
      2 februari 2016 om 16:48

      Super duidelijk! Dank voor jullie heldere reactie.

  • Agnes de Joode, Ireen Haakman
    2 februari 2016 om 15:55

    Als ik het stuk ‘Denk mee over hondenlosloopgebied Elfbergen’ lees lijkt het
    wel alsof het Elfbergenbos het meest gevaarlijke bos in geheel Friesland is.
    Wij lopen al sinds wij in Friesland kwamen wonen (zeven jaar geleden)
    dagelijks enkele malen in dit bos en hebben in al die tijd geen enkele nare
    ervaring gehad! Het is voor de honden goed om contact met andere honden te
    hebben, samen te rennen en te spelen. Dat is goed voor het socialiseren van
    de hond.
    Voorheen woonden wij In Ugchelen (gemeente Apeldoorn) waar een groot
    gedeelte van het bos afgerasterd was voor niet aangelijnde honden, de
    zogenaamde ‘Natte neuzen Route’. Deze route was niet toegankelijk voor
    paarden, mountainbikers, motorcrossers en joggers. Wandelaars die geen last
    van honden wilden hebben liepen in een ander gedeelte van het bos. Zo had
    niemand last van elkaar.
    Wij hebben dan ook met verbijstering kennis genomen van het plotselinge
    verbod dat onze honden alleen nog aangelijnd in het bos mogen lopen, temeer
    daar onze keuze om in Oudemirdum te gaan wonen mede bepalend was dat er een
    losloopgebied voor honden was. U schrijft dat er in ‘enkele’ gevallen een
    weerstand is van hondenbezitters. Dat is niet juist. Er is bij ‘veel’
    hondenbezitters grote weerstand tegen dit besluit.
    Het bijtincident met een schaap had vermeden kunnen worden. Schapen horen
    niet thuis in een hondenlosloopgebied en een gebied waar ook veel vossen
    zijn. Ons is ter ore gekomen dat het betreffende schaap van een dochter van
    één van de medewerkers van Staatsbosbeheer is… Er zijn weilanden te over
    waar schapen veilig kunnen lopen mits er een goede afrastering (stroomdraad)
    aanwezig is. Was de afrastering wel in orde?
    Ook las ik dat er in april een speciale training voor de hondenbezitters van
    jachthonden wordt georganiseerd in samenwerking met jachthondencentrum
    Súdwest Fryslân. “Komt allen in april naar de nieuwe training” om vervolgens
    na het beëindigen van de training met wild blaffende aangelijnde honden in
    het bos te gaan lopen. Het klinkt als kinderen zwemles geven en vervolgens
    het zwembad leeg te laten lopen.
    Vanzelfsprekend wordt er onderling veel over het verbod en de gang van zaken
    gesproken. Er is veel ongenoegen over de afhandeling door Staatsbosbeheer.
    Brieven, mails en ingesproken berichten blijven allemaal onbeantwoord
    ondanks beloften van hogerhand dat er binnen een week antwoord zou zijn.
    En dan al die bekeuringen! Bekeuring na bekeuring wordt uitgedeeld. Er is
    zelfs een BOA (Bijzondere Opsporings Ambtenaar) aangesteld. Dat kan toch
    niet? Zo gaan wij toch niet met elkaar om?
    Hoe gaat u het aanpakken met de mountainbikers, motorcrosssers, joggers,
    fitnessgroepen en paarden? Worden die ook bekeurd? Wordt er met twee maten
    gemeten?

    Op uw weblog wordt gevraagd of de hondenbezitters mee willen denken om tot
    een oplossing te komen.
    Maar beste mevrouw Blanksma, wanneer krijgen de mensen die u een brief en
    mail stuurden met suggesties eindelijk eens antwoord? Worden wij allen niet
    serieus genomen? Wordt het niet eens tijd om met een delegatie om de tafel
    te gaan zitten? Deze situatie kan zo toch niet veel langer duren? Het kan
    toch niet zo zijn dat er nergens meer in Oudemirdum en omgeving een
    losloopgebied voor honden is?

    Met vriendelijke groet,
    Agnes de Joode
    Ireen Haakman

    • Ingrid Vink
      2 februari 2016 om 16:48

      Ik wil heel graag contact met jullie Agnes en Ireen, om onze denkhoofden bij elkaar te steken om zodoende met elkaar een plan de campagne te maken. Het moet toch niet gekker worden… Ook onze woonkeuze was mede ingegeven door dit fantastische hondenbos. Ik kan er wel om huilen echt waar.
      Jullie mogen mij e-mailen op ie.vink@ziggo.nl en dan leggen we contact. De koffie staat bij mij klaar, en je wordt hartelijk welkom geheten door mijn hond! 😉

  • Agnes de Joode, Ireen Haakman
    2 februari 2016 om 15:55

    Als ik het stuk ‘Denk mee over hondenlosloopgebied Elfbergen’ lees lijkt het
    wel alsof het Elfbergenbos het meest gevaarlijke bos in geheel Friesland is.
    Wij lopen al sinds wij in Friesland kwamen wonen (zeven jaar geleden)
    dagelijks enkele malen in dit bos en hebben in al die tijd geen enkele nare
    ervaring gehad! Het is voor de honden goed om contact met andere honden te
    hebben, samen te rennen en te spelen. Dat is goed voor het socialiseren van
    de hond.
    Voorheen woonden wij In Ugchelen (gemeente Apeldoorn) waar een groot
    gedeelte van het bos afgerasterd was voor niet aangelijnde honden, de
    zogenaamde ‘Natte neuzen Route’. Deze route was niet toegankelijk voor
    paarden, mountainbikers, motorcrossers en joggers. Wandelaars die geen last
    van honden wilden hebben liepen in een ander gedeelte van het bos. Zo had
    niemand last van elkaar.
    Wij hebben dan ook met verbijstering kennis genomen van het plotselinge
    verbod dat onze honden alleen nog aangelijnd in het bos mogen lopen, temeer
    daar onze keuze om in Oudemirdum te gaan wonen mede bepalend was dat er een
    losloopgebied voor honden was. U schrijft dat er in ‘enkele’ gevallen een
    weerstand is van hondenbezitters. Dat is niet juist. Er is bij ‘veel’
    hondenbezitters grote weerstand tegen dit besluit.
    Het bijtincident met een schaap had vermeden kunnen worden. Schapen horen
    niet thuis in een hondenlosloopgebied en een gebied waar ook veel vossen
    zijn. Ons is ter ore gekomen dat het betreffende schaap van een dochter van
    één van de medewerkers van Staatsbosbeheer is… Er zijn weilanden te over
    waar schapen veilig kunnen lopen mits er een goede afrastering (stroomdraad)
    aanwezig is. Was de afrastering wel in orde?
    Ook las ik dat er in april een speciale training voor de hondenbezitters van
    jachthonden wordt georganiseerd in samenwerking met jachthondencentrum
    Súdwest Fryslân. “Komt allen in april naar de nieuwe training” om vervolgens
    na het beëindigen van de training met wild blaffende aangelijnde honden in
    het bos te gaan lopen. Het klinkt als kinderen zwemles geven en vervolgens
    het zwembad leeg te laten lopen.
    Vanzelfsprekend wordt er onderling veel over het verbod en de gang van zaken
    gesproken. Er is veel ongenoegen over de afhandeling door Staatsbosbeheer.
    Brieven, mails en ingesproken berichten blijven allemaal onbeantwoord
    ondanks beloften van hogerhand dat er binnen een week antwoord zou zijn.
    En dan al die bekeuringen! Bekeuring na bekeuring wordt uitgedeeld. Er is
    zelfs een BOA (Bijzondere Opsporings Ambtenaar) aangesteld. Dat kan toch
    niet? Zo gaan wij toch niet met elkaar om?
    Hoe gaat u het aanpakken met de mountainbikers, motorcrosssers, joggers,
    fitnessgroepen en paarden? Worden die ook bekeurd? Wordt er met twee maten
    gemeten?

    Op uw weblog wordt gevraagd of de hondenbezitters mee willen denken om tot
    een oplossing te komen.
    Maar beste mevrouw Blanksma, wanneer krijgen de mensen die u een brief en
    mail stuurden met suggesties eindelijk eens antwoord? Worden wij allen niet
    serieus genomen? Wordt het niet eens tijd om met een delegatie om de tafel
    te gaan zitten? Deze situatie kan zo toch niet veel langer duren? Het kan
    toch niet zo zijn dat er nergens meer in Oudemirdum en omgeving een
    losloopgebied voor honden is?

    Met vriendelijke groet,
    Agnes de Joode
    Ireen Haakman

    • Ingrid Vink
      2 februari 2016 om 16:48

      Ik wil heel graag contact met jullie Agnes en Ireen, om onze denkhoofden bij elkaar te steken om zodoende met elkaar een plan de campagne te maken. Het moet toch niet gekker worden… Ook onze woonkeuze was mede ingegeven door dit fantastische hondenbos. Ik kan er wel om huilen echt waar.
      Jullie mogen mij e-mailen op ie.vink@ziggo.nl en dan leggen we contact. De koffie staat bij mij klaar, en je wordt hartelijk welkom geheten door mijn hond! 😉

  • Francis Vronik
    2 februari 2016 om 12:55

    in een eerdere fase heb ik ook al gereageerd en suggesties gegeven, maar ik wil toch nog even wat aanvullen.
    Ik krijg de indruk dat de mensen van Staatsbosbeheer echt wel open staan voor mogelijke “oplossingen”, maar ik denk dat je het nooit perfect (d.w.z. zonder enig incident) zult krijgen. Ook voor hun is het een lastige situatie, omdat zij natuurlijk van alle gebruikersgroepen commentaar krijgen…….
    Iedereen is uiteraard verantwoordelijk voor zijn/ haar hond en zou moeten weten of de hond wel/ niet los kan lopen. Echter daar is nogal wat hondenkennis voor nodig omdat omstandigheden snel kunnen wisselen en een hond nu eenmaal geen machientje is en dus ook kan reageren op een manier die mensen (nog) niet van hem kennen. Ook is geen enkele hond hetzelfde en zijn er tegenwoordig ook ontzettend veel verschillende rassen, allemaal met hun specifieke eigenschappen.
    Zonder een ja-nee discussie te willen starten ben ik het NIET eens met de stelling dat een hond alleen verbinding met je heeft als hij vlakbij je is en ook dan alleen onder appél zou staan. Er zijn honden die op 10 cm naast je al totaal geen verbinding meer hebben en honden die op grote afstand met je verbonden blijven. Als een hond alleen los mag lopen als ie vlak bij je blijft, kun je hem net zo goed aan een lijn houden.
    Sinds 2004 werk ik beroepsmatig met honden en hondeneigenaren en run ik een hondenopvang. ( Hondenschool Duizend Dingen te Leren en Duizend Dieren Dingen Dienst). Dagelijks zie ik hoeveel moeite het mensen kost om honden te leren begrijpen en begeleiden.

    Naar mijn idee zou de meest “ideale” situatie zijn om een gebied te omheinen dat heel erg duidelijk aangegeven wordt als hondenlosloopgebied.
    Door de omheining kan voorkomen worden dat honden op pad gaan naar minder geschikte gebieden.
    Door het duidelijk aan te duiden als losloopgebied kunnen andere gebruikers een keuze maken om dit gebied te betreden met mogelijke risico’s.

    Ik wens u veel sterkte en wijsheid met de beslissingen en hoop van harte dat er een goede hondenomgeving gecreëerd kan worden.

    • Ingrid Vink
      2 februari 2016 om 16:44

      Dank je wel Francis voor je genuanceerde reactie. De gemoederen lopen zo hoog op aangaande dit onderwerp. En dat komt omdat we zo genoten van onze dagelijkse wandelingen met onze hond en dat is ons nu afgenomen. Ben echt speciaal hier in de buurt komen wonen VANWEGE de mogelijkheid om hier heerlijk met je loslopende hond te wandelen. Ben het ook helemaal eens met jouw opmerkingen over de verbinding met je hond. Ook al loopt mijn hond 100m voor mij uit. Ik roep ‘m zachtjes of fluit, hij draait zich om, maakt onmiddellijk contact en komt naar me toe. Heb ‘m voor 100% onder appél. En dan zijn er mensen die hun hond totaal niet onder controle hebben en die verpesten het voor het trouwe groepje bezoekers. Ik zeg: in het weekend aangelijnd (dan komen alle hondenlui van heinde en ver) en doordeweeks de ‘blauwe paaltjes route’ zoals die er nu nog steeds is, weer toegankelijk maken voor een wandeling met je loslopende hond.

  • Francis Vronik
    2 februari 2016 om 12:55

    in een eerdere fase heb ik ook al gereageerd en suggesties gegeven, maar ik wil toch nog even wat aanvullen.
    Ik krijg de indruk dat de mensen van Staatsbosbeheer echt wel open staan voor mogelijke “oplossingen”, maar ik denk dat je het nooit perfect (d.w.z. zonder enig incident) zult krijgen. Ook voor hun is het een lastige situatie, omdat zij natuurlijk van alle gebruikersgroepen commentaar krijgen…….
    Iedereen is uiteraard verantwoordelijk voor zijn/ haar hond en zou moeten weten of de hond wel/ niet los kan lopen. Echter daar is nogal wat hondenkennis voor nodig omdat omstandigheden snel kunnen wisselen en een hond nu eenmaal geen machientje is en dus ook kan reageren op een manier die mensen (nog) niet van hem kennen. Ook is geen enkele hond hetzelfde en zijn er tegenwoordig ook ontzettend veel verschillende rassen, allemaal met hun specifieke eigenschappen.
    Zonder een ja-nee discussie te willen starten ben ik het NIET eens met de stelling dat een hond alleen verbinding met je heeft als hij vlakbij je is en ook dan alleen onder appél zou staan. Er zijn honden die op 10 cm naast je al totaal geen verbinding meer hebben en honden die op grote afstand met je verbonden blijven. Als een hond alleen los mag lopen als ie vlak bij je blijft, kun je hem net zo goed aan een lijn houden.
    Sinds 2004 werk ik beroepsmatig met honden en hondeneigenaren en run ik een hondenopvang. ( Hondenschool Duizend Dingen te Leren en Duizend Dieren Dingen Dienst). Dagelijks zie ik hoeveel moeite het mensen kost om honden te leren begrijpen en begeleiden.

    Naar mijn idee zou de meest “ideale” situatie zijn om een gebied te omheinen dat heel erg duidelijk aangegeven wordt als hondenlosloopgebied.
    Door de omheining kan voorkomen worden dat honden op pad gaan naar minder geschikte gebieden.
    Door het duidelijk aan te duiden als losloopgebied kunnen andere gebruikers een keuze maken om dit gebied te betreden met mogelijke risico’s.

    Ik wens u veel sterkte en wijsheid met de beslissingen en hoop van harte dat er een goede hondenomgeving gecreëerd kan worden.

    • Ingrid Vink
      2 februari 2016 om 16:44

      Dank je wel Francis voor je genuanceerde reactie. De gemoederen lopen zo hoog op aangaande dit onderwerp. En dat komt omdat we zo genoten van onze dagelijkse wandelingen met onze hond en dat is ons nu afgenomen. Ben echt speciaal hier in de buurt komen wonen VANWEGE de mogelijkheid om hier heerlijk met je loslopende hond te wandelen. Ben het ook helemaal eens met jouw opmerkingen over de verbinding met je hond. Ook al loopt mijn hond 100m voor mij uit. Ik roep ‘m zachtjes of fluit, hij draait zich om, maakt onmiddellijk contact en komt naar me toe. Heb ‘m voor 100% onder appél. En dan zijn er mensen die hun hond totaal niet onder controle hebben en die verpesten het voor het trouwe groepje bezoekers. Ik zeg: in het weekend aangelijnd (dan komen alle hondenlui van heinde en ver) en doordeweeks de ‘blauwe paaltjes route’ zoals die er nu nog steeds is, weer toegankelijk maken voor een wandeling met je loslopende hond.

  • Paul Vink
    1 februari 2016 om 21:50

    Moet natuurlijk zijn ‘moddersporen’

    • Ilse
      1 februari 2016 om 21:59

      Wij begrijpen je heel goed Ingrid! Wij hebben ook onze woonplaats ‘Woudsend’ deels gekozen omdat het lolsloopgebied in de buurt is (nu was). En ik ken nog heel wat mensen die extra in Oudemirdum een vakantiehuisje hebben gekocht in verband met het loslopen van de honden. Wij hebben zelfs al van de huiseigenaren te horen gekregen dat de omzet enorm is ingezakt omdat vaste gasten niet meer willen/kunnen komen met hun viervoeters omdat het losloopgebied dicht is. Vinden het ontzettend ongeloofwaardig hoe Staatsbosbeheer met de situatie omgaat. Elke keer is het een nieuw verhaal… Steeds komen ze met hetzelfde argument dat ze voor de veiligheid voor mens en dier moeten zorgen.Maar ze vergeten steeds dat hondenbezitters niet de enige groep zijn in het bos!! Ik denk dat heel veel hondenbezitters het zouden waarderen om een avond samen met Staatsbosbeheer om een tafel te gaan zitten om samen naar een oplossing te kijken. Tot nu toe is er geen uitnodiging geweest? Volgens mij durven zij het niet aan. In plaats daarvan moet je je ideeën persoonlijk indienen of per post versturen. Lekker makkelijk, ben niet zeker of dit uberhaupt wordt gelezen en/of hiermee rekening wordt gehouden.

      Nou wij blijven hopen, dat er een oplossing komt. Vind jou idee het losloopgebied in het weekend ’te sluiten’ zeker de moeite waard om goed over na te denken. Ook dit zal zeker heel veel hondenbezitters niet blij maken, maar juist voor de directe omwonenden in Oudemirdum/Balk is het wellicht een goed alternatief.

  • Paul Vink
    1 februari 2016 om 21:50

    Moet natuurlijk zijn ‘moddersporen’

  • Paul Vink
    1 februari 2016 om 21:49

    Denk mee over?
    Graag mijn reactie op het bericht van de boswachter:
    1. Veel begripvolle reacties. Van hondenbeziters of fietsers die de paden onbegaanbaar maken? Of mensen die niet door hadden dat de blauwe route ook voor o.a loslopende honden is. Je weet dan dat je zo nu een dan een loslopende hond tegen kunt komen.
    2. Is er een beeld te geven van de ontvangen reacties?
    3. In de tweede alinea lees ik een zorgwekkend aantal meldingen. Hoe druk was het? Hoeveel schapen zijn er dood gebeten? Etc. Hoe zien de statistieken eruit van dit bos? Ik hoor nimmer dit soort incidenten op het strand e.d waar ook loslopende honden lopen.
    4. Ik stoor me bijzonder aan de fietsers die de paden echt vernielen en diepe moddergooien trekken. Is dit ook een incident?
    5. Heb nog trouwens nog nooit een boswachter in het bos gezien!
    6. Zijn de gesprekken ook met de honden bezitters geweest?
    7. Wie is de genoemde professionele hondentrainer? Onze hond heeft meerdere trainingen achter de rug. Luistert uitstekend! Misschien een idee om eens mee te wandelen met de hondenbezitters en hun loslopende honden. Gewoon om zelf eens te ervaren?
    8. Graag ben ik bereid na toezending van de kaart van het bos met bijzonderheden om er met een specialistische blik er naar kijken.
    9. Wat betekent ’tijdelijk’, m.a.w. hoe ziet de planning eruit?
    10. Wanneer kunnen we een uitnodiging verwachten?

    P.R. Vink

  • Paul Vink
    1 februari 2016 om 21:49

    Denk mee over?
    Graag mijn reactie op het bericht van de boswachter:
    1. Veel begripvolle reacties. Van hondenbeziters of fietsers die de paden onbegaanbaar maken? Of mensen die niet door hadden dat de blauwe route ook voor o.a loslopende honden is. Je weet dan dat je zo nu een dan een loslopende hond tegen kunt komen.
    2. Is er een beeld te geven van de ontvangen reacties?
    3. In de tweede alinea lees ik een zorgwekkend aantal meldingen. Hoe druk was het? Hoeveel schapen zijn er dood gebeten? Etc. Hoe zien de statistieken eruit van dit bos? Ik hoor nimmer dit soort incidenten op het strand e.d waar ook loslopende honden lopen.
    4. Ik stoor me bijzonder aan de fietsers die de paden echt vernielen en diepe moddergooien trekken. Is dit ook een incident?
    5. Heb nog trouwens nog nooit een boswachter in het bos gezien!
    6. Zijn de gesprekken ook met de honden bezitters geweest?
    7. Wie is de genoemde professionele hondentrainer? Onze hond heeft meerdere trainingen achter de rug. Luistert uitstekend! Misschien een idee om eens mee te wandelen met de hondenbezitters en hun loslopende honden. Gewoon om zelf eens te ervaren?
    8. Graag ben ik bereid na toezending van de kaart van het bos met bijzonderheden om er met een specialistische blik er naar kijken.
    9. Wat betekent ’tijdelijk’, m.a.w. hoe ziet de planning eruit?
    10. Wanneer kunnen we een uitnodiging verwachten?

    P.R. Vink

  • Josine
    1 februari 2016 om 20:26

    Als voorbeeld zou ik het gebied Het Leest bij Apeldoorn willen gebruiken om toch een gebied overeind te houden waar honden lekker kunnen “vliegen, rennen en sociale contacten opdoen”. Ja mijn hond valt onder de categorie Heeft hij al gegeten…. als ik mensen passeer met een hondje die nog maar net boven mijn enkel uitkomt met zijn schofthoogte. 70 kg schoon aan de haak, imposante masker en vooral heel groot.
    Maar even lekker voor de baas uitrennen om daarna als een idioot weer rakelings langs te gaan en net even zijn neus aanraken is voor hem het summum. Met hondenvrienden, allemaal ruien trouwens die in harmonie spelen en gek doen.
    Dit lijkt mij 1 van de manieren om hun energie kwijt te kunnen. En niet alleen om onder apèl opdrachten uitvoeren hun moe krijgen.
    Terugkomend op Het Leest bij Apeldoorn.
    Een omheind gebied waar iedereen welkom is, maar waar vooral ook duidelijk aan wordt gegeven ; Hier betreedt u een gebied waar de honden lekker vrij kunnen wandelen.
    Dit zou ook een optie kunnen zijn, dat er in de Elfenbergen een gedeelte komt die of dmv omheining, of dmv wildroosterachtige afscheiding je een gebied creëert waar de honden los kunnen.
    Mocht een hond om welke reden dan ook buiten apèl bereik komen van hun baas, dan is een wandeltocht naar de nabijgelegen weiland niet mogelijk.
    Maar om ook dit gebied te verbieden voor loslopen, daar zou ik echt van balen. Dit is voor ons meerdere malen per week de plek om lekker te wandelen en te genieten met een loslopende hond.

    • Ingrid Vink
      1 februari 2016 om 21:12

      Josine, helemaal mee eens!

    • jilderda
      21 februari 2016 om 13:10

      Eerst was het bos Elfbergen voor de wandelaars en losloopgebied voor de hond. Toen kwam er een kabouterbos, en dieren in hout uitgesneden langs de paden. Toen een spechtenroute en dan een dassenroute. Diverse hondenclubs mochten trainen en zweetsporen uitzetten dwars door het bos. {dat jouw hond dat ook ruikt en het bos op zijn neus ingaat } daar word geen rekening mee gehouden want de heren jagers en dames moeten goed afgerichte honden hebben die niet achter de reeën aan gaan zo dat zij {jagers} ze kunnen schieten. Toen kwamen er ook nog trimclubs bij die allemaal op dat stukje Elfbergen gestopt worden. Er ligt een trimbaan aan de kant van het Fonteinbos te verwaarlozen maar die moet je vooral niet gebruiken. Toen werden de paardenroutes verbeterd zodat ze er geen gebruik van maken maar vrolijk langs je heen denderen en je hond zich rot schrikt, als dank nog even schijten op de paden wat zij niet opruimen. En nu is dat stukje Elfbergen zo vol dat de honden geen vrijheid meer hebben waarvoor dat stukje bos bestemd was. Als jullie SBB dit nu eens willen toegeven dat jullie dit totaal verkeerd hebben ingeschat. Waarom de mensen die graag willen genieten van een mooi bos niet meer wijzen op de b
      Bremer wildernis en het Rijsterbos. Elfbergen is geen mooi bos dat hebben jullie allang verziekt met je gekap en de rotzooi laten liggen. 25 jaar geleden huppelden nog eekhoorntjes door het bos en zag je nog een konijntje maar die zie ik de laatste 10 jaar al niet meer. Maar daar zullen de honden ook wel de schuld van krijgen. Vooral ligt het niet dat jullie haast alle sparren wel gekapt hebben. SBB laat je nu eens van de goede kant zien en maak Elfbergen weer geschikt voor mensen die graag een grote wandeling met de hond willen maken, en die niet opgeschrikt willen worden door jachthonden die blaffend door het bos komen en mountainbikers die je omver rijden…. gillende kinderen!!!! Dat alles gaat maar naar het Roekenbos of de Bremerwildernis of het Lyklemabos en zo kan ik nog wel even doorgaan.

    • Ilse
      1 februari 2016 om 22:06

      Ben helemaal met je eens! Het lukt blijkbaar op zo veel plekken in Nederland, maar waarom hier niet?

      Wij waren toen in België op vakantie en kwamen vaak omheinde loosloopgebieden tegen. Prachtig om te zien en het werkte uitstekend! Crowdfunding? Wij zouden ook zeker financieel een steentje bijdragen.

    • M. Lunenberg
      2 februari 2016 om 19:11

      Ik kom van oorsprong in Apeldoorn en liep heel vaak op Het Leesten, een heerlijke omheinde plek waar honden vrij kunnen lopen en met elkaar bezig zijn. Ook buiten de omheining mogen de honden los, maar onder strikte voorwaarden en daar houden de hondenbezitters zich allemaal aan. Duidelijkheid en dus geen incidenten!

  • Josine
    1 februari 2016 om 20:26

    Als voorbeeld zou ik het gebied Het Leest bij Apeldoorn willen gebruiken om toch een gebied overeind te houden waar honden lekker kunnen “vliegen, rennen en sociale contacten opdoen”. Ja mijn hond valt onder de categorie Heeft hij al gegeten…. als ik mensen passeer met een hondje die nog maar net boven mijn enkel uitkomt met zijn schofthoogte. 70 kg schoon aan de haak, imposante masker en vooral heel groot.
    Maar even lekker voor de baas uitrennen om daarna als een idioot weer rakelings langs te gaan en net even zijn neus aanraken is voor hem het summum. Met hondenvrienden, allemaal ruien trouwens die in harmonie spelen en gek doen.
    Dit lijkt mij 1 van de manieren om hun energie kwijt te kunnen. En niet alleen om onder apèl opdrachten uitvoeren hun moe krijgen.
    Terugkomend op Het Leest bij Apeldoorn.
    Een omheind gebied waar iedereen welkom is, maar waar vooral ook duidelijk aan wordt gegeven ; Hier betreedt u een gebied waar de honden lekker vrij kunnen wandelen.
    Dit zou ook een optie kunnen zijn, dat er in de Elfenbergen een gedeelte komt die of dmv omheining, of dmv wildroosterachtige afscheiding je een gebied creëert waar de honden los kunnen.
    Mocht een hond om welke reden dan ook buiten apèl bereik komen van hun baas, dan is een wandeltocht naar de nabijgelegen weiland niet mogelijk.
    Maar om ook dit gebied te verbieden voor loslopen, daar zou ik echt van balen. Dit is voor ons meerdere malen per week de plek om lekker te wandelen en te genieten met een loslopende hond.

    • Ingrid Vink
      1 februari 2016 om 21:12

      Josine, helemaal mee eens!

    • Ilse
      1 februari 2016 om 22:06

      Ben helemaal met je eens! Het lukt blijkbaar op zo veel plekken in Nederland, maar waarom hier niet?

      Wij waren toen in België op vakantie en kwamen vaak omheinde loosloopgebieden tegen. Prachtig om te zien en het werkte uitstekend! Crowdfunding? Wij zouden ook zeker financieel een steentje bijdragen.

    • M. Lunenberg
      2 februari 2016 om 19:11

      Ik kom van oorsprong in Apeldoorn en liep heel vaak op Het Leesten, een heerlijke omheinde plek waar honden vrij kunnen lopen en met elkaar bezig zijn. Ook buiten de omheining mogen de honden los, maar onder strikte voorwaarden en daar houden de hondenbezitters zich allemaal aan. Duidelijkheid en dus geen incidenten!

  • Eugenio
    1 februari 2016 om 18:08

    Door een dodelijk ongeluk op de A6 wordt de autobaan niet afgesloten voor verkeer.

    Als burgers worden we verwacht ons verantwoordelijk te gedragen. Dat houdt ook in dat als je weet dat je hond eventueel zouden kunnen bijten of schapen kunnen doden dat je dan je hond aan de lijn houdt. Als dat toch gebeurt dan zijn er bepalingen in de wet die daarvoor zorgen.

    Een ban op het los laten van honden in het enige gebied dat daarvoor bestemd was in het prachtige Gaasterland is een overreactie en een zwaar geval van betutteling.

  • Eugenio
    1 februari 2016 om 18:08

    Door een dodelijk ongeluk op de A6 wordt de autobaan niet afgesloten voor verkeer.

    Als burgers worden we verwacht ons verantwoordelijk te gedragen. Dat houdt ook in dat als je weet dat je hond eventueel zouden kunnen bijten of schapen kunnen doden dat je dan je hond aan de lijn houdt. Als dat toch gebeurt dan zijn er bepalingen in de wet die daarvoor zorgen.

    Een ban op het los laten van honden in het enige gebied dat daarvoor bestemd was in het prachtige Gaasterland is een overreactie en een zwaar geval van betutteling.

  • Henk-Jan van der Veen
    29 januari 2016 om 07:53

    Uit de reacties onder het blog maak ik op dat de aanleiding om het hondenlosloopgebied tijdelijk te sluiten nog veel vragen oproept. Er zijn de afgelopen jaren diverse incidenten geweest, waarbij zowel mensen als dieren door honden zijn aangevallen. De twee bijtincidenten met schapen vormden voor Staatsbosbeheer aanleiding om het hondenlosloopgebied tijdelijk te sluiten.
    Maar deze incidenten staat niet op zich! Er wordt te weinig stilgestaan wat voor impact het heeft wanneer honden aanvallen. Drie weken terug is er een trimmer gebeten. Maar er zijn ook klachten dat aangelijnde honden door loslopende honden worden gebeten, van mountainbikers die achterna gezeten worden, en reeën die niet op tijd weg kunnen komen. Wanneer de incidenten niet naar buiten komen, betekent dit dus niet dat er ook niets gebeurt. Samen met de politie en jachthondencentrum Súdwest Fryslân heeft Staatsbosbeheer de situatie geïnventariseerd en op basis daarvan deze beslissing genomen.

    Het zou ons helpen wanneer u met ons mee denkt in oplossingen. Daarvoor nodig ik u ook van harte uit. Maak een plan waar volgens u de honden goed losgelaten kunnen worden en hoe de indeling van het gebied er dan uit moet komen te zien. Maar ook andere eenvoudiger ideeën zijn welkom. Uitgangspunt hierbij is wel dat fietsers, wandelaars, ruiters en hondenbezitters zo weinig mogelijk last van elkaar zullen ondervinden en ook de flora en fauna veilig wordt gesteld. Bijvoorbeeld in gebieden waar veel dassen en reeën zitten. Ideeën kunnen per post verstuurd worden aan Staatsbosbeheer, Houtwâl 2, 8567 HN te Oudemirdum of via dit blog. Staatsbosbeheer wil het bos voor iedereen zo plezierig mogelijk maken.

    Boswachter Karin Blanksma

    • Ingrid Vink
      1 februari 2016 om 18:00

      Nee Karin, je bent voor mij helemaal ongeloofwaardig geworden. Je wilt de loslopende honden weghouden. Zeg het gewoon eerlijk. Het was je altijd al een doorn in het oog. Of ben je een hondenliefhebber? Je ‘struikelde’ ook al over de poep, dus er moest een poepcontainer komen. En nu heb je je zin gekregen.
      Wat gebeurt er trouwens als je je hond gewoon los laat lopen? Een bekeuring? Hoeveel kost dan zo’n wandelingetje? Of krijg je dan een verbod om er uberhaupt nog te komen? Hoe ver gaat jouw MACHT eigenlijk? Want dat vind ik er van: dit is je macht uitoefenen op de meest trouwe groep bezoekers van dit bos, die de dag beginnen met een heerlijke wandeling.
      Ik heb eigenlijk helemaal geen vertrouwen in een overleg. Want je hebt je beslissing al genomen. Dit wordt een overleg voor de buhne. Maar goed, we zullen zien.
      Enfin, je wordt bedankt voor je actie tot nu toe. Je hebt echt geen idee. Staatshondbeheer is het.

    • jilderda
      21 februari 2016 om 13:10

      Eerst was het bos Elfbergen voor de wandelaars en losloopgebied voor de hond. Toen kwam er een kabouterbos, en dieren in hout uitgesneden langs de paden. Toen een spechtenroute en dan een dassenroute. Diverse hondenclubs mochten trainen en zweetsporen uitzetten dwars door het bos. {dat jouw hond dat ook ruikt en het bos op zijn neus ingaat } daar word geen rekening mee gehouden want de heren jagers en dames moeten goed afgerichte honden hebben die niet achter de reeën aan gaan zo dat zij {jagers} ze kunnen schieten. Toen kwamen er ook nog trimclubs bij die allemaal op dat stukje Elfbergen gestopt worden. Er ligt een trimbaan aan de kant van het Fonteinbos te verwaarlozen maar die moet je vooral niet gebruiken. Toen werden de paardenroutes verbeterd zodat ze er geen gebruik van maken maar vrolijk langs je heen denderen en je hond zich rot schrikt, als dank nog even schijten op de paden wat zij niet opruimen. En nu is dat stukje Elfbergen zo vol dat de honden geen vrijheid meer hebben waarvoor dat stukje bos bestemd was. Als jullie SBB dit nu eens willen toegeven dat jullie dit totaal verkeerd hebben ingeschat. Waarom de mensen die graag willen genieten van een mooi bos niet meer wijzen op de b
      Bremer wildernis en het Rijsterbos. Elfbergen is geen mooi bos dat hebben jullie allang verziekt met je gekap en de rotzooi laten liggen. 25 jaar geleden huppelden nog eekhoorntjes door het bos en zag je nog een konijntje maar die zie ik de laatste 10 jaar al niet meer. Maar daar zullen de honden ook wel de schuld van krijgen. Vooral ligt het niet dat jullie haast alle sparren wel gekapt hebben. SBB laat je nu eens van de goede kant zien en maak Elfbergen weer geschikt voor mensen die graag een grote wandeling met de hond willen maken, en die niet opgeschrikt willen worden door jachthonden die blaffend door het bos komen en mountainbikers die je omver rijden…. gillende kinderen!!!! Dat alles gaat maar naar het Roekenbos of de Bremerwildernis of het Lyklemabos en zo kan ik nog wel even doorgaan.

  • Pietsje
    28 januari 2016 om 09:10

    Echt zo verschrikkelijk zonde! Wat hier eerder al geschreven is. Een PRACHTIGE plaats voor mens en hond. En nu door 1 geval verpest voor de rest. Hoeveel jaren is het WEL goed gegaan?
    Doodzonde!
    Als wij er kwamen doordeweeks waren we soms de enige op de hele route. Hoezo druk? En we lijnen de hond altijd aan als er andere mensen aankwamen…..

    • Ingrid Vink
      1 februari 2016 om 17:40

      Ik was er bijna iedere ochtend. Kwam iedere ochtend dezelfde mensen tegen. De man van de B&B, de vrouw met de Setters, de vrouw met de jonge herder, een mevrouw met een Corki, een ouder stel met twee labradors en een mevrouw die altijd fietste met haar jachthond. Mijn idee: dit incident is veroorzaakt in het weekend door een man uit Leeuwarden met 2 Rottweilers die hij absoluut niet onder appel had. (Zo gaat het verhaal)
      Als we nou eens een aanlijnverbod in het weekend accepteren, zodat de buurtbewoners/vaste bezoekers doordeweeks gewoon kunnen blijven komen met hun loslopende hond. Hebben de ATB’ers ruim baan in het weekend en dan kunnen al die gezinnen met kleine kindjes lekker ravotten, zonder ‘bang’ te hoeven zijn voor een loslopende hond. Iedereen blij denk ik.
      Behalve de trouwe bezoekers doordeweeks, kom ik nooit, maar dan ook nooit iemand tegen.
      Ik ben hier zo verontwaardigd over. Zelfs mijn woonplaats-keuze is mede ingegeven door het feit dat dit in de buurt lag. Echt waar.

    • Ilse
      1 februari 2016 om 21:59

      Wij begrijpen je heel goed Ingrid! Wij hebben ook onze woonplaats ‘Woudsend’ deels gekozen omdat het lolsloopgebied in de buurt is (nu was). En ik ken nog heel wat mensen die extra in Oudemirdum een vakantiehuisje hebben gekocht in verband met het loslopen van de honden. Wij hebben zelfs al van de huiseigenaren te horen gekregen dat de omzet enorm is ingezakt omdat vaste gasten niet meer willen/kunnen komen met hun viervoeters omdat het losloopgebied dicht is. Vinden het ontzettend ongeloofwaardig hoe Staatsbosbeheer met de situatie omgaat. Elke keer is het een nieuw verhaal… Steeds komen ze met hetzelfde argument dat ze voor de veiligheid voor mens en dier moeten zorgen.Maar ze vergeten steeds dat hondenbezitters niet de enige groep zijn in het bos!! Ik denk dat heel veel hondenbezitters het zouden waarderen om een avond samen met Staatsbosbeheer om een tafel te gaan zitten om samen naar een oplossing te kijken. Tot nu toe is er geen uitnodiging geweest? Volgens mij durven zij het niet aan. In plaats daarvan moet je je ideeën persoonlijk indienen of per post versturen. Lekker makkelijk, ben niet zeker of dit uberhaupt wordt gelezen en/of hiermee rekening wordt gehouden.

      Nou wij blijven hopen, dat er een oplossing komt. Vind jou idee het losloopgebied in het weekend ’te sluiten’ zeker de moeite waard om goed over na te denken. Ook dit zal zeker heel veel hondenbezitters niet blij maken, maar juist voor de directe omwonenden in Oudemirdum/Balk is het wellicht een goed alternatief.

  • Suzanne
    22 januari 2016 om 18:45

    Wat jammer dat nu, door een aantal incidenten, er helemaal geen honden meer los mogen lopen in Elfbergen.
    Vorige week liepen wij er nog met onze aangelijnde hond en 2 kinderen; werden bijna omver gereden door een mountainbiker die helaas niet de moeite nam om te waarschuwen dat hij naderde. Wij passeerden net een echtpaar met ook 2 honden aan de riem en kleine kinderen. Hij presteerde het om er dwars doorheen te fietsen zonder enig woord te wisselen. Schrokken ons een hoedje. Stuur die dan ook uit het bos. En wat van de kleine kinderen die ik van tijd tot tijd tegenkom, die met afgebroken takken tegen boomschors, paddenstoelen en varens lopen te slaan?
    Volwassen mensen die hun peuk of kauwgom achteloos in een bosje slingeren.
    Ga zo maar door.
    Kunt u de mensen waarvan de hond schade heeft aangericht een boete geven (naast de straf die ze al hebben omdat hun hond waarschijnlijk is afgemaakt) en de rest van hond bezittend SWFrl het voordeel van de twijfel gunnen?
    Ik weet nu echt niet meer waar ik mijn hond lekker kan laten rennen en vrij snuffelen.

    • jilderda
      23 januari 2016 om 12:41

      Nee ik ook niet en loop nu maar in weer en wind langs het meer. Maar reken maar niet dat dit stukje bos ooit weer losloopgebied word. Zij hebben het nu voor elkaar wat van het begin dat deze nieuwe boswachters er zaten hun streven was. De honden eruit!!!! Mountainbikers erin gillende groepen met kinderen, paarden die de paden volpoepen en onverwachts langs je heen denderen. Trimgroepen die hele paden vol zetten met attributen en langs je heen gaan met een stevig renpartijtje. Wandel maar fijn in dit bos

    • Ingrid Vink
      1 februari 2016 om 17:34

      Ben het met je eens. Ik vind het zo erg dat ik niet meer lekker relaxed kan wandelen hier. Met mijn hond aan de lijn kan ik ook in mijn woonwijk gaan lopen. Het bos is juist om het gevoel van vrijheid te ervaren.
      Een FB groep oprichten en onze reactie gaan bundelen is misschien een idee.

  • M. Lunenberg
    20 januari 2016 om 16:13

    Helaas een niet erg positief stuk voor de hondenbezitters, het is net als of de honden de enige gebruikers van het bos zijn die overlast veroorzaken. Over de Mountainbikers, de motorcrossers en de paarden wordt in zijn geheel niet gesproken, die mogen nog gewoon hun gang gaan. Voorstellen voor een oplossing zijn al door diverse hondenbezitters gegeven, maar wellicht is het veel zinvoller om met een delegatie van de hondenbezitters en de vertegenwoordiging van Staatsbosbeheer op korte termijn om de tafel te gaan en van gedachten te wisselen en zo in een constructief gesprek tot een oplossing te komen. Ondergetekende zou graag met een aantal andere hondenbezitters met Staatsbosbeheer om de tafel gaan, een uitnodiging zie ik derhalve graag tegemoed.

    • jilderda
      23 januari 2016 om 12:55

      Nooit ben ik een bijtincident tegen gekomen. En nu zo ineens tientallen gevallen in goed 14 dagen tijds???? Immers vanaf 16 december moest de hond al aangelijnd zijn!!!!! En wat een geluk dat al die mensen een boswachter troffen in de schuur. Negen van de tien gevallen als ik s’morgens om 9 uur de hond uit liet zat de schuur potdicht. De vaste groep lopers loopt van 8 tot 11 in het bos. Kijk eens of er dan ook incidenten zijn. Of vallen die incidenten s’middags of in het weekend. Pas als je dat weet kun je gericht zeggen HET ZIJN DE LOSLOPENDE HONDEN.
      Voor mij hoeft het niet meer. Ik heb mijn lidmaadschap opgezegd en wil niets meer met staatbosbeheer te maken hebben. Ik ben de ergernis zat van alleen maar bomen kappen en dan vooral de mooie dikke bomen [ die brengen het meeste op ] en dan de rotzooi achterlaten zodat reeën moeten zigzaggen door het bos en je het gevoel hebt dat er een tornado door het bos is gegaan. Praten met staats bosbeheer???? Ik heb het afgeleerd de laatste paar jaar.

    • Ingrid Vink
      1 februari 2016 om 17:31

      Lijkt me heel fijn. Wil graag een oplossing waar iedereen blij mee is. Heb er ook wel ideeen over. We kunnen onze visie misschien bundelen.

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog