www.boswachtersblog.nl/ Fryslân

Honden aan de lijn in bos Elfbergen

17 december 2015 Henk-jan in Fryslân

OUDEMIRDUM – Sinds woensdag 16 december geldt een aanlijnplicht voor honden in bos Elfbergen. Deze rigoureuze, maar noodzakelijke beslissing hebben we deze week genomen vanwege een aantal incidenten met honden die schapen aanvielen. De aanlijnplicht leidt tot veel vragen over het waarom van deze maatregel. Over het algemeen is er begrip, in enkele gevallen ook weerstand. Vandaar dat we hier kort uitleggen hoe we tot deze beslissing zijn gekomen.

Elfbergen is de enige plek in ZW-Fryslan waar honden los mogen lopen. Dat is best uniek, want in de meeste bossen geldt een aanlijnplicht. Het losloopgebied zien we als extra service naar de hondenbezitters en we merken dat men dit op prijs stelt. Iedere dag komen hondenbezitters van heinde en ver om juist hier hun viervoeter uit te laten. Dat kon tot voor kort zonder al teveel problemen, maar met de incidenten van de afgelopen tijd is een grens bereikt. Mens en dier moeten zich veilig voelen in het bos en dat kunnen wij helaas op dit moment niet garanderen.

We willen met de aanlijnplicht een duidelijk signaal afgeven naar hondenbezitters. Een hond los mogen laten lopen in het bos is geen recht. Er is altijd een verantwoordelijkheid naar andere gebruikers van het bos. Niet iedereen stelt het op prijs als een hond ongewenst dicht in de buurt komt, vooral kinderen. Veel hondeneigenaren houden hier rekening mee, een kleine groep doet dit niet of onvoldoende. Zij zijn zich vaak niet bewust van de impact die hun hond heeft, ook op wild, of halen hun schouders op als zij worden aangesproken op ongewenst gedrag van hun hond. ‘Hij doet niks’, is een veel gehoorde kreet. Wij stellen: ‘houd rekening met andere mensen en de dieren die in het bos leven.’

Belangrijk is dat mensen zich bewust worden van de appél-regel. Die stelt dat mensen hun loslopende hond op elk moment onder controle of commando moeten hebben als de situatie daar om vraagt. Dus een hond moet meteen komen als het baasje roept. Twee jaar geleden hebben wij in samenwerking met Jachthondencentrum Súdwest Fryslân speciale trainingen in het bos gegeven. Honden leerden bij hun baas te blijven en de verleidingen van de omgeving te weerstaan. Tijdens training kwam ook naar voren dat mensen veel met hun mobiel bezig zijn en onvoldoende aandacht hebben voor het gedrag van hun hond. De training was een groot succes. Er deden 80 hondeneigenaren mee. In april 2016 starten we opnieuw met deze training.

Afgelopen dagen hebbenwe informatieposters bij alle ingangen van het bos geplaatst. We krijgen gelukkig veel reacties en ideeën van hondenbezitters en de komende weken bekijken we hoe we verder willen met het hondenlosloopbeleid.

Boswachter Karin Blanksma

reageren

geef een reactie

  • Fleur
    28 maart 2016 om 15:16

    Hallo
    Ik loop al 20 jaar in het bos en sinds Gosse weg is wordt ons steeds meer afgenomen, er zijn altijd honden die niet luisteren er lopen in het bos 2 Flatcoated Retrievers die niet luisteren en waar mensen nare ervaringen mee hebben en dus niet meer in het bos komen met hun hond.Maar om iedereen over een kam te scheren gaat te ver.Ik hoop dat SBB snel een goede oplossing vindt de oplossing die er nu is (het nieuwe hondenbos) is wel erg klein.

  • Fleur
    28 maart 2016 om 15:16

    Hallo
    Ik loop al 20 jaar in het bos en sinds Gosse weg is wordt ons steeds meer afgenomen, er zijn altijd honden die niet luisteren er lopen in het bos 2 Flatcoated Retrievers die niet luisteren en waar mensen nare ervaringen mee hebben en dus niet meer in het bos komen met hun hond.Maar om iedereen over een kam te scheren gaat te ver.Ik hoop dat SBB snel een goede oplossing vindt de oplossing die er nu is (het nieuwe hondenbos) is wel erg klein.

  • Erica
    8 maart 2016 om 16:52

    Er zijn nu nieuwe regels gekomen voor mensen met honden.
    Wanneer komen er regels voor mensen met mountainbikes? Die rijden zo langzamerhand elk pad dat nog een beetje begaanbaar was aan gort.
    Kan dat dan wel allemaal maar zo. Ik ben blij dat mijn hond al bejaard is, en dat zij straks geen opvolger meer krijgt, want het is met het nieuwe hondenbeleid niet meer genieten in het bos. Maar zonder hond wordt je dus ook het bos uitgejaagd door de fietsers, we kunnen alleen nog op de hogere buitenrandjes lopen, nu maar hopen dat we nog een poosje lenig blijven.

  • Erica
    8 maart 2016 om 16:52

    Er zijn nu nieuwe regels gekomen voor mensen met honden.
    Wanneer komen er regels voor mensen met mountainbikes? Die rijden zo langzamerhand elk pad dat nog een beetje begaanbaar was aan gort.
    Kan dat dan wel allemaal maar zo. Ik ben blij dat mijn hond al bejaard is, en dat zij straks geen opvolger meer krijgt, want het is met het nieuwe hondenbeleid niet meer genieten in het bos. Maar zonder hond wordt je dus ook het bos uitgejaagd door de fietsers, we kunnen alleen nog op de hogere buitenrandjes lopen, nu maar hopen dat we nog een poosje lenig blijven.

  • HA Kors-Nijdam
    22 februari 2016 om 10:19

    SBB, ruim 7 jaar wandel ik met mijn Bernersennen en sinds 3 jaar met de Teckel erbij in het bos,
    Het is voor honden en baasjes van GROOT belang dat ze kunnen loslopen en met andere honden kunnen spelen, een hond aan de lijn is goed op gevaarlijke punten, maar ze moeten los kunnen lopen. Sinds jullie besluit heb ik buikpijn van ellende want elke dag moet ik mij weer bedenken, waar ga ik lopen? langs de weg naar Nijemirdum, op de Beukenlaan, elke dag weer wordt mijn plezier om met mijn honden te lopen door jullie ontnomen!!
    Mijn honden zijn voor mij van onschatbare waarde, sinds 9 jaar heb ik reuma, sporten kan ik niet meer, ook niet werken, dus mijn dagelijkse loopje is goed voor mijn fysieke als mentale gezondheid, ik heb mensen leren kennen, heel belangrijk.
    Buiten wat het voor mij persoonlijk betekent, ik loop 7 jaar, elke dag in het bos, nog nooit heb ik een vervelend incident met andere honden meegemaakt, de meeste honden luisteren goed,
    mijn honden staan goed onder appèl, maken niets kapot, in tegenstelling tot mensen, die hun afval maar dumpen. kinderen die gillen en het leuk vinden om mijn honden op te jagen.
    Iedereen mag doen in het bos wat hij wil, brommers, motoren, sporten, fietsen, en ja de mountainbikers zijn mij een grote ergernis!!! Beste boswachter, loop eens met mij mee, U zult zien dat het heel plezierig en ontspannen is, want de HONDEN doen NIETS!!!!!
    Ik hoop wekelijk dat jullie je gaan bezinnen en dat jullie verstand weer terugkeert, jullie ontnemen
    heel veel mensen en honden hun plezier af ten koste van anderen die klagen,BAH!
    Voor evt. tijden om los te lopen kan ik mij vinden, hopelijk komen jullie ons tegemoet, want jullie salaris wordt ook door ons betaald!
    H.A. Kors Nijdam
    Oudemirdum.

    • jilderda
      22 februari 2016 om 14:01

      Ik weet precies waar je over praat. Ik ben je al vele keren tegen gekomen met mijn rotttweiler en mijn witte malthesertje. Wij praten dan even samen de honden spelen even met elkaar en ieder gaat weer zijn weg of wij lopen een stukje met elkaar op. Ik ben niet voor niets zo woest geworden omdat ik dit van het begin dat Gosse weg ging al aan voelde komen. Gosse zei ook mijn tijd zal het wel uitzingen nou hij heeft gelijk gehad!! .Binnen de kortste keren werd er een stuk van het losloopgebied gesloten voor loslopende honden. Van vrij lopen is er niet meer bij. Nu zijn wij verbannen naar een klein stukje bos waar van wandelen geen sprake meer is. Ik heb er ook nog geen voet ingezet omdat ik de vrijheid wil hebben waar ik met mijn kleine hondje kan lopen. Die grote red zich wel maar die kleine heeft een zwakke rug en dan moet ik niet om de honderd meter een hond tegenkomen die haar stormachtig verwelkomt en onderste boven loopt. In het losloopgebied had ik de vrijheid om een ander pad in te slaan maar in dit stukje heb je dat niet. Het enigste wat ik gedaan heb is mijn lidmaatschap van SBB opgezegd want als er zo met mens en dier omgegaan word wil ik daar geen cent aan mee betalen. Wij zullen elkaar wel niet meer tegenkomen met de honden. Ik loop ergens anders waar SBB niets te vertellen heeft en ik in ieder geval nog een behoorlijk rondje kan lopen zonder lastig gevallen te worden. Ik denk niet dat SBB ook maar strobreed tegemoet zal komen aan de hondenbezitters. Ik heb de directie van SBB [zit in amersfoort ] een mail gestuurd maar heb daar nog geen antwoord op. Ik wens jullie veel sterkte in de strijd en je mag altijd contact met mij zoeken.

    • wiebo klijnsma
      23 februari 2016 om 17:33

      Ik geniet ook van het wandelen met mijn loslopende hond en betreur het dat dat nu nauwelijks nog mogelijk is. Natuurlijk vermijden veel hondenbezitters straks dit gebied. de druk wordt veel te groot. Ook het feit dat het stukje grond rond het monument is verkozen tot wandelgebiedje vind ik respectloos. SBB heeft niet echt de moeite genomen om een goed alternatief te vinden voor de tot voor kort bestaande plezierige situatie.Wanneer straks de toeristen naar Gaasterland komen wordt het spitsuur. Zeer betreurenswaardig zowel voor de honden als voor de baasjes.Ook al zou SBB meerdere plaatsen creëren als losloopgebied dan nog is de huidige locatie veel te klein.

  • HA Kors-Nijdam
    22 februari 2016 om 10:19

    SBB, ruim 7 jaar wandel ik met mijn Bernersennen en sinds 3 jaar met de Teckel erbij in het bos,
    Het is voor honden en baasjes van GROOT belang dat ze kunnen loslopen en met andere honden kunnen spelen, een hond aan de lijn is goed op gevaarlijke punten, maar ze moeten los kunnen lopen. Sinds jullie besluit heb ik buikpijn van ellende want elke dag moet ik mij weer bedenken, waar ga ik lopen? langs de weg naar Nijemirdum, op de Beukenlaan, elke dag weer wordt mijn plezier om met mijn honden te lopen door jullie ontnomen!!
    Mijn honden zijn voor mij van onschatbare waarde, sinds 9 jaar heb ik reuma, sporten kan ik niet meer, ook niet werken, dus mijn dagelijkse loopje is goed voor mijn fysieke als mentale gezondheid, ik heb mensen leren kennen, heel belangrijk.
    Buiten wat het voor mij persoonlijk betekent, ik loop 7 jaar, elke dag in het bos, nog nooit heb ik een vervelend incident met andere honden meegemaakt, de meeste honden luisteren goed,
    mijn honden staan goed onder appèl, maken niets kapot, in tegenstelling tot mensen, die hun afval maar dumpen. kinderen die gillen en het leuk vinden om mijn honden op te jagen.
    Iedereen mag doen in het bos wat hij wil, brommers, motoren, sporten, fietsen, en ja de mountainbikers zijn mij een grote ergernis!!! Beste boswachter, loop eens met mij mee, U zult zien dat het heel plezierig en ontspannen is, want de HONDEN doen NIETS!!!!!
    Ik hoop wekelijk dat jullie je gaan bezinnen en dat jullie verstand weer terugkeert, jullie ontnemen
    heel veel mensen en honden hun plezier af ten koste van anderen die klagen,BAH!
    Voor evt. tijden om los te lopen kan ik mij vinden, hopelijk komen jullie ons tegemoet, want jullie salaris wordt ook door ons betaald!
    H.A. Kors Nijdam
    Oudemirdum.

    • jilderda
      22 februari 2016 om 14:01

      Ik weet precies waar je over praat. Ik ben je al vele keren tegen gekomen met mijn rotttweiler en mijn witte malthesertje. Wij praten dan even samen de honden spelen even met elkaar en ieder gaat weer zijn weg of wij lopen een stukje met elkaar op. Ik ben niet voor niets zo woest geworden omdat ik dit van het begin dat Gosse weg ging al aan voelde komen. Gosse zei ook mijn tijd zal het wel uitzingen nou hij heeft gelijk gehad!! .Binnen de kortste keren werd er een stuk van het losloopgebied gesloten voor loslopende honden. Van vrij lopen is er niet meer bij. Nu zijn wij verbannen naar een klein stukje bos waar van wandelen geen sprake meer is. Ik heb er ook nog geen voet ingezet omdat ik de vrijheid wil hebben waar ik met mijn kleine hondje kan lopen. Die grote red zich wel maar die kleine heeft een zwakke rug en dan moet ik niet om de honderd meter een hond tegenkomen die haar stormachtig verwelkomt en onderste boven loopt. In het losloopgebied had ik de vrijheid om een ander pad in te slaan maar in dit stukje heb je dat niet. Het enigste wat ik gedaan heb is mijn lidmaatschap van SBB opgezegd want als er zo met mens en dier omgegaan word wil ik daar geen cent aan mee betalen. Wij zullen elkaar wel niet meer tegenkomen met de honden. Ik loop ergens anders waar SBB niets te vertellen heeft en ik in ieder geval nog een behoorlijk rondje kan lopen zonder lastig gevallen te worden. Ik denk niet dat SBB ook maar strobreed tegemoet zal komen aan de hondenbezitters. Ik heb de directie van SBB [zit in amersfoort ] een mail gestuurd maar heb daar nog geen antwoord op. Ik wens jullie veel sterkte in de strijd en je mag altijd contact met mij zoeken.

    • wiebo klijnsma
      23 februari 2016 om 17:33

      Ik geniet ook van het wandelen met mijn loslopende hond en betreur het dat dat nu nauwelijks nog mogelijk is. Natuurlijk vermijden veel hondenbezitters straks dit gebied. de druk wordt veel te groot. Ook het feit dat het stukje grond rond het monument is verkozen tot wandelgebiedje vind ik respectloos. SBB heeft niet echt de moeite genomen om een goed alternatief te vinden voor de tot voor kort bestaande plezierige situatie.Wanneer straks de toeristen naar Gaasterland komen wordt het spitsuur. Zeer betreurenswaardig zowel voor de honden als voor de baasjes.Ook al zou SBB meerdere plaatsen creëren als losloopgebied dan nog is de huidige locatie veel te klein.

  • Anne Mieke Epema
    21 februari 2016 om 19:28

    Wij sluiten ons aan bij de meeste van voorgaande reacties. Beleid is helaas gebaseerd op een paar rotte appels, die heb je overal – heel graag aanpakken! ! Ik kom uit Drenthe en betreur dagelijks het gebrek aan wandelpaden in Friesland je je hond ( al dan niet aangelijnd) zonder hinder van overig verkeer kan uitlaten. …het Elfbergenbos was een super ontdekking ! We vertrouwen erop dat u e.e.a.in heroverweging neemt en delen uw ergenis over en noodzaak om op te treden bij wangedrag van hondenbezitters volledig !

  • Anne Mieke Epema
    21 februari 2016 om 19:28

    Wij sluiten ons aan bij de meeste van voorgaande reacties. Beleid is helaas gebaseerd op een paar rotte appels, die heb je overal – heel graag aanpakken! ! Ik kom uit Drenthe en betreur dagelijks het gebrek aan wandelpaden in Friesland je je hond ( al dan niet aangelijnd) zonder hinder van overig verkeer kan uitlaten. …het Elfbergenbos was een super ontdekking ! We vertrouwen erop dat u e.e.a.in heroverweging neemt en delen uw ergenis over en noodzaak om op te treden bij wangedrag van hondenbezitters volledig !

  • Yolanda Sciarone
    26 januari 2016 om 14:30

    Dag,

    Dé oplossing heb ik niet, helaas. Wel wat om over na te denken.

    Wanneer een (dronken) automobilist een afschuwelijk ongeluk veroorzaakt, worden niet alle weggebruikers van de weg gehaald.

    Artsen begaan onbedoeld medische missers met soms vreselijke gevolgen.

    Overstekende dieren worden aangereden.

    Elk dier dat de dupe wordt van incident met een hond is er een teveel. Net als elk slachtoffer van bovengenoemde voorbeelden er een teveel is.

    Door enkele incidenten (de boswachter die ik sprak noemde er twee) verliezen veel honden het plezier van een “losloopwandeling”.

    Honden zijn ook dieren met behoeften en noden. Dat lijkt steeds meer uit het oog te worden verloren. Overigens niet alleen in de bossen van Nederland.
    .
    En beste boswachters: waar gehakt wordt vallen spaanders!

  • Yolanda Sciarone
    26 januari 2016 om 14:30

    Dag,

    Dé oplossing heb ik niet, helaas. Wel wat om over na te denken.

    Wanneer een (dronken) automobilist een afschuwelijk ongeluk veroorzaakt, worden niet alle weggebruikers van de weg gehaald.

    Artsen begaan onbedoeld medische missers met soms vreselijke gevolgen.

    Overstekende dieren worden aangereden.

    Elk dier dat de dupe wordt van incident met een hond is er een teveel. Net als elk slachtoffer van bovengenoemde voorbeelden er een teveel is.

    Door enkele incidenten (de boswachter die ik sprak noemde er twee) verliezen veel honden het plezier van een “losloopwandeling”.

    Honden zijn ook dieren met behoeften en noden. Dat lijkt steeds meer uit het oog te worden verloren. Overigens niet alleen in de bossen van Nederland.
    .
    En beste boswachters: waar gehakt wordt vallen spaanders!

  • M. Lunenberg
    19 januari 2016 om 16:26

    Tot mijn schrik en verbazing is het Elfbergenbos sinds kort alleen toegankelijk met een aangelijnde hond. Daar waar de honden altijd vrij mochten lopen is er nu een verbod op. Ik ben enerzijds boos en anderzijds ook bijzonder teleurgesteld in de houding van Staatbosbeheer, in deze vertegenwoordigd in uw persoon. Ik ben boos om deze buiten proportionele maatregel zonder ook maar enigszins te denken aan de vele hondenbezitters die dagelijks hun honden in het Elbergenbos uitlaten. De hondenbezitters worden weer op het strafbankje gezet zonder dat u rekening houdt met de gevolgen van de door u genomen maatregelen. Mijn teleurstelling komt voort uit het feit dat ik dacht dat Friezen gastvrije mensen zijn en voor alles altijd in de gezamenlijkheid tot een oplossing komen, maar dat u in dit geval niet met een (tijdelijke) oplossing komt, maar zonder daar hondenbezitters in te kennen, ongepaste maatregelen hebt genomen.
    Sinds een aantal jaren wandel ik dagelijks, behalve op de zondagmiddag in het Elfbergenbos met mijn twee honden. Wij hebben altijd in Apeldoorn gewoond en zijn via een lang verblijf in het buitenland in Friesland neergestreken. In en rond Apeldoorn zijn diverse honden losloopgebieden, in dit gedeelte van Friesland is (was) er maar een. Dit heeft natuurlijk een zuigende werking op hondenbezitters en de daarbij behorende zaken. In Apeldoorn zijn de losloopgebieden duidelijk aangegeven en niet hondenbezitters weten dat ze loslopende honden kunnen tegenkomen als ze daar gaan wandelen, hierdoor ontstaat dus een geheel andere situatie, waarbij de hondenbezitters geen rekening hoeven te houden met klagende mensen omdat men vooraf op de hoogte is van het feit dat dit een losloopgebied is. Er zijn in dit gedeelte van Friesland vele gebieden waar honden uitsluitend aangelijnd mogen lopen, er is maar een gebied waar ze vrij mogen lopen. Waarom dan niet de zaak omdraaien en wandelaars en fietsers informeren dat ze loslopende honden kunnen tegen komen en niet de hondenbezitters straffen met een aanlijnplicht.
    Ik loop dagelijks met een vast clubje mensen onze ronde in het bos, waarbij de honden met elkaar spelen en rennen, andere honden tegen komen zonder dat er een probleem is. Aangelijnde honden geven in de regel veel meer problemen dan vrij lopende honden. Een goed opgevoede hond is een sociaal dier en ongewenste elementen in de zin van vervelende honden zullen in de regel snel verdwijnen vanwege de sociale controle van de hondenbezitters en de honden onderling nemen meestal ook sociale maatregelen. Op dit moment is er een bijzonder vervelende Herdershond in het Elfbergenbos. In dit geval kan de hond er niets aan doen omdat zijn bazin geen controle over de hond heeft en de hond als een losgeslagen projectiel tegen alles en iedereen opspringt en bijterig is. Een van mijn honden heeft dit gedrag van deze hond op gepaste wijze afgestraft en nu tolereren ze elkaar, maar zullen nooit vrienden worden, zo als dit altijd gaat in de dierenwereld.
    In een afgebakend gebied waar honden mogen loslopen zijn nimmer vervelende misdragingen en bijt- of vechtsituaties vanwege de sociale controle van de hondenbezitters en het gedrag van de honden onderling. Als voorbeeld kunnen we de vele stranden nemen waar op mooie dagen honderden honden loslopen, met elkaar spelen en achter elkaar aanrennen zonder enige problemen.
    Als hondenbezitter en wandelaar verzoek ik u in alle redelijkheid op korte termijn met een oplossing te komen en de door u genomen maatregel te heroverwegen zodat de honden weer een plek hebben om hun energie kwijt te raken, te spelen met andere honden en zo hun sociale vaardigheden op pijl kunnen houden. Daarnaast wijs ik u graag op het feit dat de door u genomen maatregel versnippering veroorzaakt waardoor er op dit moment op vele plaatsen rond Oudemirdum hondenbezitters gaan wandelen met een loslopende hond daar waar het ook niet is toegestaan. Dit zal met name voor het daar levende wild een probleem vormen. Door deze versnippering is het voor de toezichthouders naar mij mening niet mogelijk om alles te controleren en handhaven.
    Graag verneem ik op korte termijn uw reactie.
    Met vriendelijke groet,
    M. Lunenberg

  • M. Lunenberg
    19 januari 2016 om 16:26

    Tot mijn schrik en verbazing is het Elfbergenbos sinds kort alleen toegankelijk met een aangelijnde hond. Daar waar de honden altijd vrij mochten lopen is er nu een verbod op. Ik ben enerzijds boos en anderzijds ook bijzonder teleurgesteld in de houding van Staatbosbeheer, in deze vertegenwoordigd in uw persoon. Ik ben boos om deze buiten proportionele maatregel zonder ook maar enigszins te denken aan de vele hondenbezitters die dagelijks hun honden in het Elbergenbos uitlaten. De hondenbezitters worden weer op het strafbankje gezet zonder dat u rekening houdt met de gevolgen van de door u genomen maatregelen. Mijn teleurstelling komt voort uit het feit dat ik dacht dat Friezen gastvrije mensen zijn en voor alles altijd in de gezamenlijkheid tot een oplossing komen, maar dat u in dit geval niet met een (tijdelijke) oplossing komt, maar zonder daar hondenbezitters in te kennen, ongepaste maatregelen hebt genomen.
    Sinds een aantal jaren wandel ik dagelijks, behalve op de zondagmiddag in het Elfbergenbos met mijn twee honden. Wij hebben altijd in Apeldoorn gewoond en zijn via een lang verblijf in het buitenland in Friesland neergestreken. In en rond Apeldoorn zijn diverse honden losloopgebieden, in dit gedeelte van Friesland is (was) er maar een. Dit heeft natuurlijk een zuigende werking op hondenbezitters en de daarbij behorende zaken. In Apeldoorn zijn de losloopgebieden duidelijk aangegeven en niet hondenbezitters weten dat ze loslopende honden kunnen tegenkomen als ze daar gaan wandelen, hierdoor ontstaat dus een geheel andere situatie, waarbij de hondenbezitters geen rekening hoeven te houden met klagende mensen omdat men vooraf op de hoogte is van het feit dat dit een losloopgebied is. Er zijn in dit gedeelte van Friesland vele gebieden waar honden uitsluitend aangelijnd mogen lopen, er is maar een gebied waar ze vrij mogen lopen. Waarom dan niet de zaak omdraaien en wandelaars en fietsers informeren dat ze loslopende honden kunnen tegen komen en niet de hondenbezitters straffen met een aanlijnplicht.
    Ik loop dagelijks met een vast clubje mensen onze ronde in het bos, waarbij de honden met elkaar spelen en rennen, andere honden tegen komen zonder dat er een probleem is. Aangelijnde honden geven in de regel veel meer problemen dan vrij lopende honden. Een goed opgevoede hond is een sociaal dier en ongewenste elementen in de zin van vervelende honden zullen in de regel snel verdwijnen vanwege de sociale controle van de hondenbezitters en de honden onderling nemen meestal ook sociale maatregelen. Op dit moment is er een bijzonder vervelende Herdershond in het Elfbergenbos. In dit geval kan de hond er niets aan doen omdat zijn bazin geen controle over de hond heeft en de hond als een losgeslagen projectiel tegen alles en iedereen opspringt en bijterig is. Een van mijn honden heeft dit gedrag van deze hond op gepaste wijze afgestraft en nu tolereren ze elkaar, maar zullen nooit vrienden worden, zo als dit altijd gaat in de dierenwereld.
    In een afgebakend gebied waar honden mogen loslopen zijn nimmer vervelende misdragingen en bijt- of vechtsituaties vanwege de sociale controle van de hondenbezitters en het gedrag van de honden onderling. Als voorbeeld kunnen we de vele stranden nemen waar op mooie dagen honderden honden loslopen, met elkaar spelen en achter elkaar aanrennen zonder enige problemen.
    Als hondenbezitter en wandelaar verzoek ik u in alle redelijkheid op korte termijn met een oplossing te komen en de door u genomen maatregel te heroverwegen zodat de honden weer een plek hebben om hun energie kwijt te raken, te spelen met andere honden en zo hun sociale vaardigheden op pijl kunnen houden. Daarnaast wijs ik u graag op het feit dat de door u genomen maatregel versnippering veroorzaakt waardoor er op dit moment op vele plaatsen rond Oudemirdum hondenbezitters gaan wandelen met een loslopende hond daar waar het ook niet is toegestaan. Dit zal met name voor het daar levende wild een probleem vormen. Door deze versnippering is het voor de toezichthouders naar mij mening niet mogelijk om alles te controleren en handhaven.
    Graag verneem ik op korte termijn uw reactie.
    Met vriendelijke groet,
    M. Lunenberg

  • jilderda
    19 januari 2016 om 13:20

    Toen ik het bericht las in de krant was mijn eerste reactie Staatsbosbeheer heeft het eindelijk voor elkaar. Sinds Gosse Hylkema weg is is er oorlog tussen de hondebezitters en de nieuwe boswachters. Toen Gosse er nog was was hij op kantoor aanwezig en als er dan wat was wachtte hij de hondenbezitter op en sprak hem aan. Ook zag ik hem regelmatig door het bos rijden en wist je hij hield de boel in de gaten. Nu is meestal niemand aanwezig op kantoor dus kun je wel klagen maar zoek dan maar uit wie of het gedaan heeft dus makkelijk…klap hele bos maar dicht hoef je ook niets uit te zoeken. Sinds Gosse weg is is het alleen maar hondje pesten geweest . Eerst werd de helft van het wandelgebied al verboden voor een loslopende hond. Toen moesten wij de strond opruimen [ paarden hoeven dat schijnbaar niet ] . Toen kwamen er borden dat je zelf verantwoordelijk bent voor je hond als hij iemand lastig valt. Wij zijn geen kleine kinderen
    Wij als hondenbezitter kunnen steen en been klagen over de mountenbykers die met een noodgang plotseling om je heen vliegen, die de paden waar jij wandelt tot blubber rijden [mag allemaal schijnbaar]!!!! En dan de paarden moeten op de paardenroute blijven. Maar regelmatig word ik opgeschrikt en moet ik honden grijpen omdat er weer een paard aan komt galopperen
    Mijn voorstel is een losloopgebied voor honden maar geef dat duidelijk aan met borden. Dan weten mensen die daar lopen dat zij een loslopende hond tegen kunnen komen. Want ik hoor zo vaak “Ik ben bang voor honden ” en dan zeg ik altijd vrolijk “Dan moet u niet precies in dit kleine stukje gaan lopen”!!!!. . Wij hebben genoeg bos om vrij te kunnen wandelen waarom precies in het kleine stukje losloopgebied een kabouterroute aanleggen !! een spechtenroute!!! een dassenroute !!!! Mountenbykers toe laten Paardenroutes aanleggen . Schoolklassen uit nodigen en dan al die fitnes groepen die over de paden denderen..
    HOEZO losloopgebied. Nog even en er is geen plekje meer om je hond nog even te laten rennen.
    Ik was zo kwaad dat ik mijn lidmaatschap bij Staatsbosbeheer heb opgezegd. Ik heb het wel gehad met jullie. Ik hoop voor de mensen die nog wel bij jullie willen lopen dat er een gebied komt waar duidelijk word aangegeven dat dit een losloopgebied is voor honden. In het Balksterbos staan ook bordjes. schijnbaar kan het daar wel! Trouwens ik heb met verbazing staan kijken hoe jullie de vijver leeg haalden en de blubber in de sloot gooiden zodat de honden ook wel heel makkelijk in het weiland kunnen komen. En waren het wel honden????? Was het niet Reintje de vos . Welke gek gooit er schapen midden in een bosgebied zonder er een goede afrastering om heen te zetten . Maar nee die loslopende honden die zijn de schuld!!!!!!!!!!

  • jilderda
    19 januari 2016 om 13:20

    Toen ik het bericht las in de krant was mijn eerste reactie Staatsbosbeheer heeft het eindelijk voor elkaar. Sinds Gosse Hylkema weg is is er oorlog tussen de hondebezitters en de nieuwe boswachters. Toen Gosse er nog was was hij op kantoor aanwezig en als er dan wat was wachtte hij de hondenbezitter op en sprak hem aan. Ook zag ik hem regelmatig door het bos rijden en wist je hij hield de boel in de gaten. Nu is meestal niemand aanwezig op kantoor dus kun je wel klagen maar zoek dan maar uit wie of het gedaan heeft dus makkelijk…klap hele bos maar dicht hoef je ook niets uit te zoeken. Sinds Gosse weg is is het alleen maar hondje pesten geweest . Eerst werd de helft van het wandelgebied al verboden voor een loslopende hond. Toen moesten wij de strond opruimen [ paarden hoeven dat schijnbaar niet ] . Toen kwamen er borden dat je zelf verantwoordelijk bent voor je hond als hij iemand lastig valt. Wij zijn geen kleine kinderen
    Wij als hondenbezitter kunnen steen en been klagen over de mountenbykers die met een noodgang plotseling om je heen vliegen, die de paden waar jij wandelt tot blubber rijden [mag allemaal schijnbaar]!!!! En dan de paarden moeten op de paardenroute blijven. Maar regelmatig word ik opgeschrikt en moet ik honden grijpen omdat er weer een paard aan komt galopperen
    Mijn voorstel is een losloopgebied voor honden maar geef dat duidelijk aan met borden. Dan weten mensen die daar lopen dat zij een loslopende hond tegen kunnen komen. Want ik hoor zo vaak “Ik ben bang voor honden ” en dan zeg ik altijd vrolijk “Dan moet u niet precies in dit kleine stukje gaan lopen”!!!!. . Wij hebben genoeg bos om vrij te kunnen wandelen waarom precies in het kleine stukje losloopgebied een kabouterroute aanleggen !! een spechtenroute!!! een dassenroute !!!! Mountenbykers toe laten Paardenroutes aanleggen . Schoolklassen uit nodigen en dan al die fitnes groepen die over de paden denderen..
    HOEZO losloopgebied. Nog even en er is geen plekje meer om je hond nog even te laten rennen.
    Ik was zo kwaad dat ik mijn lidmaatschap bij Staatsbosbeheer heb opgezegd. Ik heb het wel gehad met jullie. Ik hoop voor de mensen die nog wel bij jullie willen lopen dat er een gebied komt waar duidelijk word aangegeven dat dit een losloopgebied is voor honden. In het Balksterbos staan ook bordjes. schijnbaar kan het daar wel! Trouwens ik heb met verbazing staan kijken hoe jullie de vijver leeg haalden en de blubber in de sloot gooiden zodat de honden ook wel heel makkelijk in het weiland kunnen komen. En waren het wel honden????? Was het niet Reintje de vos . Welke gek gooit er schapen midden in een bosgebied zonder er een goede afrastering om heen te zetten . Maar nee die loslopende honden die zijn de schuld!!!!!!!!!!

  • H. van Groningen
    19 januari 2016 om 11:48

    Naar ik heb begrepen zijn het de bezoekers in de weekenden die gaan wandelen bij het bezoekerscentrum. Ik ben echter een van de velen die dagelijks hun hond uitlaten in het Fonteinbos bij Oudemirdum, waar geen schaap of konijn of wat voor wild dan ook maar te bekennen is, behoudens af en toe een Hudson-eekhoorntje (maar die heeft u liever niet in dit bos, toch?) .
    Ik heb daarin al die jaren nog nooit een incident meegemaakt.
    Dat er mensen van u zijn die daar calamiteiten hebben aangetroffen kan ik mij nauwelijks voorstellen. De enige keren dat ik die daar aantref is wanneer er weer eens stippen op bomen moeten worden gezet.
    De vele goeden moeten dus hier onder de kwaden lijden. U kunt met uw vele vrijwilligers toch in het weekend extra surveilleren op de plaatsen waar verhoogd risico is, daar waar schapen zijn.
    Bovendien zou u de borden vanuit het Fonteinbos gezien verderop richting de Sminkevaart kunnen plaatsen, zodat het gebied bij ons dorp gevrijwaard blijft.

  • H. van Groningen
    19 januari 2016 om 11:48

    Naar ik heb begrepen zijn het de bezoekers in de weekenden die gaan wandelen bij het bezoekerscentrum. Ik ben echter een van de velen die dagelijks hun hond uitlaten in het Fonteinbos bij Oudemirdum, waar geen schaap of konijn of wat voor wild dan ook maar te bekennen is, behoudens af en toe een Hudson-eekhoorntje (maar die heeft u liever niet in dit bos, toch?) .
    Ik heb daarin al die jaren nog nooit een incident meegemaakt.
    Dat er mensen van u zijn die daar calamiteiten hebben aangetroffen kan ik mij nauwelijks voorstellen. De enige keren dat ik die daar aantref is wanneer er weer eens stippen op bomen moeten worden gezet.
    De vele goeden moeten dus hier onder de kwaden lijden. U kunt met uw vele vrijwilligers toch in het weekend extra surveilleren op de plaatsen waar verhoogd risico is, daar waar schapen zijn.
    Bovendien zou u de borden vanuit het Fonteinbos gezien verderop richting de Sminkevaart kunnen plaatsen, zodat het gebied bij ons dorp gevrijwaard blijft.

  • À. Van der Goot
    10 januari 2016 om 21:24

    Ik sluit me volledig bij de reactie van de heer van Velden. Uitstekend verwoord,

  • À. Van der Goot
    10 januari 2016 om 21:24

    Ik sluit me volledig bij de reactie van de heer van Velden. Uitstekend verwoord,

  • Anneke Nauta
    7 januari 2016 om 09:43

    geachte heer van Veen,
    ik sluit me graag aan bij de reactie van de heer van Velden. Heel erg jammer dat er in de Zuidwest Hoek nu geen bossen meer zijn waar je een hond even lekker mag laten rennen. Ik loop altijd graag op de Elfenbergen, een afwisselend en goed onderhouden bosgebied waar mijn hond Tessa geniet.
    De regels voor het losloopgebied op de Elfenbergen waren duidelijk. Een aantal hondeneigenaren hebben zich daar niet aan gehouden. Ik weet uit ervaring dat zij uitzonderingen zijn en u geeft dat zelf ook aan. Ik raad u aan de hondenbezitters aan te spreken die zich niet aan de regels houden.
    vriendelijke groet Anneke Nauta

  • Anneke Nauta
    7 januari 2016 om 09:43

    geachte heer van Veen,
    ik sluit me graag aan bij de reactie van de heer van Velden. Heel erg jammer dat er in de Zuidwest Hoek nu geen bossen meer zijn waar je een hond even lekker mag laten rennen. Ik loop altijd graag op de Elfenbergen, een afwisselend en goed onderhouden bosgebied waar mijn hond Tessa geniet.
    De regels voor het losloopgebied op de Elfenbergen waren duidelijk. Een aantal hondeneigenaren hebben zich daar niet aan gehouden. Ik weet uit ervaring dat zij uitzonderingen zijn en u geeft dat zelf ook aan. Ik raad u aan de hondenbezitters aan te spreken die zich niet aan de regels houden.
    vriendelijke groet Anneke Nauta

  • Reinier van Velden
    6 januari 2016 om 23:28

    Geachte meneer Van de Veen,
    In het artikel staat het al: “een kleine groep doet dat niet”. Zou het niet passend zijn om juist gericht deze kleine groep aan te gaan spreken in plaats van een algemeen en duidelijk signaal te willen geven aan de gehele groep door het treffen van deze rigoureuze maatregel. Immers, zoals u zelf aangeeft, houden veel eigenaren wel rekening met andere gebruikers. Als er op een weg te hard gereden wordt door enkele weggebruikers, sluit Rijkswaterstaat toch ook die weg niet voor iedereen af?
    Kortom, loop eens als boswachter naar een hondenbezitter toe, vraag de bezitter om zijn/haar hond bij zich te roepen.Lukt dat niet, geef dan een waarschuwing of desnoods – als de situatie daar aanleiding toe geeft – een bekeuring. Dan wordt de misbruiker gestraft, in plaats van dat u de gebruiker straft.
    Groet,
    Reinier van Velden
    Trotse bezitter van een hond met jachtdiploma’s B & C, strak onder appel.

  • Reinier van Velden
    6 januari 2016 om 23:28

    Geachte meneer Van de Veen,
    In het artikel staat het al: “een kleine groep doet dat niet”. Zou het niet passend zijn om juist gericht deze kleine groep aan te gaan spreken in plaats van een algemeen en duidelijk signaal te willen geven aan de gehele groep door het treffen van deze rigoureuze maatregel. Immers, zoals u zelf aangeeft, houden veel eigenaren wel rekening met andere gebruikers. Als er op een weg te hard gereden wordt door enkele weggebruikers, sluit Rijkswaterstaat toch ook die weg niet voor iedereen af?
    Kortom, loop eens als boswachter naar een hondenbezitter toe, vraag de bezitter om zijn/haar hond bij zich te roepen.Lukt dat niet, geef dan een waarschuwing of desnoods – als de situatie daar aanleiding toe geeft – een bekeuring. Dan wordt de misbruiker gestraft, in plaats van dat u de gebruiker straft.
    Groet,
    Reinier van Velden
    Trotse bezitter van een hond met jachtdiploma’s B & C, strak onder appel.

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog