www.boswachtersblog.nl/ Biesbosch

“Filmen geeft mij een voldaan gevoel”

16 september 2016 Boswachter Jacques van der Neut in Biesbosch
De bever is een op en top waterdier

Amper een jaar geleden werd het drieluik ‘De Terugkeer Van’ met de bever, de ijsvogel en de torenvalk in de hoofdrol, door de Vara uitgezonden. Cees van Kempen uit Nieuw-Vossemeer won met zijn film over de ijsvogel de publieksprijs van het eerste Wildlife Film Festival Rotterdam. In internationaal opzicht oogst zijn serie nu veel lof. Een paar jaar geleden gaf hij zijn werk op, om zich helemaal aan het filmen te kunnen wijden. “Filmen geeft mij een voldaan gevoel” aldus Van Kempen.

Kaskraker
Het produceren van natuurfilms zit niet zo in onze genen. De Nederlandse cultuur is daar niet op gericht. Wij hebben immers niet zoiets als de BBC, bovendien is ons taalgebied veel en veel kleiner, hetgeen de afzet op de merkt beperkt. Desondanks, was De Nieuwe Wildernis, een film over het reilen en zeilen van grote grazers in de Oostvaardersplassen, een regelrechte kaskraker. De film werd in de bioscoop door meer dan 750.000 mensen bezocht. Buitenlandse omroepen toonden ook belangstelling voor deze Nederlandse productie. Op zoiets valt echter geen peil te trekken want de tweede grote, Nederlandse productie Holland, Natuur in de delta trok die massale belangstelling niet. De film kreeg  echter wel het predikaat Gouden Film, hetgeen inhoudt dat er maar liefst 100.000 bezoekers de natuurfilm in de bioscoop hebben gezien. Tegenwoordig maken filmers uiteraard gebruik van digitale technieken. Vroeger ging dat natuurlijk op een andere manier. In de Biesbosch heb ik destijds vele malen met filmploegen gevaren. Het was altijd sjouwen met 16.mm filmcamera’s en loodzware statieven. Het filmen ging ook anders. Over ieder shot werd vooraf goed nagedacht. Het waren immers (peperdure) filmstroken van zo’n twaalf tot vijftien minuten en tijdens het montageproces werden al die stroken met ‘filmlasjes’ op gigantische montagetafels aan elkaar gemonteerd. Het geluid moest daarbij ook synchroon worden gelegd, met andere woorden, als er iemand pratend in beeld werd gebracht, dan diende dat te kloppen met de uitgesproken teksten. Mannen zoals Bert Haanstra, Rolf Orthel en Musch & Tinbergen waren in feite de pioniers van de Nederlandse (natuur)filmindustrie. Maar goed, dat is allemaal verleden tijd. Geen filmlasjes meer en montagetafels, alles gaat digitaal, ook in hoge resoluties. Van Kempen filmde zijn drieluik in 4K en vanwege die hoge kwaliteit breekt zijn Nederlandse natuurserie internationaal door. Mooi dat oer-Hollandse soorten zoals bever, ijsvogel en torenvalk daar een rol bij spelen. De beelden zijn evenmin gemaakt in een ver exotisch land, maar gewoon in plat, Nederlands polderland. Voor deze serie bracht Van Kempen menig uurtje buiten door. Ook hier zijn geduld en doorzettingsvermogen echter, net als voor de cineasten die destijds op 16.mm ‘draaiden’, sleutelbegrippen.

reageren

geef een reactie

  • Debloudts Walter
    2 maart 2017

    Hallo Jacques,we hebben elkaar in 2016 meermaals gezien en gesproken aan de plaats van de visarend,maar het is niet alleen de visarend op de Biesbosch,2017 wordt mijn derde jaar dat ik naar de Biesbosch kom en ik kan er niet genoeg van krijgen,S’morgens vroeg vertrek ik dan van de camping de knotwilg naar de bevers en dan blijf ik de ganse voormiddag aan het visarend nest omdat dan de zon het beste staat want s’avonds heb je ze op de achtergrond,dan nog even naar de bevers en de avond gaat dan terug op de camping om mijn opgenomen beelden van de dag te zien, dus vanaf April zullen we elkaar nog meermaals tegenkomen,ik ben namelijk met een film bezig over de Biesbosch en voor mij is dit maat 80 Km rijden maar steeds kom ik maandelijks voor 4 a 5 dagen naar mijn geliefd natuurgebied.Groetjes Walter

i

Mis geen enkel bericht van dit boswachtersblog