www.boswachtersblog.nl/ Zuid-Holland

Wandelend door het groen naar de Rottemeren

30 oktober 2018 Dick in Zuid-Holland

De Rottemeren, het prachtige veelzijdige recreatiegebied aan de rand van Rotterdam en gelegen rond de Rotte. De ideale bestemming voor een mooie herfstwandeling! Natuurlijk kun je dan de auto pakken, of de fiets. Maar wist je dat het gebied ook gemakkelijk te bereiken is via openbaar vervoer? Zowel met de tram als de bus, maar ook met de metro ben je in een handomdraai in het Lage Bergse Bos, Hoge Bergse Bos of Zevenhuizerplas. In deze blog geef ik 3 tips, hoe je vanaf drie verschillende haltes, binnen een kwartier, lopend door het groen deze gebieden kan bereiken. Ben je eenmaal daar, dan zijn de Rotte, het Hoeksepark de Bleiswijkse Zoom en de Eendragspolder gemakkelijk via leuke wandelpaden te bezoeken.

Route A: met tram 4 naar het Lage Bergse Bos

Met tram 4 ga je naar de Burg. van Kempensingel waar je uitstapt bij het eindpunt. Vervolgens steek je de Molenlaan over naar de van Beethovensingel. Je volgt het pad langs het water. Na een rijtje Italiaanse populieren te zijn gepasseerd, hou links aan totdat er een parkje verschijnt. Daar ga je linksaf en terwijl je de vijver rechts passeert zie je in de verte al de contouren van het Lage Bergse Bos. Nog ongeveer 5 minuten rechtuit lopen en je bent bij speelpolder de Bergse Vallei. Een leuke plek waar kinderen kunnen klauteren en klimmen, ontdekken en spelen. Er is een evenwichtsbalk er zijn hangmatten, een kruiptunnel, een zandbak met pomp, stapstenen, speelwater en een fontein. Een plaats waar je ’s zomers ook kunt vissen, picknicken en barbecueën. Loop je verder tot op het eiland midden in het Lage Bergse Bos, dan kom je misschien wel oog in oog te staan met de Schotse Hooglanders! Zij lopen los in dit begrazingsgebied en zorgen voor een natuurlijke ontwikkeling op het eiland. Heb je dorst of honger. Geen probleem, er zijn twee prima horecagelegenheden in het Lage Bergse Bos.

Prachtig wandelen naar het Lage Bergse Bos

Route B: met bus 35 naar de Rotte en het Hoge Bergse Bos

Neem bus 35 naar de President Wilsonweg en stap uit bij de Halte Brantingweg. Wandel vanaf hier het Ommoordseveld in. Een afwisselend park waar nog een stukje van het oude veenlandschap bewaard is gebleven. Oorspronkelijk waren hier woningen gepland, maar de omwonenden waren zo gehecht aan het uitzicht op de open polder met koeien dat ze hebben weten te bereiken dat dit gebied behouden is gebleven. Wandel eerst eens even de 13 meter hoge heuvel op. Vanaf de top van heuvel is de lage ligging ten opzichte van de rotte als gevolg van de eeuwenlange turfwinning en de langgerekte kavelstructuur duidelijk te zien. Loop vervolgens in oostelijke richting naar het meer beboste stuk en wandel langs de waterpartij richting de Rotte. Als je vervolgens weer in een meer open gebied met weilanden komt, kun je de dijk van de Rotte zien liggen. Aan de linkerkant ligt kinderboerderij de Blijde Wijde waar je van alles kunt beleven; natuurlessen volgen, kennismaken met allerlei beesten, een pannenkoek eten of schapen aaien. Ga je rechts, dan kun je op diverse manieren wandelend langs knotwilgen laantjes de rotte bereiken. Als je eenmaal aan de oever van de Rotte staat, ga je rechtsaf en volgt de rivierloop tot aan de Rottebanbrug. Steek die over en je bent in het Hoge Bergse Bos ter hoogte van de skiheuvel. De hele tocht vanaf de bushalte duurt niet langer dan een kwartier.

Ommoordse veld

Route C: met de metro naar de Zevenhuizerplas

Met de metro kom je snel en gemakkelijk in de Rottemeren. Vanaf maar liefst zeven metrostations ben je binnen 10 minuten lopen in het recreatiegebied. Het Nessestrand, hoewel niet van het recreatieschap Rottemeren, is zelfs binnen een paar minuten te belopen vanaf metrostation Nesselanden. Maar wil je eens een ander stukje van de Zevenhuizerplas zien, stap dan eens uit bij metrostation Ambachtsland. Verlaat het station aan de noordzijde en steek de kooikerweg over. Loop tussen de twee flats door tot vlakbij de sloot. Ga daar rechts en loop langs de heg totdat je de dijk ziet liggen.  Op de dijk is een laan van Iepen geplant. Wandel daar langs richting het einde van de dijk. Links zie je villa Kakelbont met daar omheen speeltuin Taka-Tukaland. Een stukje verder kom je bij een soort sluisje waar de iepenlaan overgaat in een populierenlaan. Inmiddels ben je in het Wollefoppenpark. In de verte zie je de rietkragen en het water al liggen. Bij de Zevenhuizerplas  kun je zowel links als rechts afslaan. Het maakt niet zoveel uit. Beide kanten op is er genoeg te beleven voor natuur en recreatie liefhebbers.

Metrostation Ambachtsland
Iepenlaan op de dijk

Op de website van Staatsbosbeheer vind je meer informatie over natuurgebied Rottemeren.

Nieuwsgierig naar andere mooie groene plekken nét buiten de Nederlandse steden? Bekijk ook de tips van mijn collega’s op www.staatsbosbeheer.nl/rondomdestad