www.boswachtersblog.nl/ Oostvaardersplassen

World Migratory Bird Day 2018

7 mei 2018 Boswachters in Oostvaardersplassen

Op zaterdag 12 mei is het Wereld Trekvogeldag! Een mooie gelegenheid om in de Oostvaardersplassen extra aandacht te besteden aan de trekvogels die het gebied jaarlijks bezoeken op hun tocht langs de Oost-Atlantische trekroute. 

Expositie Aeres VMBO
In het kader van deze Wereld Trekvogeldag zijn drie klassen (zo’n 60 leerlingen) van Aeres VMBO al een aantal weken bezig met het project ‘trekvogels onder de loep’. Zij hebben zich verdiept in een aantal onderwerpen, waarover ze informatiepanelen gemaakt hebben, die in bezoekerscentrum de Trekvogel en Buitencentrum Oostvaardersplassen te zien zijn.

Leerlingen aanwezig voor uitleg
Op beide locaties zullen leerlingen aanwezig zijn om je vragen over trekvogels te beantwoorden. Altijd al willen weten waarom vogels trekken of hoe ze zich oriënteren tijdens de trek. Dit is de gelegenheid om daar een antwoord op te krijgen.

Maar dat is nog niet alles. De leerlingen gaan op 14 en 15 mei wandelen met gidsen om in de natuur hun onderwerpen te ontdekken en onderzoeken. Zij maken een leuke film impressie die op de internationale website van World Migratory Bird Day  wordt geplaatst. Op 17 mei vindt er ter afsluiting een internationale skype conferentie plaast met Senegal, Spanje, Potugal, Frankrijk, Luxemburg, Zweden en niet te vergeten onze eigen collega’s van Terschelling.

Op zaterdag 12 mei kun je door middel van excursies en lezingen extra genieten van de vogelrijkdom van de Oostvaardersplassen en de Lepelaarplassen. De hele dag door zijn er bijzondere natuurexcursies, leuke kinderactiviteiten, fotografie workshops, lezingen, exposities, informatiekramen en valt er nog veel meer te beleven op deze locaties:

Bezoekerscentrum de Trekvogel (Het Flevo-landschap)
Oostvaardersdiep 16, Almere

Buitencentrum Oostvaardersplassen (Staatsbosbeheer)
Kitsweg 1, Lelystad

Vogelringstation OVD 28
Oostvaardersdijk 28 (Vogel- en Natuurwacht Flevoland)

reageren

geef een reactie

  • Niek L
    8 mei 2018 om 20:19

    Tea, als ik totaal 5-6 uur onderweg ben, wil ik graag het idee hebben dat het een toegevoegde waarde heeft.
    Maar eigenlijk weet ik het antwoord zo ook wel, na het verslag van Astrid en anderen die daar zijn geweest, het is daar huilen met de pet op.

    Ik kan je vertellen dat ik daar niet zo’n onderneming voor op touw zet.
    Dat je het niet snapt?
    Tja, dat snap ik dan weer niet.

  • Tea
    8 mei 2018 om 14:29

    Astrid,

    Ik begrijp helemaal wat je ‘zegt en schrijft’….

    Ik weet echter niet of ik het met je eens ben dat álles maar op dit blog gedeeld moet worden. SBB heeft ook een website waar info te vinden is.
    Een blog is naar mijn mening geen ‘bibliotheek’ of ‘info-centrum’ voor cijfers, tabellen en grafieken etc.

    Als blijkt dat iemand veel vragen heeft (zoals Aad bijv.). dan kan ik het begrijpen dat men zegt:
    ‘ U heeft zoveel te vragen, kom eens langs dan kunnen we er rustig over praten…en daar nemen ze echt wel de tijd voor’.
    Men kan vragen stellen en daar zal dan antwoord op komen.
    Of je het daar dan wel of niet mee eens bent is natuurlijk altijd nog de vraag.. maar zo’n gesprek verduidelijkt veel meer dan beperkte teksten op dit blog.

    Ik persoonlijk vind zo’n bezoek echt aan te raden en zou de uitnodiging ook zeker aannemen.

  • Astrid Damstra
    8 mei 2018 om 14:05

    Hi Tea,

    Wanneer je onderzoek stopzet – en het belang ervan tegelijkertijd in een blog plaatst uit die tijd- roept dat vragen op. De reactie hieronder van de boswachter aan Aad roept ook weer vragen op.
    En hoop ik op antwoorden. Juist een blog als deze is opgezet om mensen te informeren, ook mensen die misschien nooit in de gelegenheid zijn naar de OVP te gaan.

    Zodra de geweien in de schappen van het buitencentrum liggen valt er weinig meer te onderzoeken.
    Verder heb ik niets tegen de verkoop van geweien.

    In een individueel gesprek is die informatie niet te delen. Blog én persoonlijk gesprek bijt elkaar ook niet.

    Zo heb ik gisteren lang gepraat met een boswachter die tot enige tijd geleden op de OVP werkte en die ik tegenkwam op de Praambult.
    Kan je vertellen dat het leuk, open en goed gesprek was, maar die info voegt verder niets toe aan dit blog neem ik aan?

  • Tea
    8 mei 2018 om 13:20

    Astrid,

    De geweien:

    Als SBB de waarheid omtrent de geweien zou willen verdoezelen, dan zou men toch wel een betere manier vinden om de hele discussie hierover te kunnen vermijden.?

    Verbranden misschien??….of op een andere manier vernietigen??
    Dan is alles ‘opgeruimd’ en geen haan die er naar kraait….niets te achterhalen en dus ook heen ‘verantwoording’ af te leggen .

    Dus, ik vind het te prijzen dat SBB de mensen persoonlijk uitnodigt om met hen in gesprek te gaan.
    Dat lijkt me voor de betreffende bloggers toch óók veel prettiger?

    Dan kunnen ze directe vragen stellen en krijgen ze ook directe antwoorden ipv. via een
    ‘anoniem’ blog.
    Ik begrijp daarom ook niet goed waarom men niet op die uitnodigingen in gaat.

  • Astrid Damstra
    8 mei 2018 om 12:54

    Aad, ik ben blij dat je antwoorden krijgt via dit blog, je stelt vragen die relevant zijn.

    Aan de boswachter:
    U laat weten in het antwoord over de geweien dat het om ‘lichte afname in dichtheid en gewicht’ gaat.

    Verbazend. Ecoloog Dekkers heeft het in dezelfde jaarrapportage over een ‘significante’ afname.

    “Het verloop van het gewicht van complete stangen (fig. 7.18 midden) komt
    enigszins overeen met dat van de lengte. Ook hier werd in de periode 1993-1996 de
    toename veroorzaakt door de enkele grote geïntroduceerde herten die in de groei
    waren. Vanaf 1999 nam het gemiddelde gewicht significant af van circa 2400 gr
    naar circa 1900 gr in 2012.De hoge gewichten die in 1996-1997 voorkwamen, tot
    wel 5 kg per stang, kwamen na 1998 niet meer voor.
    Het soortelijk gewicht van de complete stangen is eveneens significant afgenomen
    in de periode 1999-2010 van 1,4 gr/cm3 naar 1,3 gr/cm3. De uitschieter in 1996 kan
    helaas niet worden verklaard.”

    Bij de conclusie met het woord significant zou je juíst het verloop willen weten.

    Dat lees ik ook terug in het blog van 21 juni 2013.

    ” Voor ons is het vooral het voortraject van belang. In de eerste plaats zijn de stangen gewogen en gemeten. De massa is bepaald, en door deze gegevens jaarlijks vast te leggen is duidelijk geworden hoe de geweien van populaties edelherten zich in gebieden als de Oostvaardersplassen ontwikkelen. Op dit ogenblik zijn er geen diepgaande uitspraken te doen, maar hoe langer de reeks wordt, hoe meer we te weten komen over de ontwikkeling van het gewei bij het edelhert in de Oostvaardersplassen. ”

    En dan toch het stopzetten van analyse geweien!

    Boswachter: De dichtheid en kwaliteit van een gewei is afhankelijk van mate van opname mineralen en verdere kwaliteit van de voedselopname. Ook bij jonge dieren.

    Waarom laat SBB deze indicatiebron vallen??
    Bang voor de resultaten?? Mag toch hopen van niet?

    Bedankt Aad voor je kritische vragen!

    • Boswachters Oostvaardersplassen
      10 mei 2018 om 12:32

      @Astrid Damstra: Hierbij nog een reactie op uw bericht van 8 mei 12:54. Dank voor uw bericht, we hebben deze voorgelegd aan onze ecologen. Die geeft aan graag een keer met u in gesprek te willen gaan als u meer wilt weten over de onderzoeken. Als u daar interesse in heeft, dan plannen we graag een afspraak in.

  • Tea
    8 mei 2018 om 12:21

    Aad,

    Ja u heeft gelijk…. dat ‘spuien’ was niet terecht….mijn excuses daarvoor…neem ik terug.

    Ik heb echter toch wel ergere aantijgingen gezien naar sommigen op dit blog…..maar óók richting SBB en die werden ook gewoon geplaatst.

    Maar als SBB het er af wil halen vind ik dat prima…..

    Met ‘anoniem’ bedoel ik eigenlijk: u staat niet oog in oog met uw gesprekspartner.
    Daarom heb ik het woord ‘anoniem’ ook tussen aanhalingstekens gezet.
    Maar ‘papier’ is geduldig… men kan er veel makkelijker alles op schrijven.

    Dat van die geweien is volgens mij al langer bekend…maar dat weet ik niet precies…..maar goed, hoe eea. precies geregeld is dat kan SBB u precies vertellen als u op hun uitnodiging zou ingaan.

    Ik zou echter niet weten wat het bezwaar is van het verkopen van de geweien?
    Wat is uw bezwaar daartegen dan precies?

    Het vlees van dieren in sommige andere natuurgebieden wordt ook ter consumptie verkocht.
    DAT is ook precies wat één van de politieke partijen in Flevoland voorstelde voor de dieren in de OVP…..hetgeen ik dan ‘omdoopte’ in : ‘Flevo-eco-kroketten’.
    Waar ik persoonlijk dan weer geen voorstander van ben.

    En vwb. mijn uitnodiging.
    Ik ben al meerdere keren uitgenodigd geweest door SBB en ben inderdaad heel vriendelijk en gastvrij ontvangen.

    Echt de moeite waard.

  • Aad
    8 mei 2018 om 11:44

    Beste Tea, ik spui niet maar stel vragen en dit blog is niet bedoeld om elkaar aan te vallen, dus opmerkelijk dat uw bericht wordt geplaatst.

    Ik ben niet anoniem, want mijn emailadres is bekend bij Staatsbosbeheer net zoals van iedereen die hier een berichten plaatst.

    Ik heb de uitnodiging afgeslagen omdat ik vermoed dat meer mensen geïnteresseerd in de antwoorden op mijn vragen. Wist u trouwens dat de geweien van de kadavers werden afgezaagd en verkocht?

    Spijtig dat Staatsbosbeheer u nog niet heeft uitgenodigd, maar wellicht als u het zelf vraagt zullen zij u met open armen verwelkomen.

  • Tea
    8 mei 2018 om 11:19

    Nou Aad,

    Zo’n uitnodiging zou ik toch niet afslaan als ik u was.

    U krijgt een hele persoonlijke uitnodiging en antwoord op al uw vragen …..
    En , last but not least….u kunt met uw eigen ogen en oren aanschouwen hoe het momenteel reilt en zeilt in de OVP.

    Anderen vóór u werden ook al uitgenodigd, maar gaan daar dan niet op in.

    Of is het makkelijker om alles maar lekker ‘anoniem’ op dit blog te spuien ipv. de SBB medewerkers persoonlijk in de ogen te moeten kijken?

  • Aad
    8 mei 2018 om 10:50

    Dank voor de uitnodiging, maar ik denk dat andere personen ook wel geïnteresseerd zijn de antwoorden op de vragen, die ik heb gesteld. Dus zet de antwoorden maar op het blog.

    Ik heb vanochtend een reactie geplaatst, maar deze is nog niet zichtbaar. Zou u deze willen plaatsen? Het is een lange tekst, maar er zijn meer personen, die lange teksten plaatsen.

    • Boswachters Oostvaardersplassen
      8 mei 2018 om 11:15

      Reacties met meerdere links (ook e-mailadressen) komen niet door de spamfilter.

  • Niek L
    8 mei 2018 om 08:06

    Ja, ik had inderdaad beelden gezien en hier geplaatst maar hoopte dat het elders beter was. Voor de dieren hoop je dat het niet klopt.
    Fijn dat je ons verslag er van doet Astrid.

    Misschien maar weer allemaal berichten naar de heer Hofstra van de provincie Flevoland sturen dat er echt weer bijgevoerd moet gaan worden.
    Een beetje politieke druk kan geen kwaad.

  • Melina
    8 mei 2018 om 07:45

    Wat een geluk hebben die TREK vogels, hekken vormen geen belemmering .

  • M. Dijkgraaf
    7 mei 2018 om 23:42

    Wat een vogel rijkdom zal het daar zijn! de enige vogels die ik op foto’s heb gezien zijn ganzen, die schijnen ook erg! bijzonder te zijn. Helaas eten ze al het opkomende gras weg zodat het niet kan gaan groeien, de grote grazers hebben nog steeds niets te eten daar! Terwijl buiten het het hek het gras weelderig groeit kunnen ze er alleen naar kijken.

  • Astrid Damstra
    7 mei 2018 om 23:17

    Corrie,

    Las net van je plan om niet meer te reageren hier. Moet ik respecteren natuurlijk, maar wel jammer wanneer er niets meer te lezen komt van je. Je schrijft zo warm en betrokken!

  • Astrid Damstra
    7 mei 2018 om 23:09

    Hoi Janine,

    Stuk of 25 runderen gezien, maar vanaf de grote praambult. Stonden in de buurt van dat zandstuk. Had wel verrekijker mee, maar die is eerlijk gezegd niet zo best. (Oud ding, maar geërfd van iemand waar ik om gaf, dus dat zware ding altijd mee in rugzak) Kan met geen mogelijkheid zeggen op die afstand in wat voor conditie ze zijn. En ja, ik weet dat ze langer gras nodig hebben, dat is er absoluut niet. Neem aan dat ze ook met alternatieve strategieën eten, schrapend langs de grond. Geen dieren riet zien eten.
    Herten ook allemaal ver weg op verschillende plekken.

    Heb heel veel compassie en respect voor alle dieren, maar die Heckrunderen in deze omstandigheden…ppff… heb jij dat ook?

  • Alice
    7 mei 2018 om 22:58

    Welk gras? Onder het mom van de een zn dood is de ander zn brood?
    Schaamteloos om zo de dieren te laten creperen !

  • Ellen Kleywegt
    7 mei 2018 om 22:47

    Oh jullie bedoelen de ganzen die het eventuele aanwezige piepkleine beetje gras onder de neus van de gg wegkapen!!

  • Janine
    7 mei 2018 om 22:43

    Hoi Astrid,

    Heb je ook nog heckrunderen gezien ? Zij hebben langer gras nodig om met hun tong te kunnen omvatten.

    Wat een verslag trouwens, echt schrikbarend. Ik was er al bang voor, heb natuurlijk al heel veel foto’s en filmpjes gezien, maar dat er echt geen gras staat, en alleen maar onkruid…

    Hopelijk wil SBB toch blijven bijvoeren.

    Groeten,

  • Astrid Damstra
    7 mei 2018 om 22:00

    Vandaag een dagje in de OVP geweest. Zeearendroute gelopen en alle mogelijke zijpaden bewandeld. Het enige GRAS wat wij hebben zien staan stond verdekt tegen het oude hout in groepjes van sprietjes. Verder werkelijk waar vrijwel geen gras gezien. Wel veel jonge brandnetel, berenklauw en ontspruitend Jkkruid. Redelijk wat paarden tot op armlengte geobserveerd, vrijwel allemaal hengsten, volwassen en twenters, klein aantal merries. (Jonge dieren.)
    Vijf dieren sterk vermagerd, liepen gezamenlijk apart van de rest van de hengsten die veel onderlinge imponeergevechten hadden.( Deze hengstjes zagen er goed uit.)

    Wat ik niet had gedacht, maar toch duidelijk zag is dat AL het kruid werd gegeten!
    Ben echt geschrokken van de kwaliteit van de ingeklonken grond en het weinig voedzame wat er groeit.
    Letterlijk niet hoger dan een vingerkootje en de paarden aten bijna schrapend met de tanden ALLES wat er voor de neus kwam.
    (Heb lange tijd voor aantal grazende dieren op de grond gezeten, had er dus goed zicht op en heb er ook beelden van.)

    Typ dit niet om te rellen, kom al jaren regelmatig op de OVP, maar zo slecht ken ik het gebied niet in mei.

    Zou me kunnen voorstellen dat wanneer er daadwerkelijk gras gaat groeien en dat meer op lengte komt en de behoefte aan eten meer genormaliseerd is, dit eetpatroon veranderd, maar was nu niet zo!

    Vraag me af of er plekken zijn waar we niet kunnen komen of daar meer eetbaars staat?
    Zoals ik er nu over denk zou het stoppen met het bijvoeren heroverwogen moeten worden.

  • Niek L
    7 mei 2018 om 21:44

    Tea, ik hoor je regelmatig zeggen, die emotionele roepers, geen gehoor geven.
    Maar wat dan je eigen emotionele roep om corridors?
    Moet daar ook geen gehoor aan gegeven worden?

    Godzijdank hebben we hier allemaal passie in onze donder!
    Mensen die nergens voor gaan, zijn volgens mij mensen die niet leven.

    Aankomende donderdag een vreedzame actie om het voeren weer te starten.
    Hou de social media in de gaten voor preciese tijd en vanwaar vertrekken.

  • Niek L
    7 mei 2018 om 19:45

    Ja Ernst Jan, en dan hoop ik dat ze ook vertellen dat dieren achter hekken, een hertenkamp is en dat je ze bijvoert indien nodig.
    De bedoeling was een parkachtig landschap…..
    Daar ging de natuur al naar zijn grootje.
    Het was een dichtgegroeid moeras.
    Dat was de natuur.

  • ErnstJan
    7 mei 2018 om 19:38

    Mensen die de natuur niet snappen voeren hier weer het hoogste woord. Goed als die mensen zich eens zouden gaan afvragen hoe de natuur echt werkt. Geweldig dat jullie dit werk met jongeren doen. Jongeren kunnen niet vroeg genoeg beginnen met leren over de natuur en de natuurlijke processen om te begrijpen dat bijvoorbeeld paarden evolutionair al lang niet meer zouden bestaan als ze jacobskruiskruid zouden eten. Waarom ze het onder gehouden omstandigheden wel eten als hooi laat ik aan de verbeelding van de onnozelaars over. Succes met jullie geweldige werk!

  • Aad
    7 mei 2018 om 16:55

    Ook nog geen antwoord gekregen op deze vraag.

    Nog geen antwoord gehad op mijn vraag of u de grote grazers ook continue in de gaten houdt of zij het afstervende Jacobskruiskruid bij gebrek aan wat anders wel eten en of dat volgens uw inzicht niet giftig is. Zoals u weet is Jacobskruiskruid in kuilgras of hooi giftig/dodelijk.

    https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2015:4615

  • Aad
    7 mei 2018 om 16:46

    Ook op deze vraag heb ik nog geen antwoord.

    Kan Staatsbosbeheer toelichten worden het soortelijk gewicht van de geweien significant is afgenomen en waarom het onderwerp geweien is geschrapt.

    • Boswachters Oostvaardersplassen
      8 mei 2018 om 10:26

      @Aad: dank voor al je berichten op het blog. We merken dat je veel vragen aan ons hebt. Is het misschien een idee om een afspraak te maken zodat je een keer bij ons langs kan komen? Dat kun je al vragen en wedervragen direct stellen. Mogelijk is dat voor ons beiden efficienter, en ben jij sneller voorzien van antwoorden op je vragen. Je bent in ieder geval van harte welkom, we plannen graag tijd voor je in op ons beheerkantoor in de Oostvaardersplassen.

  • Aad
    7 mei 2018 om 16:41

    Ik vraag het nog maar weer een keertje, misschien krijg ik nu wel antwoord.

    Op uw website staat het volgende:

    Verkoop geweien
    Elk jaar is er veel vraag naar stangen en geweien van edelherten uit de Oostvaardersplassen. Ze zijn vanaf begin juli te koop in het Buitencentrum, zo lang de voorraad strekt. De prijs varieert van ca. € 25 tot € 100 en is afhankelijk van gewicht en grootte van de stangen en of het een losse stang of setje is. Tussen februari en april verliezen mannelijke edelherten hun gewei, elk jaar weer. De boswachters verzamelen de afgeworpen stangen voor wetenschappelijk onderzoek. Ze worden gemeten, gewogen en er worden monsters van genomen.

    Vragen:
    1. Worden van de geweien van de kadavers afgezaagd en verkocht?
    2. Zo ja, wordt hierbij dan vermeld dat deze afkomstig zijn van kadavers i.p.v. dat deze zijn afgeworpen?
    3. Zijn de monsters van de geweien openbaar of via een WOB verzoek

    Volgens Vereniging het Edelhert is het gewei namelijk een weerspiegeling van de gezondheid van het hert.

    • Boswachters Oostvaardersplassen
      8 mei 2018 om 11:12

      @Aad: Er worden inderdaad geweien van dode dieren afgezaagd en verkocht.
      Bij de verkoop wordt niet vermeld of het afgevallen of afgezaagde stangen zijn.
      De geweien zijn voor het laatst in de jaarrapportage 2013-2014 opgenomen (zie bijlage). We zijn er mee gestopt omdat het niet de verandering liet zien die we verwacht hadden (sterke afname grootte en gewicht van geweien). Dit is ook wel verklaarbaar omdat het gewei in de zomerperiode wordt opgezet. In deze periode is er voedsel van zeer goede kwaliteit in voldoende mate aanwezig (het gewas groeit dan nog ten teken dat ze niet alles wegeten). Omdat ze het dus in die periode doen is er ook voldoende voedsel om hun geweien voldoende op te zetten. De lichte afnames in gewicht en dichtheid die we in de grafieken zien kunnen ook veroorzaakt worden veranderingen in de leeftijdsopbouw. De grootte van het gewei is ook afhankelijk van de leeftijd van het dier. Bij gevonden stangen weet je niet wat de exacte leeftijd van het individu is. De stangen worden gegroepeerd op leeftijd waarbij de leeftijd wordt geschat in een paar leeftijdscategorieen. Dus als de leeftijdsopbouw verandert naar meer jonge dieren dan kan het gemiddelde gewicht dus afnemen. Een populatie in de groei krijgt ook te maken met meer jonge dieren. Dit zou dus ook een verklaring kunnen zijn voor de lichte afnames die we hebben gezien. Ook oudere dieren krijgen weer kleinere en lichtere geweien, dus bij toename van oudere herten in de populatie kan ook het gemiddelde gewicht en lengte afnemen.

  • Lucienne Dral
    7 mei 2018 om 16:00

    Zouden er werkelijk mensen zijn die nog onwetend zijn van wat er zich allemaal voor dierenleed afspeelt in de Oostvaardersplassen? Zullen er werkelijk mensen zijn die daar voor hun plezier gaan wandelen en vogels kijken? Voor wie het één en ander gemist heeft, kijk eens op de facebookpagina van Stichting Cynthia en Annemieke. Steun de stichting, dit leed moet stoppen.

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog